• Labolina07

Hur blir det om man har mellannamn?

Har lite frågor om någon vill & kan svara på dom? Grubblar mig blå...

* om jag tar mitt som mellan namn( svensson) tex, säger man då: Jessica, svensson, Persson, om man ropar upp mig tex.

* när jag skriver under något, skriver jag då: J svensson, persson? eller tvärtom?

* barnen: när man ropar upp dom i skolan tex, ropar dom då H, svensson, persson eller persson som är efternamnet? Eller bara svensson?

hoppas någon vet

• Svar på tråden Hur blir det om man har mellannamn?
  • Millie84

Oftast säger man både namnen. Man skriver under med mellannamn och sist efternamn (man kan välja att skriva ut bägge eller förkorta. Heter man tex Ida Karlsson Persson kan man ju skriva Ida K. Persson som namnteckning). I tex passet står bägge namnen, så det bör gälla i alla officiella sammanhang. I skolan står bägge namnen också i tex klasslistor osv.

• countrypie

jag har alltid haft både mammas och pappas efternamn, och båda står som efternamn i passet

men om du byter efetrnamn till persson, så kan inte dina framtida barn heta svensson, superdumt, men så är det

• anne på grönkulla

Barn som har mellannamn och efternamn lär ropas upp med båda och hamna i listor på mellannamnet. Men efternamnet är det formellt viktigaste... förvirrat men så är det. Men om du tar ditt eget namn som mellannamn kan du inte ge det vidare till dina barn - de kan bara få mellannamn och efternamn (där det är bägge föräldrarnas olika efternamn) om ni har olika efternamn.

Så Lisa Svensson Persson och Kalle Persson kan bara ge Persson vidare till barnen. Lisa Persson Svensson och Kalle Persson kan däremot välja på att barnen ska heta Persson Svensson eller Svensson Persson.

• JPerlestam

Jag har både mellannamn och efternamn och oftast så används inte mitt mellannamn vid upprop, på jobb mm. Jag heter Bengstdotter Perlestam och skriver oftast under med båda men skriver även ibland bara ut B:et framför Perlestam. Vi kommer ta mitt efternamn eftersom att vi vill att det ska gå vidare till barnen, som någon skrivit innan mig, dina barn kan inte ta ditt mellannamn bara efternamn... Tyvärr... =)

• didis

Barnen har dubbelnamn och blir alltid kallde vi dubbelnamn både i skolan, i pass och annat.

Nu är det duktigt trötta på sina långa efternamn. Inte kan de enas om ett gemensamt efternamn heller - den ena vill ha mitt efternamn och den andre pappas...

• Labolina07

anne på grönkulla skrev 2008-08-17 23:57:04 följande:

Barn som har mellannamn och efternamn lär ropas upp med båda och hamna i listor på mellannamnet. Men efternamnet är det formellt viktigaste... förvirrat men så är det. Men om du tar ditt eget namn som mellannamn kan du inte ge det vidare till dina barn - de kan bara få mellannamn och efternamn (där det är bägge föräldrarnas olika efternamn) om ni har olika efternamn.Så Lisa Svensson Persson och Kalle Persson kan bara ge Persson vidare till barnen. Lisa Persson Svensson och Kalle Persson kan däremot välja på att barnen ska heta Persson Svensson eller Svensson Persson.
    [/citat]

dom har redan mitt namn, kan dom behålla det som mellannamn? Vi ska ta hans som efternamn....
    didis skrev 2008-08-18 07:47:31 följande:
    [citat]
    Barnen har dubbelnamn och blir alltid kallde vi dubbelnamn både i skolan, i pass och annat. Nu är det duktigt trötta på sina långa efternamn. Inte kan de enas om ett gemensamt efternamn heller - den ena vill ha mitt efternamn och den andre pappas...
    dom är det? hmm kanske inte är någon bra idé...
  • Dsy04

shit jag har det så svårt

í latinoamerica har vi

1:ta namn - 2:dra namn - pappas efternamn - mammas efternamn

o nu när jag gifter mig så har jag det svårt att ta bort min pappas efternamn (inte för att jag har bra kontakt med min pappa för jag har noll kontakt med honom) utan för en vana grej
    jag är van att ha det, mammas efternamn nämns aldrig så det är ok att ta bort.

så det blir shit lång allt här endå.
    1:ta namn - 2:dra namn - pappas efternamn som blir som en tredje namn - min sambos efternamn.

ja det blir lång men det känns bra för mig

ovan med at ta byta namn när man är 39 år heheh

• Charliz

Egentligen är det väl bara efternamnet som gäller. man brukar ju inte skriva under med alla sina mellannnamn??
    Jag har kvar mitt gamla efternamn som mellan nam men det står bara på lite mer officiella papper. själv använder jag bara mitt nya efteernamn.

• Labolina07
    Charliz skrev 2008-08-18 12:57:11 följande:
    Egentligen är det väl bara efternamnet som gäller. man brukar ju inte skriva under med alla sina mellannnamn??Jag har kvar mitt gamla efternamn som mellan nam men det står bara på lite mer officiella papper. själv använder jag bara mitt nya efteernamn.
    ok? ja men då kanske vi kan ha båda då.. kändes lite mycket först...
Svar på tråden Hur blir det om man har mellannamn?