• MissMarilyn

Vad kostar ett mindre bröllop?

Jag är lite nyfiken och jag förstår självklart att hur mycket ett bröllop kostar beror från fall till fall...

Men vad tror ni ett bröllop går på i runda slängar med cirka 35 gäster? Har tänkt buffébord och utomhus i en trädgård...

Sen ev en större fest på kvällen för vänner.

Vad ska man räkna med ungefär? =)

• Svar på tråden Vad kostar ett mindre bröllop?
  • JPerlestam

Vi har 40 gäster, buffé, festlokal. Bröllopet skulle kosta 30000 max sa vi, nu är vi uppe i 47000kr!! Men då har jag räknat in allt (ska ej på smekmånad. Som tur är hade vi lyckats spara ihop tillräckligt för att täcka kostnaderna ändå. =)

• IdaÄlskarLennart

vi är 70 gäster ungefär, bjuder på MASSOR med fika, dock inte mat och alkohol då vi ska ha alkoholfritt.

vi hyr lokal och har fina kläder till oss och fyra barn och tärna..

vårat bröllop går på totalt 17.000kr

• Dsy04

det är olika beroende på hur du prioriterar och vad du vill lägga mera pengar på.

bufé hittar du från 160 till 250 per person. o då är det allt möjligt från italjensk grill m.m

sen när ni har gift er så ska ni ha skumpan och en flaska kan kosta 200-250 jag vet ej exakt men det beror på vad du gillar...och där ska du räkna en o ½ glas per person.plus lite tilltugg

sen under maten ska du räkna 2/3 glas röd alternativ vit vin per person

sen tårta kan du hyra eller köpa tårtställning o sen köpa eller göra själv tårtorna eller köpa en tårta på ca 3 vån.som kan kosta ca 1500kr

kaffe till det ...o sen kanske vill du skippa eller vill du bjuda på nån drink efteråt. då ska du ha lite sprit o de brukas köpa i tyskland har jag läst här på de olika trådar.

sen musik kan du ha bakgrund musik o så tar ni det lugnt o drker några drinkar, eller vill du ha dans..då kan du ta djbox som, en alternativ kostar 800 o ger dig klara spellista eller du väljer själv musiken. Du kan oxå fixa musiken själv med det du har hemma o inte o betala till djbox...

fotograf beror på är det amatör tar mindre , en kompis kan fota oxå annars kostar det

hår o smink kan du göra själv om inte du beta för det.

ja du ser allt beror på

men catering är en super bra alternativ eller som en tjej övan skrev fika är oxå bra alternativ

• Lövnäs

Vårat bröllop kommer att kosta ca 20000 Då bjuder vi på enkel buffe o alkohol till maten, men ingen fest på kvällen.
    Vi kommer ha ca 25 vuxna gäster o 5 barn.

• didis

Lagar du maten själv kan du komma undan väldigt billigt. Ni skall vara i trädgården så lokal behövs inte, kankse partytält om det börjar regna?

Tidigare fanns det för nån hundring på Rusta.

Alkohol kostar förståss men än alkoholfritt.

Eller också siktar ni på knytkalas - då ebhöver du bara organiera så inte alla tar med potatissallad...

• Nancy Drew

Lagar ni maten själva, bjuder på kanske 2 glas alkohol (sedan kan gästerna köpa till självkostnadspris) och inte köper så mycket nya, dyra kläder så kan ni säkert landa på 10-20 kkr.
    Vi är själva i ungefär samma budgetklass, och håller på att räkna på olika alternativ.

• impala58

Vi hade egenlagad trerätters middag plus tårta (hemmagjord). Vin/öl/alkoholfritt till maten. Ska därefter bjuda vänner på middag och dryck till maten. Vårt bröllop gick på ca 20000, av det är mat och dryck ca 10000 resten är kostnader på oss (ringar, kläder, mm)

• MissMarilyn

Tack alla för era svar!
    Nu snurrar massor av idéer i huvudet =)

Mina föräldrar är kockar så jag hoppas på att de eller någon av deras vänner kan fixa maten lite billigare =)

Fotografering tycker jag är viktigt så det är väl där den största summan kommer hamna...

Men det är ett bra tag kvar så jag får väl snappa upp idéer här och där. Men det är så mycket man ska försöka tänka på =)

• BrudSeptember2008

Vi hade tänkt oss ett bröllop för ca 15-20 tusen, 65 gäster. Mat, dryck och fri alkohol.
    Fotograf, bygdegård och brudklänning.

Vi kommer att landa på ca 25 000 kr.

Men man kan ju göra precis som man vill. Inte bjuda på alkohol, ha bar till självkostnadspris. Vara hemma, göra mat själv osv.

Lycka till!

• IsaacsMamma

Vi hade 31 gäster, maten fixade vi själva potatisgratäng med kallskuret och sen kassler, baguetter och sallad, sen till dessert hade vi fruktcocktail med grädde och till kaffet vit marsipantårta.

Med klänning, kostym ringar och mat + komiker som uppträdde så gick allt på runt 12000.

• IsaacsMamma
    IsaacsMamma skrev 2008-08-17 12:26:23 följande:
    Vi hade 31 gäster, maten fixade vi själva potatisgratäng med kallskuret och sen kassler, baguetter och sallad, sen till dessert hade vi fruktcocktail med grädde och till kaffet vit marsipantårta. Med klänning, kostym ringar och mat + komiker som uppträdde så gick allt på runt 12000.
    Alkohol hade vi massa med som inköptes i tyskland så det gick endast på 1000 kr sammanlagt!
  • Soon and very soon

20-30000 fest i byggdegård buffe, lite catring men lagar en själva och kölper typ rostbiffen från Marin ollson. vin till maten o bar med "driks" så de får lägga en liten slant för drickan. 5-10 kr

• MrsSeptember

Festen för oss och 45 personer går på ca 10000-15000 inklusive alkohol. Vi har släkt som är kockar som ska sammanstråla. Sedan tillkommer kostnad för våra kläder (ca 2500x2) och ringen 12000. Samt bröllopsresa/natt ca 3500.

Svar på tråden Vad kostar ett mindre bröllop?