• brud080805

Inget vigselbevis har kommit in till skatteverket

Nu har vi varit gifta i en och en halv vecka....känner en tjej som jobbar på skatteverket som har hållt koll på mitt namnbyte till mig. Pratade med henne igår och då har där inte kommit in nåt vigselbevis från vår vigselförättre? hur lång tid tar det då? ska man ha is i magen och vänta ett par dag att ringa och frågaeller?

• Svar på tråden Inget vigselbevis har kommit in till skatteverket
  • Carro 25okt2008

Ring redan nu! Det hade jag gjort. Papper till Skatteverket skickas ju via en inläsningscentral så det är kanske inte så konstigt om det tar lite tid innan det registreras. Men kolla kanske också med din präst, som väl är den som har skickat det? De kanske inte fått iväg det än från församlingen.

• brud080805

vi hade ju visserligen en boregerlig vjgselförttare....men det käns hysteriskt efter bara en och en halv vecka men jag vill få mitt nya namn så snabbt som möjlig för jag vill fan inte behöva ansöka om pass i mitt gamla namn och sen göra ett nytt om en månad...

• Pumpkin

Ring och fråga vigselförrättaren redan nu, Skatteverket borde verkligen ha fått in vigselintyget vid det här laget. 1,5 vecka efter vårt bröllop hette jag redan mitt nya efternamn

• Ankan80

Ja, ring till vigselförrättaren. Hon/Han har kanske glömt bort/inte hunnit skicka det ännu.

• chickpea

Hur vet man när namsändringen är gjord? Vi gifte oss den 26 juli och jag vet inte om man själv måste kontakta bank, elbolag osv. Jag vill naturligtvis också förnya pass och körkort men måste ju veta när jag kan det. Någon som vet?

• Pumpkin
    chickpea skrev 2008-08-15 09:46:48 följande:
    Hur vet man när namsändringen är gjord? Vi gifte oss den 26 juli och jag vet inte om man själv måste kontakta bank, elbolag osv. Jag vill naturligtvis också förnya pass och körkort men måste ju veta när jag kan det. Någon som vet?
    Man får ett personbevis från Skatteverket när namnet är ändrat + papper för att förnya körkortet. Så det sköts automatiskt, men pass, bankkort och alla andra medlemskap och liknande måste du ändra själv.
  • impala58

Körkortsansökan får man hem automatiskt iom att man byter namn, men kort till ex affärer får man beställa själv. När namnändringen är gjord kommer dessutom ett besked från skatteverket med ditt nya namn.
    Jag loggade in med e-leg. i morse på skatteverkets hemsida och upptäckte där att jag registrerats i mitt nya namn nu. Tycker det gick fort med tanke på att vi gifte oss för en vecka sedan (080808).

• chickpea

Toppen! Tack! Nu vet jag vad jag ska vänta på, förutom fotografens bilder

Svar på tråden Inget vigselbevis har kommit in till skatteverket