• Dottertrotter

Högbudgetbröllop - vad satsar ni på?

Orignalrosen skrev ett inlägg i en tråd ( www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m3039745-3.html)
    om ur olika prisklasser av bröllop är uppdelade.

Vi kommer att hamna i "högbudgeten" och det hade varit kul att se hur andra har prioriterat posterna som ligger i samma budget.
    Hur festen är upplagd stämmer in på oss då vi kommer att gifta oss i herrgårdsmiljö med mat från stället och med levande musik.

Medelkostnaden för bröllop i Sverige ligger runt 80.000 kronor exklusive bröllopsresan. Snitt antal gäster 70 personer.

Lågbudget är oftast hemma, föräldrarnas tomt eller bygdegården eller liknande lokal. Man har handlat sprit/vin utomlands och lagat maten själv. Upp till 40.000 kronor.

Mellanbudget är 40.000 - 80.000 kronor, catering till hyrd lokal och man har lagt mer pengar på kläder, smink, tärnor samt bröllopstårtan etc.

Högbudget är 80.000 - 140.000 kronor. På herrgård eller slott, mat och dryck från dem, levande musik och/eller DJ.

Lyxbudget 140.000 och uppåt. På herrgård eller slott, dyrare mat och dryck, fri bar, levande musik och DJ, champagne, dyrare kläder, ringar, ja - allt.

• Svar på tråden Högbudgetbröllop - vad satsar ni på?
  • slottsbröllop2010

Vi kommer vara på ett slott och äta deras mat. En del pysslande med vigselplatsen kommer vi själv att stå för. Med detta inräknat är vi än så länge uppe i 45 000 kr för 50 gäster. Smink och hår fixar en gammal skolkamrat till mig mot att hon får komma på bröllopet. Perfekt!

Tror inte vi kommer komma upp i högbudget bröllop men vi kommer ändå unna oss en del lyx. Ska man snåla på sin bröllopsdag så kan det lika gärna vara! Vi har ganska enkel smak och båda våra ringar kommer gå på mindre än 10000, brudklänningen kommer kosta 2500 kr.

• Höstbrud-07

Vi snålade inte på sånt som kändes viktigt, tex bra mat, bra service, bra fotograf, vi valde klänning och ringar efter smak men blev inte särskilt dyrt ändå, dryck behöver inte vara fri bar (om man är på restaurang) men däremot fyllde personalen på under kvällen i glasen allt eftersom det behövdes.
    Vi körde inte lyx på något men snålade inte heller på sånt som kändes viktigt, då blir det ändå en hel del pengar. Tex hyra speciell bil att åka i kändes helt oviktigt för oss, däremot la vi en del pengar på snygga inbjudningskort, vigselprogram osv.
    Och sen en riktigt lyxig bröllopsresa som var helt perfekt, kostade ju också en hel del.

• J D

Vi kommer kanske upp i 80 000. Vi har ingen herrgård eller uppåt utan en lokal för kring 6000, caterar bara huvudrätt. Det som kommer att kosta mer är min ring som kommer gå på 20 000 el. mer. Vi har heller ej räknat med bröllopsresan som kommer gå på ca 40 000. Tycker egentligen inte att vi lägger mkt på ngt- har rätt många gäster dock, ca 80-100. Kommer ev. ha eftersläppfest för de som vi ej kan få plats med till middagen också så då blir det ju fler och således mer alkohol och kanapéer.

• socker86

Vi lade mest pengar på oss själva eftersom det är VÅRAN dag. Kostanden för min klänning hade tex täckt hela trerättersmiddagen för drygt 40 gäster *ler*
    Hans kläder blev också dyra eftersom det blev lite specialbeställt och hans skor likså.
    Vi båda kommer ha varsin vigselring så det kostar ju på.
    Lokalhyran blev superbillig
    Dekorerar det mesta själv med hjälp av natures tillgångar
    En fd frisör och bekant sätter upp håret åt mig
    Sminkar mig själv
    Musiken har vi redan i datorn

Andra kanske vill ge gästera den bästa festen någonsin med hjälp av dyr mat m.m. men jag måste säga det att på våran bröllopsdag så kommer den bästa festen fyllas med glädje och kärlek. Och det är hur gratis som helst
    Därav våra prioriteringar. Dumt o konstigt? Jag vet inte, men känner jag släkterna rätt så kommer dom inte tänka tillbaka på "hur god maten var" utan mest tänka på "hur lyckliga dom var och vad mycket vi dansade och skrattade...".

Om någon förstår mig?

• lycklig78

Vi ligger på gränsen mellan högbudget och lyx om man räknar på detta sätt.

Vi lade krutet på platsen: Slottsmiljö med 3-rätters.

Vi var 65 personer.

• allehanda

För en del år sedan var vi på ett fiiint bröllop med mycket av det bästa, så himla tråkigt har jag inte haft på flera år,allt var uppstyltat talen var så tillgjorda,gästerna pratade bara med dem de kände(vi utgjorde en liten klick vänner till familjen)dyr orkester,gudbevars så hade vi varken värja i bältet eller miljoner på banken.Nästa bröllop vi var på så hölls det korta tal med substans,enkel men god mat,en genomtänkt bordsplacering ja vi hade helkul.

• Sofi78

Vi har bokat en herrgard for en helg. Da vara gaster kommer langvaga ifran (varav manga slaktingar vi aldrig ser) vill vi bjuda pa en harlig brollopshelg! Kommer att kosta totalt ca 200.000! Vill gifta mig nu!

• SaraPayam

Vi kommer att satsa på allt
    Vi har valt att hyra ett slott & ha liveband, fotograf hela dagen, mm. Vi har med gäster som vi inte träffar speciellt ofta & som inte bor här i Sverige, så det ska bli kul att få träffa dem dagen efter bröllopet & äta bruch tillsammans med dem. Vår budget ligger på ca 200000kr exlusive bröllopsresa

Hahaha jag vill med gifta mig nu

Sofi78 skrev 2008-11-11 09:05:58 följande:
    Vi har bokat en herrgard for en helg. Da vara gaster kommer langvaga ifran (varav manga slaktingar vi aldrig ser) vill vi bjuda pa en harlig brollopshelg! Kommer att kosta totalt ca 200.000! Vill gifta mig nu!
  • Snäckan08

Vi kör också på slott och hela baletten. festen kommer gå på ca 100 000 för 70 gäster.
    Kommer till ca 100 000 för ringar (lägger en del på dem, ska man ju ha hela livet , kläder, fotograf och resa.

Ska ju vara ett minne för livet, så då är det väl ok att satsa lite....

• Morfrumatte

Vi hamnade på ngt mellan hög och lyxbudget då vi hade 3 rätters middag på slott med 85 gäster som vi bussade. Vi lade stor vikt på mat och dryck samt hade ett livband. Då är varken ring eller bröllopsresa inräknad i detta.

Visserligen kanske det kändes stelt eller trist för vissa (täntke på "allehanda"s inlägg nr 6), men de flesta verkade haft en underbar dag. Smaken varierar ju så mycket.

Svar på tråden Högbudgetbröllop - vad satsar ni på?