• kattmamma

Fäbod

Hjälp!

Vi bor i dalarna och vill gärna ha ett bröllop som går tillbaka till våra rötter, så vi funderar på att ha själva vigseln på en fäbod. Så långt allt väl

Men hur gör vi med fest o.s.v? Det är ju långt från en "äkta" fäbod till en festlokal, alternativet är väl att ha fest på plats, men hur gör man då för att inte förstöra miljön?

Någon som har tips så är det MYCKET välkommet!

• Svar på tråden Fäbod
  • shakynose

Nu var det ett tag sedan detta postades men jag är också dalkulla så detta gör mig inspirerad! Jag har varit på fäbodgudstjänster som kyrkan ordnat så det kan inte vara någon stor sak att fixa ett bröllop!
    Fäbodarna ser ju så olika ut i Dalarna, vissa har jättenära till civilisation, vissa är som små byar och sedan har du de ensliga stugorna mitt ute i skogen. Oavsett vilken typ av fäbod ni vill vara på så tror jag att det skulle vara helmysigt med ett riktigt gammaldags dalabröllop med spelmän i folkdräkt, dansbana och ett traditionellt dukat festbord. Kanske någon dalkulla kan baka bröd i ugnen (brukar finnas i fäbodarna) och servera varmt till gästerna? Man kan spela ''gammal fäbodpsalm'' på tramporgel så blir det kyrkligt högtidligt också. Ni behöver nog inte fundera så mycket på att ni förstör miljön heller (om ni inte hade tänkt hälla ut giftigt avfall i samband med kalaset) naturen klarar av att folk kommer ut i den ibland!
    Hoppas allt blir superfint!

• Kirsto

Ett alternativ till att vara på själva fäboden är att ha festen i en lada. Kanske finns det någon på hyfsat avstånd till fäboden? Löva med björkar (om det är säsong) och ha logdans med levande musik.

• kattmamma

Ja! Tack så mycket, jättebra ideér båda två. Kan nog tänka mig någon slags kombination dem, faktiskt. Vi funderade på att servera vilt som middag, och sedan var det ju toppen om man kunde få någon som bakar.

• Alyx

I närheten av Tällberg/Rättvik finns det ju levande fäbodar, och då kan man ju vara i tällberg och ha själva festen!

/Dalkullan Alyx

• Kirsto

Vad gott med hällakakor direkt från ugnen! Det tar ju rätt lång tid att baka om ni har många gäster, men antingen kan man tjuvstarta lite eller baka under tiden gästerna minglar och/eller äter förrätt. Tunnbröd är ju minst lika gott, men lite bökigare att få till tror jag. (Tar längre tid att kavla.)

Vilt låter toppen!

• gustafmatilda

Vilket mysigt bröllop! Ett sånt skulle jag absolut vilja gå på! Med den miljön kan man få till det hur fint som helst, och det skulle bli så äkta och så ni när ni nu kommer därifrån. Och nybakt bröd... mmm, jag är nog lite hungrig ;)

• shakynose

Det här med bakningen kan ju vara en upplevelse för gästerna att prova (se till att det finns förkläden;) och en kul isbrytare att pyssla med medans man minglar.

Tällberg är mysigt men inte särskilt genuint om du frågar mig... Hör med en församling i någon av Siljanskommunerna t.ex. så har de kanske koll på lämpliga fäbodar och tanter;) Fäboddagar organiseras lite då och då av engagerade ortsbor som vill visa sitt kulturarv och kanske kan någon sådan hjälpa er att fixa ert bröllop till en upplevelse för era gäster?

• shakynose

Kirsto: Att baka tar inte så lång tid, gräddningen går på ett par minuter så man behöver bara göra en rejäl deg dagen innan:)

• dimma

Jag har varit på bröllop i Brudtallens stugor på Fryksås fäbod. Förstår att ni kanske tänkt er ett mindre ställe, men i Frysås finns ju utbudet som gör det smidigt att ordna bröllop - ni kan bo i fin bröllopssvit (om inte Brudtallen duger...;) och äta god mat i fäbodmiljö. Utsikten över Orsasjön och Siljan är fantastisk. Mysigt ställe sommar som vinter!!

• shakynose

dimma: fryksås är fantastiskt fint! kan även tipsa om fryksås fäbodpensionat.

• Kirsto

shakynose: Nja, jag tänkte att det tar tid om man är MÅNGA. Jäklars vad gott det är med hällakakor! Längtar redan till jul bara för att mamma bakar så gott.. *s*

• shakynose

Ja, det är grymt gott! Vi kallar det mjukbulla:)

• Kirsto

Shakynose: Hos oss heter det tjockbröd (till skillnad från tunnbröd).

• kattmamma

Har flera fina fäbodar inom någon mils omkrets härifrån (bor lantligt mellan falun/Rättvik). Ska kolla upp dom, hur dom har det med djurhållningen vid tiden för bröllopet och så. Det är kul med djur men jag vill inte ha en getfamilj på bordet och kobajs på min fina klänning...

Svar på tråden Fäbod