• RTBW

Dahlior i buketten?

Hej ni allvetande.

Jag vill ha en liten rundkompakt bukett med vita blommor och långt skaft.
    Jag vill inte ha rosor av etiska skäl.
    Men jag såg de mest fantastiska blommor i en tidning.
    Dahlior, de fanns i alla möjliga nyanser av vitt och
    lite roliga former. Kan man använda dessa blommor
    som snittblomma?

NÅgon som vet?????

• Svar på tråden Dahlior i buketten?
  • Carro 25okt2008

Jag älskar dahlior! Finns i alla möjliga färger och utformningar och jag tror att de används som snittblommor, men bara under dess blomningssäsong (dvs. nu). Det går säkert att beställa dahlior även när det inte är säsong men det blir nog dyrt.

Varför inte rosor av etiska skäl? Vilka är skälen, menar jag?

• RTBW

Just ja, blomningssäsong. Då kommer det säkert inte att gå. Då jag ska gifta mig i sept/okt.

Jo, visst finns det rosodlingar överallt. Så de odlas säkert bra på många ställen.
    Men i många av de afrikanska länderna odlas rosor.
    I etiopien t.ex. har det under de senaste åren byggts växthus utan dess like, och vad vattnas rosorna med, jo dricksvattnet och
    folket får inget, sjukdomar frodas o.s.v. Bara för att vi ska få rosor, hemskt.
    Det är nog för att jag sett det med egna ögon som det blir så
    tydligt. Jag kan bara inte köpa rosor längre.

• cazan

Sept/okt är perfekt för dahliasäsongen så det är bara att köra på! Det är en underbar blomma och mer levande än rosor tycker jag... Lycka till!

• Carro 25okt2008

Skulle vilja hävda att fler blomsorter än rosor odlas på det sättet! Så det kanske är bra att kolla det med floristen och utgå från de sorter som är etiska när du väljer bukett sen.

• RTBW

Ja, Carro det stämmer nog som du säger. Man får verkligen kolla med floristen.

Vad kul Cazan, det blir ju perfekt!!!!! Då ska jag satsa på Dalior.

Svar på tråden Dahlior i buketten?