"Måste" man ge varandra morgongåvor?
Det känns så krystat på något vis. Man köper ju så mycket annart till bröllopet och så mycket pengar går åt ändå. Eller vad tycker ni?
Det känns så krystat på något vis. Man köper ju så mycket annart till bröllopet och så mycket pengar går åt ändå. Eller vad tycker ni?
vi gjorde det inte ....köpte var sin parfym åt oss att ha på bröllopet istället ....som du tycker jag man köper så mycket till bröllopet ....ge varandra ngt att ha på bröllopet som man ändå skulle handlat ....
Vi köpte något till varandra som vi kunde använda på bröllopsdagen eller i nära anslutning till den. Min man fick manschettknappar som han hade på sig under dagen. Jag fick ett halsband som jag använde dagen efter (och som blivit mitt favorithalsband...).
Det behöver inte alls kosta en massa pengar, och som vanligt i bröllopssammanhang finns det inga "måsten". Ni får ju varandra!
Att vakna upp dagen efter och säga "jag älskar dig" till sin nyblivna make/maka måste ju vara den största morgongåvan av alla!
Så klart man inte måste!!!!
Måste man verkligen inte!
Klart man inte måste! Det hade inte vi, men vi hade överhuvudtaget ett väldigt litet bröllop och brydde oss inte så mycket om alla detaljer. Det blir ju tråkigt om man känner att man drunknar i alla "måsten".
Sen kan det väl vara ett kul tillfälle att ge presenter, särskilt om man vet att den andra önskar sig något. Det måste väl inte vara något jättestort och jättedyrt.
Iofs fick min man en gåva i efterskott, en secret box som blev mycket uppskattad (men det är inte säkert att alla killar gillar sånt.) Det var mer en kul grej, inget han förväntade sig.
vi gjorde inte det... eller det beror på hur man man tolkar saker och ting. vi kan ju säga att den feta hotellnatten var en present till varandra
Nej jag tycker inte det!
Verkligen inte. Det finns inga "måsten". Vi har dragit in på massa saker som vi inte tycker är viktiga. Så dumt att lägga en massa pengar på saker bara för att man tror att det måste vara så.
Mina tärnor kommer inte att ha några blommor, inte heller bestman. Maken får en enkel blomma i stället för corsage. Vi kommer inte heller beställa skitdyra tärnklänningar eller något speciellt så till dem. (Jag har tre tärnor).
Var och en måste ju få känna efter vad de prioriterar och vill lägga pengar på. Tycker jag iaf.
Verkligen inte. Vi kommer inte göra det.
Nej! Ni får ju varandra!!!!!!
Bara för att man ger bort något betyder det inte att det måste vara dyrt. Gifter mig själv om 1 vecka och ska ge till min blivande man, en bok där jag skrivit om oss två och satt in lite bilder. Han ska också få en fin ask där det ligger små lappar med texten, en puss, en ryggmassage, frukost på sängen osv. Dessa kan han sedan kvittera in när han vill. Det tycker jag är en finare gåva än något dyrt. Då har man lagt ner en tanke och lite jobba runt det hela. Kan kanske vara ett tips!
Vi skippade det, skulle i alla fall inte kunnat komma på något bra till varandra. Eller snarare, jag trodde vi skippade det som vi kommit överens om, men sedan kom maken på dagen efter bröllopet och sa att det låg något under sängen. Och där låg en fin grön minidamsugare av märket Electrolux som vi kommit överens om att vi skulle köpa när vi kom hem från bröllopsresan. Maken hade haft tråkigt medans jag var hos frissan och fixade sminket och gått och köpt den. Fast den räknas inte.
Tack för alla svar, skönt att jag inte är ensam om att inte köpa en dyr morgongåva.
Såg dock ett förslag på present i en annan tråd och det är i så fall det enda jag skulle kunna tänka mig att köpa; den hette 52 romantiska veckor och var typ en kortlek med 52 st skrapkort som man tillsammans skulle skrapa varje söndag och sen skulle man tillsammans göra den romanstiska sak som det stod på kortet. Det låter rätt mysigt.
Vi har sagt att vi inte skall göra det, oc jag hoppas att min blivande håller sig till det. Vår resa blev lite fyrare än vi tänkt oss och jag ser det som en ypperlig morgongåva! Sen finns det ju massa tillfällen i framtiden som en present sitter bra när man har jobbat ihop lite pengar igen!