Inlägg från: Soon to be Mrs P |Visa alla inlägg
  • Soon to be Mrs P

Vinterbröllop 08/09 del 3

Här händer det mycket på några dagar!

Vi har samma problem med att det inte finns någon veteranbil som kör på vintern. Har funderat på en modernare lite lyxigare bil men hittar ingen som hyr ut och känner ingen som har en, man kanske ska börja antasta folk på stan i lyxbilar??
    Vi har bokat en vanlig limosine (vit) just nu, får se om vi ändrar oss.

Ang fotografer, proffs eller inte: tänk på att proffsfotografer har vanan i att instruera folk hur de ska stå samt är bra på ljussättningen. Och på vintern är det extra viktigt med bra utrustning med proffsblixtar och andra ev externa blixtar då det inte direkt finns något naturligt dagsljus som fungerar bra. Vår fotograf är halvproffs, har rätt utrustning men är egentligen inte porträttfotograf men riktigt skicklig ändå (se mer på www.tannus.se), brukar fota reklam i vanliga fall samt är grymt bra på redigering/retuschering! Det är sånt man får tänka på också.
    En kompis tog en släkting som fotograf och tog riktigt bra bilder men hade då förberett sig noga med att skriva ut andras bröllopsfoton för att få till rätt poser, som hon tog med till fotograferingen och styrde mycket själv. Sen har jag en m2b som ALDRIG blir bra på foton och då känns det bra med någon som har lite vana...

• Soon to be Mrs P
    ingenjörsbruden skrev 2008-08-22 12:44:22 följande:
    Soon to be Mrs P skrev 2008-08-22 12:12:13 följande:
    Vi ska osså ha Micke!!! Det där med transport...vi åker 1 km från kyrkan till slottet....känns inte lönt med ngt extra vagant....så jag hoppas på att vi får bilen pyntad med sidenband!!!
    Visst känns det bra med Micke! Vi hade planerat fotografering i Ramlösa brunnspark men har precis fått reda på att det är jul-/vintermarknad där då så hela parken lär ju vara full av folk, vet inte riktigt hur vi ska lösa det nu...

Kan ni inte ta något fint som häst och vagn från kyrkan? Det hade jag satsat på om det var så nära!
  • Soon to be Mrs P

Tänkte på det där med underkläder, jag har köpt en Nixa-klänning och under den kan man inte ha något med spets eller hårdare skenor eller sömmar eftersom det syn under klänningen trots att den är fodrad.

När jag köpte klänningen sa hon som provade ut den att de hade haft många brudar som kom dit i jättefina underkläder som de sen inte kunde använda då de syntes igenom förmycket!

Tänkte bara dela med mig av andras erfarenheter...

• Soon to be Mrs P

Har nog givit upp tanken på en lite läckrare och ovanligare bil från kyrkan. Synd för jag har alltid sett mig i en Rolls Royce Silver Dawn eller liknande Men har man bestämt sig för att vara annorlunda och ha ett vinterbröllop så får man väl kompromissa med något!

• Soon to be Mrs P
    sokkerstruten skrev 2008-08-23 03:23:07 följande:
    Hur kommer det sig att ni avstår med en veteranbil, är det just för att dom kan ställa om det blir dåligt väderVad ska ni ha istället?Soon to be Mrs P skrev 2008-08-22 22:33:18 följande:
    Jo, även om vi bor i Skåne så kör de flesta veteranbilar bara april/maj-september/oktober. Vissa kör året runt om det inte är halt/har saltats ute, dvs man är inte säker på att de ska dyka upp. Blir en "vanlig" limousine istället.
  • Soon to be Mrs P

Mikes bride: nu blev jag nyfiken, hur ser capen ut? Har själv funderingar på att sy upp en i vit sammet eller ull eller något.
    Har du något foto du kan lägga upp?

• Soon to be Mrs P

Mixit: det beror ju på hur bra du är på att bevara en hemlighet! Jag höll på att spricka de 6 v jag fick vänta innan vi var förlovade och det var officiellt. Fick "pysa ut" lite av sprickfärdigheten genom att berätta för frissan som jag ändå skulle boka, samt kunde inte hålla tyst för chefen (har en nära relation, och ursäkten var att det var deppigt på jobbet med flera motgångar på rad så vi behövde piggas upp lite )

Sen så skickade vi ut mail till alla med länk till vår hemsida, som ett sk "save the date"-kort, många som ska resa en bit och mitt i julstöket så de behövde framförhållning.

• Soon to be Mrs P
    Mixit skrev 2008-08-25 11:30:59 följande:
    Det ska ju inte vara hemligt så länge till min syster anar redan ugglor i mossen, och skit sne för att jag inte säger nått.
    Frågan är ju i så fall inte när utan hur! Vi förlovade oss i Paris och skickade mms med foton på ringar till familjerna (ringbeprydda händer med Eiffeltornet i bakgrunden, mycket snyggt!), sen när vi kom hem skickade vi länken till hemsidan till resten, och de som inte har internet (farfar och mormor) fick det gå via den vanliga djungeltrumma, aka mamma.
  • Soon to be Mrs P
    Novemberbröllop08 skrev 2008-08-25 16:09:57 följande:
    Nu har vi äntligen fått ut inbjudan till alla Känns jättekul. Så snart börjar väl alla OSA Imorn ska vi beställa tårtan.
    Här har ingen börjat OSA ännu trots att vi skickat ut i mitten av juli (mamma tjatade så mycket så jag var tvungen att skicka ut lite tidigare). Har bara hört ryktesvägen att den och den tänkte komma men inte den och den, hoppas de tänker OSA på riktigt innan tiden går ut.
    Men ert bröllop ligger ju lite tidigare än vårt så det borde nog rassla till i brevlådan och inboxen snart!
  • Soon to be Mrs P

Jag beställde pappret till korten i en riktig pappershandel. Han skar till korten och vek dem med en falsmaskin utan att ta ett öre betalt! Pappret var från början 30x30 cm, delades på två och veks till två kvadratiska kort (se bilder i mitt galleri). Tog inte ens en timme att fixa 160 kort (ska ha samma format på alla pappersvaror)och blev supersnyggt!

Jag har en del erfarenhet av att tillverka kort (egna julkort de senaste 10-15 åren) och trots att jag har en pappersskärare så avskyr jag att skära och vika kort, kommer aldrig att göra det igen utan bara beställa därifrån i fortsättningen!

Vargtassa: gå till en riktig underklädesbutik och fråga, och prova runt. Skadar ju inte att få ett proffs åsikter! Sen behöver man ju inte köpa något där...

• Soon to be Mrs P

Nä julen brukar jag inte tröttna på förrän till nyår (eller är det bakisen på nyårsdagen som gör att man inte längre vill se sånt?) så kör på med julsaker!

Funderar själv på hur mycket jul-/lucia-associerat man kan ha utan att folk spyr på det...

• Soon to be Mrs P

Vad tror ni om blåst och fina frisyrer? Vi bor ju vid kusten i Skåne i ett jäkla blåshål, och vintern är ju alltid värst här. Har nog givit upp tanken på fotografering utomhus då jag även ska ha en lång slöja, men hur ska frisyren hålla??? Någon som har erfarenheter av det? Tanken är att jag ska ha en lågt sittande ganska lös "knut" där håret flätats löst tillsammans med löshår (har tyvärr ingen bild då jag hittade den i en tidning).

• Soon to be Mrs P

Bigning är nästan ett måste för att få ett veck som är rakt och snyggt. Har aldrig använt riktiga verktyg utan bara använt baksidan av en vanlig bordskniv och det gick ändå hyfsat. Jag hade turen att de skar ut korten i rätt storlek och vek dem som jag ville ha dem när jag beställde inbjudningskorten denna gången så nu slapp jag vika 160 st kort! (ska ha samma format på inbjudan, vigselprogram, festhäfte och tackkort)

Idag har jag fått besked att klänningen har kommit till butiken så det är bara att komma och prova, vigselringen är beställd och underkläder inhandlade! Känns som om jag börjar få koll på min utstyrsel nu, nästa steg är att prata med festarrangören om mat etc, sen känns det rätt så lugnt!

Svar på tråden Vinterbröllop 08/09 del 3