Samma sak?
Fick precis frågan av en vän ang deras hemliga bröllop.
Hon frågade oss precis om vi ville vara deras vittnen. Men vittnen har man väl bara vid en borglig vigsel??. Jag frågade om hon menade tärna och bestman. Är det typ samma sak??
Fick precis frågan av en vän ang deras hemliga bröllop.
Hon frågade oss precis om vi ville vara deras vittnen. Men vittnen har man väl bara vid en borglig vigsel??. Jag frågade om hon menade tärna och bestman. Är det typ samma sak??
Nog tror jag att man måste ha vittnen även vid kyrklig vigsel! Åtminstone vi, fast vi inte hade nåt hemligt bröllop, så var tvungna att namnge två av våra gästers namn som "vittnen" till prästen..
Om man sedan vill att vittnena fungerar som tärna o bestman så går ju det också..
Oki tack. Jag skall berätta detta för henne.
Om det är gäster närvarande vid vigseln så behövs inga vittnen. Är det däremot en vigsel med bara präst och brudpar så behövs vittnen (om inte kyrkan står för det, tex genom att vaktmästaren närvarar). Tärna och marskalk har man väl knappast om man inte har brudfölje? Eller?
Kjell Präst skrev 2008-08-21 09:59:35 följande:
OJ.. Hoppas inte det blir så för oss. Utan det blir som kjell präst säger Blir ju svårt om man ska sålla ut två gäster
jähnke, vi kommer att göra precis som dina vänner.
Ha ett kyrkligt bröllop med endast två vänner närvarande, som vittnen.
Har pratat med vår präst nu och vi ska inte ha några vittnen
Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-08-21 11:28:27 följande: