• Tidsmaskin

Toscana-tips

Vi tänkte åka till Italien för maten, atmosfären, folket. Drömmen är att bo på vingård en vecka och kombinera med shopping och sevärdheter i Rom. Någon som har erfarenheter från någon vingård i Toscana?

• Svar på tråden Toscana-tips
  • Gafsan

Vi var i juli på vår bröllopsresa till Toscana! Tyckte det var jättebra - alltid god mat, trevliga människor och fina vyer vart man än kom. Vi åkte runt och bodde på flera olika ställen. Det stället som vi tyckte var överlägset bäst var visserligen inte någon vingård, men det låg mitt ute bland vinodlingarna. Locanda le Piazze hette det. locandalepiazze.it/ Personalen var trevlig, rummen var fina, polen låg underbart vackert med fantastisk utsikt och även altanen där vi satt och åt frukost hade jättefin utsikt. En halv kilometer bort låg ett större hotell med en bra restaurang (också med utsikt) och om man tog bilen i åtta minuter kom man till en fantastisk restaurang som hette Al Torreone. Den låg också mitt ute bland fälten och där åt vi nog den godaste maten vi ätit under hela resan, samtidigt som vi såg solen gå ned över vinfälten... underbart!
    Men tyvärr är det väl en bit till Rom därifrån... Det ligger mellan Florens och Sienna.

• Fredrik och Sabine

Vi var också i Toscana på vår bröllopsresa - och blev rejält besvikna. Besvikna på tjejen på resia som bokat in oss på den här vingården....för hon lovade att den låg så till att det inte var långt att åka till tex Pisa o Florens. Och att det var 5 min bilresa till matbutiken....det visade sig vara 45 min bilresa!!!
    Dessutom var lägenheten under all kritik - knappt nåt ljus i köket och ingen AC. Gissa hur skönt det var när det var 35 grader varmt hela veckan.
    Gården som heter Diaccerone hade enligt sembo 4 stjärnor...men enligt ett papper som hängde i vår lgh så hade de själva rankat sig som 1-stjärnigt.
    Trist! Som tur var hade vi redan spenderat 1 vecka i Sorrento, men det var ett trist avslut på vår resa.

Det finns säkert massor av fina ställen i Toscana, men jag råder dig/er att kolla upp ordentligt hur det ligger och hur det verkligen är..

Lycka till & trevlig resa!

• Eileme

Vi har bokat in en resa till Toscana och åker om ca 2 veckor...ska bli sååå mysigt och jag har ganska höga förväntningar faktiskt!

Vi har bokat genom Tema Toscana och tjejen vi pratat med där har varit sååå hjälpsam!

Kolla in sidan och inspireras av bilderna!

www.tematoscana.se/

• Tidsmaskin

Gafsan: tack för fina tips! Ska antecknas, låter som helt i vår smak!

Fredrik & Sabine: Å, vad bra med den varningen, då vet vi vart vi INTE ska bo! Tack!

Eileme: å, hoppas ni får en underbar resa! Vill gärna höra efteråt hur det var!! Skriv om du orkar!

Svar på tråden Toscana-tips