• Fillie

Måste man byta "allt" för att man byter efternamn???

Jag ska byta efternamn, och ha kvar mitt gamla efternamn som mellannamn istället...

Måste jag nu byta "allt"..typ mailadress på jobbet, passerkort, etc. eller är det ok att ha kvar det gamla??

(Pass och ID förstår jag naturligtvis att jag måste byta)

Börjar känna att detta blev lite krångligt, hehe... ;)

• Svar på tråden Måste man byta "allt" för att man byter efternamn???
  • anne på grönkulla

Det beror väl på hur din arebtsgivare ser på det? Hör med din personalansvarige. Min arbetsgivare skulle nog automatiskt ta det som uppdateras i folkbokföringen, men det kanske kan vara olika?

• Höstbrud-07

Byter du inte epost behöver du ju fortsätta att kalla dig för bara ditt gamla namn, annars blir det väl lite förvirrande för de som ska maila dig.
    Så det beror väl på hur du vill heta offentligt i framtiden. Men det var inte så jobbigt som man kunde tro att fixa med det där praktiska, går ju fort att göra.

• HurraViSkaGiftaOss

Det är väl klart.

• PennyJenny

De flesta arbetsgivare har som regel att man ändrar mailadresser och alla listor till ens nya namn. Formellt så är ju ditt gamla efternamn inte längre ett efternamn och om du tex ska kunna legitimera dig tillsammans med passerkortet så stämmer det ju inte längre. Man brukar däremot låta den gamla mailadress finnas kvar men att det riktas som till den nya, så om någon inte har koll på att du har bytt så får du ändå mailet.

Så det är nog bara att bita i det sura äpplet och ändra allt.

• erika26

Jag är stolt över att bära min fästman efternamn.

• Bamboozle

Det är jag också! :)

Men lite ångest har jag över mitt efternamn som jag nu bara kommer ha en månad till...

• Nightingale

Jag skaffade ny mail igår, lite krångligt att få till alla kontakter osv.. Men nu är det ju bara roligt!!

Svar på tråden Måste man byta "allt" för att man byter efternamn???