Jag överraskade min man med en weekend till Brügge, Belgien, efter bröllopet. Det var en fantastisk stad! Medeltida hus, en kanal som löper runt staden, mysiga torg och parker, massa god mat, gott vin, hundratals ölsorter, muséer (diamant-, choklad-, konstmuséer etc), shopping osv. Väldigt fina och mysiga hotell och trevliga människor. Dessutom pratar de väldigt bra engelska om man inte behärskar franska eller flamländska.
Man flyger från Landvetter till Bryssel på 1 tim 45 min för ca 1000 kr/person tur och retur (Brussels airlines). Därifrån tar man ett tåg som tar 1 timma och sen är man framme. Staden är såpass liten så man kan promenera runt den på 45 minuter ungefär.
Vi åkte dit andra helgen i maj och det var ca 24 grader om dagarna och strålande sol.
Resan gick på 14 000 kr för oss inkl flyg, 4-stjärnigt hotell med superfin frukostbuffé, lunch och middag ute varje dag, inträden, shopping etc. Vi var där från fredag - tisdag.
Det går att komma undan billigare, det finns fina hotell som är billigare (kolla hotels.com) och man måste inte äta trerätters lunch med vin till alla dagar
Det enda jag skulle ändra på om vi åkte tillbaka var att vi skulle åkt i april istället, det är ganska mycket turister där från maj-september.