• Timba

tips på weekendresemål önskas!

Hejsan!
    Först tänkte vi inte ha någon bröllopsresa pga penningabrist och barnvaktsbrist om vi skulle lämna telningarna hemma. Nu har vi dock bestämt oss för att ta en ensam weekend ändå och försöka ordna vakt. Tänkte önska oss bidrag till resan istället för prylar som vi redan har i överflöd.

Någon som har tips på ett trevligt, och inte alltför dyrt, weekendresemål? Vi har varit i Tallinn några gånger så helst något annat resmål. Berätta gärna om era upplevelser!

• Svar på tråden tips på weekendresemål önskas!
  • Timba

PennyJenny:
    Oj, kanske skulle skrivit det . Vi gifter oss i september och spar nog resan till våren. Är väl trevligast att resa då?

• anne på grönkulla

Nära: Köpenhamn, Riga, Vilnius, Helsingfors

Lite längre: Warszawa, Krakow, Prag, Budapest, London, Paris, Bryssel

Södra Europa: Istanbul, Barcelona, Rom

Några förslag jag kommer på - men det beror ju på vad ni vill kunna göra också. Alla de i "gamla östeuropa" är nog rätt prisvärda fortfarande, mer än om man åker till "euroland" iallafall. London är väl rätt hyfsat just nu eftersom pundet är lågt.

• pollie

Jag skulle rekommendera Prag..

• Prärieklocka

Jag kan rekommendera Edingburgh, fantastiskt vackert och väldigt sevärt även om man inte gillar whisky som vi.

• PennyJenny

Vi var i Barcelona på vår bröllopsresa för ett årsedan och jag gillade verkligen staden. Mycket att se men ändå känndes staden liten och intim. Jag gillade att det fanns strand i staden, men på vårkanten är det kanske lite kallt för att bada. Men det är ändå härligt att kunna ta en promenad med sand mellan tårna.

Men jag skulle gärna åka till Paris, Prag eller Rom om jag planerade en kortare resa i vår.

• solsystem

Wien är en helt underbar stad och en av de få städer som jag känt att här skulle jag till och med vilja bo! Jag hoppas själv på att kunna återvända många gånger i mitt liv.

• Prärieklocka

Vi har iofs spånat på Irland som nästa resmål. Har tänkt oss ut på landet, men även till Dublin och dit går det ju weekendresor. Kanske kan vara nåt?

• Ickaflicka

Åker ni österut får ni ju mer lyx för pengarna, som i Tallinn. Jag gillar Krakow, otroligt mysig stad!

• Tooticki

Jag överraskade min man med en weekend till Brügge, Belgien, efter bröllopet. Det var en fantastisk stad! Medeltida hus, en kanal som löper runt staden, mysiga torg och parker, massa god mat, gott vin, hundratals ölsorter, muséer (diamant-, choklad-, konstmuséer etc), shopping osv. Väldigt fina och mysiga hotell och trevliga människor. Dessutom pratar de väldigt bra engelska om man inte behärskar franska eller flamländska.

Man flyger från Landvetter till Bryssel på 1 tim 45 min för ca 1000 kr/person tur och retur (Brussels airlines). Därifrån tar man ett tåg som tar 1 timma och sen är man framme. Staden är såpass liten så man kan promenera runt den på 45 minuter ungefär.

Vi åkte dit andra helgen i maj och det var ca 24 grader om dagarna och strålande sol.

Resan gick på 14 000 kr för oss inkl flyg, 4-stjärnigt hotell med superfin frukostbuffé, lunch och middag ute varje dag, inträden, shopping etc. Vi var där från fredag - tisdag.

Det går att komma undan billigare, det finns fina hotell som är billigare (kolla hotels.com) och man måste inte äta trerätters lunch med vin till alla dagar

Det enda jag skulle ändra på om vi åkte tillbaka var att vi skulle åkt i april istället, det är ganska mycket turister där från maj-september.

• sandybee

Wien och Rom är oerhört vackra och intressanta städer fyllda med möjligheter till romantiska aktiviteter. För att inte tala om Venedig! En kvällstur med en gondol är kanske turistigt och lite cheesy, men åh så romantiskt!

Svar på tråden tips på weekendresemål önskas!