• Diana B

Vem ska skicka in papprena om efternamn?

Jag undrar vem det är som ska skicka in papprena om vigseln till skatteverket? Vi gifte oss 2 augusti och jag har fortfarande inte fått hem någon bekräftelse om mitt efternamn. Vi fick ju ett vigselbevis från prästen, är det VI som ska skicka in det, eller skickar han in några andra papper?

• Svar på tråden Vem ska skicka in papprena om efternamn?
  • Bamboozle

Båda ska skriva under har jag för mig. Han måste ju godkänna att du tar hans namn eller tvärtom och du måste skriva på att du vill byta.

• Pumpkin

Vigselintyget ni fick tillbaka när ni skickat in hindersprövningen/efternamnsändringen har ni lämnat till prästen innan vigseln hoppas jag? För det är prästen/vigselförrättaren som ska skicka in det papperet till Skatteverket så att efternamnsändringen går igenom. Vigselbeviset man får av prästen är bara för syns och minnets skull.

Ring prästen och fråga om han/hon skickat in papperet än.

• Diana B

Allt med efternamnet är redan ordnat långt innan vigseln. Och pappret vi fick tillbaka från skatteverket lämnade vi till prästen innan vigseln. Så då är det nog bara han som är lite långsam... Tack för svaren...

• PennyJenny

Det är inte ovanligt att det så här års är lite längre handläggningstider på namnändringen än i vanliga fall (då det oftast är 1 vecka) eftersom det varit mycket bröllop under sommaren när det dessutom är semester. Men har du inte fått det inom 3 veckor efter vigseln så skulle jag kolla med vigselförrättaren att det är inskickat.

Svar på tråden Vem ska skicka in papprena om efternamn?