Vad kan det tänka sig att "billigaste" bröllopet kostar?
Om man har 50 gäster....
Tänkte mest på mat och underhållning...
(Vad för underhållning det nu ska vara...)
Om man har 50 gäster....
Tänkte mest på mat och underhållning...
(Vad för underhållning det nu ska vara...)
Ca 150:- i porto (ännu billigare om ni skickar via mejl) och har knytkalas och vänner som underhåller.
Eller ca 100.000 om ni skall bo på slott och bjuda på trerätters med vin och ha liveband...
Vi vill så gärna gifta oss... Men har inte världens bästa ekonomi då båda studerar... Egentligen tänkte vi vänta till vi kan slå till stort... men jag vet inte... nånstans inom mig känns inte det som det viktiga.. utan själva ceremonin och budskapet.. löfterna mellan oss... det känns som det VIKTIGA.. och då behöver det ju inte va stort o påkostat...
Nej inte behöver det vara så påkostat.
Vi har fördelen att ha väntat tills vi studerat klart så vi har helt ok ekonomi och därför ingen direkt budget, det får kosta det det kostar. Kankse 50.000 till ca 80-100 gäster (OSA-datum är långt fram).
Eller mer, vi har inte bestämd catering än eller vilken tårta vi skall ha eller hur tjusig (o dyr) klänning jag skall ha eller...
Kör ett bröllop med närmaste familjen och vännerna under en blomsterbåge någonstans. Gör iordning pic-nic-korgar med gott innehåll och filtar och ha en fest på en äng någonstans. Ladda upp med lite roliga lekar.
Alternativt lånar/hyr ni församlingshemmet (om ni gifter er i kyrkan) och har tårta, kaffe och avec efteråt.
Med billiga ringar och kläder, om du gör hår och smink själv etc så kan ni spara mycket pengar.
Det finns många här på BT som får ihop bröllop med middag och tårta, brudklänning, blommor och allt för max 20 000 kr. Det finns alltid sätt att spara om man är beredd att kompromissa litet, och att göra en hel del själv.
Middagsmat är oftast en dyr post, så att ha cocktailparty, eller bara bjuda på kaffe och tårta eller liknande är ett alternativ.
Vi tänker ha ett bröllop med ca 60 gäster.Kostnad ca 20.000kr.Vi hyr lokal,caterar mat,tårtan gör vi själva.Åker i vår bil från kyrkan till lokalen.Våra gäster får betala en kuvertavgift för mat.Kommer även att ha bar till självkostnadspris.Klänningen har jag köpt på tradera+ div. smågrejer till hår mm.Finns det möjlighet att låna klänning så kan du göra det.Min blivande man ska ha kostym.Barnen ej bestämt men något fint som de kan ha sedan också.Fotograf blir en vän som är duktig.Dekorationer kan man göra själv för en billig peng.Vi kommer att ha inspelad musik.
didis 100 000 kr för att bo på slott och bjuda på trerätters med vin och ha liveband... Vart hittade du det?! Lät väldigt billigt!!!
Vårat gick väl på runt 30000,- med lokal, mat och alkohol för 60 gäster. Det hade lätt gått att pressa den kostnaden med åtminstone 10000,-. Det vi valde bort var tygservetter, transport, åkte till o från kyrkan i vanlig bil, och levande musik. Vi saknade inte någotdera. Det handlar mycket om vad man själv kan lägga för arbetsinsats och om man känner människor som kan hjälpa till.
Åhå, såg nu att TS frågade efter vad mat o underhållning kostar, det var alltså hela vårt bröllop inkl ALLT som gick på 30000,-
med bara mat för gästerna kan nog priset stämma kanske lite undehållnig också Men sen tillkommer ju alla "tillbehör" som klänning, ringar etc
Vi lagade egen buffémat - fick hjälp med några rätter av hjälpsamma gäster - och lät andra snälla vänner och familj hjälpas åt med att ställa fram maten, diska och städa o.s.v. Det sparar man väääldigt mycket pengar på, maten kostade inte mycket alls för oss och det brukar nog annars vara den dyraste posten! Vi bjöd inte heller på någon alkohol eftersom vi tyckte att det kändes trevligare utan, det sparar man också mycket på. "Underhållning" hade vi ingen - vi spelade musik från laptopen. Men känner ni ingen som spelar i band eller så om det är det ni vill ha?
Maten för egenlagad buffé till 50 pers (det blev en hel del över) gick på 6000:- för oss. En del slit krävdes dock. Var helt upptagen mellan kl 8 och 23 dagen innan.
Vi hade hur roligt som helst och inte var det för att vi hade en påkostad underhållning med Dj eller band eller liknande utan för att våra systrar gjorde ett superjobb som värdar. Och det är ju relativt gratis
Musiken tog vi från datorn. Kan även tillägga att det finns bra program att få tag i som mixar musiken och ser till att det inte blir några tysta stunder
vi lade 7000 och hade ring 40-45 gäster (minns inte exakt).
kan hända att det blev billigare till och med.
hade grillbuffe (med bland annat fläskfile i mängder, köttätare som jag då var). underhållningen fick vi assistans av släkten tex hade vi eldpoj.
Det blir som man gör det. egengjordmat behöver inte alls bli så dyrt
borde kanske skriva att 3000 av dessa var våra bröllopskläder. maten gick på kanske 3000 (med tårtor)
Vårt bröllop gick på ca 15000, för ca 100 gäster. Visst gjorde vi mycket själva, oh fick mycket hjälp från släkt och vänner, men jag tycker inte att vi behövde kompromissa särskilt mycket med vad vi ville ha. Så det behöver inte bli dyrt. Vårt bröllop blev fantastiskt!
Vi har två bland gästerna som lagar maten - gratis
vi köper råvaror, sprit (vin, avec, öl, cider, gin), snacks, dricka...
lokalen hyr vi gratis (svärfar jobbar där), porslin + storkök ingår
vi har bekanta som hjälper med servering
musik i datorn
Fina pappersdukar och servetter
Lyxig med billig dekoration
Föräldrarna städar dagen efter
mamma syr klänning
köpte kostym
ringen dyr dock ;)
övernattning på hotell helgen efter
alkoholfri brudskål i plastglas
Vi är 45 personer
Festen går på 15.000
Vår resa, kläder, ring, blommor går på 23.000
oj nu undrar jag vad vårt bröllop kommer att gå på.. Vi ska ha ca 250 gäster med live musik och limosine som kostar 5000 i timmen :( men men... det kommer väl gå på över 150.000.. Hmmm
Vårt bröllop kommer nog att sluta på 25000 kr skulle jag tro. Då lagar vi all mat själva, har hyrt en billig lokal etc..