• Hoppfull brud

flicknamn som mellannamn eller efternamn?

Hej!
    Jag vill ha kvar mitt efternamn (flicknamn) när vi gifter oss samt även ha min sambos efternamn. Men jag har inte kunnat bestämma ifall jag ska ha mitt flicknamn som efternamn och sambons namn som mellannamn ELLER om jag ska ha sambons namn som efternamn och mitt flicknamn som mellannamn. Hänger ni med ?

Min tanke är att jag oftast ska använda både mellannamn och efternamn när jag t.ex presenterar mig, i jobbsammanhang osv. Men OM jag ibland inte ?orkar? använda båda namnen eftersom det blir ganska långt och klumpigt så önskar jag nog använda förnamn + mitt flicknamn. Tycker ni då att jag bör ha flicknamnet som mellannamn eller efternamn?

Spontant känns det mest naturligt att ha mitt flicknamn som mellannamn eftersom man då säger det direkt tillsammans med mitt förnamn, dvs som jag alltid har hetat.

Krångligt det här ? nån med liknande funderingar eller goda råd?
    Tack!

Ps. Jättetack för snabbt svar, vi gifter oss i slutet av augusti!

• Svar på tråden flicknamn som mellannamn eller efternamn?
  • cesseny

Om din tanke är att enbart kunna använda ditt flicknamn så tror jag att du ska placera det sist, dvs som ett efternamn. För du kan ju inte bara skriva under med förnamn och mellannamn.

• Stjärnblomma

Jag tog mitt flicknamn som efternamn, det "gills" mest så i situationer som den du beskrev när man ska presentera sig och vill använda sitt flicknamn blir det mest korrekt så.

• anne på grönkulla

Vill du vara säker på att "behålla" flicknamnet officiellt och ev kunna föra det vidare till dina barn bör du ha det som efternamn, inte mellannamn, skulle jag säga.

Men jag förstår hur du menar med hur det låter och ordningen.

• Hoppfull brud

Hej, tack för svar. Anne på grönkulla: tack för tips hur man bör göra för att kunna föra flicknamnet vidare till barn, men våra barn heter redan samma sak som min sambo i efternamn och de kommer inte att ha mitt flicknamn också. Jag tycker det blir onödigt krångligt och långt för dem.

• JPerlestam

Vill du vara säker på att ditt flicknamn används och nämns i olika situationer så ha det som efternamn. Jag har Bengtsdotter som mellannamn (mammas namn som efternamn) och det är aldrig någon som kallar mig för det trots att jag brukar envisas med att presentera mig med båda mina namn. Min blivande tar mitt namn för jag vägrar byta till Johansson!!

Svar på tråden flicknamn som mellannamn eller efternamn?