• Labolina07

När måste man skicka in för nambyte?

VI har inte bestämt oss vilket efternamn vi ska ha än, vi vill ha mitt som mellannamn & hans som efternamn, MEN blir kanske jobbigt för barnen?
    Så när måste man skicka in??? Vi kan inte bestämma oss...

• Svar på tråden När måste man skicka in för nambyte?
  • anne på grönkulla

Det finns nåt sätt att ta sig runt reglerna så man kan ha båda namnen så som du beskriver. Men barn som inte redan är födda får bara ta namn som är föräldrarnas efetrnamn, inte ett som de heter i mellannamn. Bar aså att ni tänker på det.

• Labolina07

anne på grönkulla skrev 2008-08-17 23:59:55 följande:

Det finns nåt sätt att ta sig runt reglerna så man kan ha båda namnen så som du beskriver. Men barn som inte redan är födda får bara ta namn som är föräldrarnas efetrnamn, inte ett som de heter i mellannamn. Bar aså att ni tänker på det.
    dom heter nu efter mig... då kan dom väl ta hans som efternamn? krånglig det mesta är ... ha ha

Men när måste vi skicka in? Ska resa om en vecka, så inte så smart att göra det innan?
  • anne på grönkulla

Oavsett när ni skickar in så gäller ändringen för den vuxne inte förrän efter vigseln. Ändringen för barnen vet jag inte, den kanske börjar gälla omedelbart.

Om att resa så är det viktiga där inte vad som står i folkbokföringen i första hand utan vad som står i passet och på biljetten. Det MÅSTE vara samma, annars kan fygbolaget neka en att resa.

• Labolina07

ja precis därför byter vi efter resan, men då spelar det ingen roll hur länge man väntar med att byta menar jag? Jag skriver lite otydligt
    Men bäst att vänta tills efter resan.

• anne på grönkulla

Jag menar att bytet hos skattemyndigheten kan ni göra före resan. Sen bör ni inte byta id-handlingar förrän efter resan. Man har 6 månader på sig att göra det efter ett namnbyte.

• Labolina07

anne på grönkulla skrev 2008-08-18 11:00:53 följande:

Jag menar att bytet hos skattemyndigheten kan ni göra före resan. Sen bör ni inte byta id-handlingar förrän efter resan. Man har 6 månader på sig att göra det efter ett namnbyte.
    kan man?? TACK! då kan vi ju börja med allt Inget som går automatiskt då? Som kort & så... så vi har kvar dom på resan ha ha
Svar på tråden När måste man skicka in för nambyte?