• My77

Tärnklänning

Jag ska vara tärna på en av mina vänners bröllop.
    Hon vill att jag och den andra tärnan ska ha matchande klänningar. Den klänningen hon vill att jag ska ha kostar 2000 SEK och hon har köpt den till mig. Ny slog det mig att hon kanske vill att jag ska betala den. Vad är det som gäller för tärnklänningar, betalar tärnan eller bruden om det ska vara en speciell klänning?

• Svar på tråden Tärnklänning
  • DrömmenSomBlevSann

Hmm det där måste man nästan bestämma från början. Följer man seden, som man to.m kan läsa om här på första sidan, så står det att "att bli vald till brudtärna är en ära , och därför står man för kläder o dyl själv"

Men det är ju gammalt snack,, inget självklart att det är så bara för man blir vald.

Skulle du betala den själv så bör väl bruden ha sagt det från början, tycker iaf jag.

Jag kommer att betala både brudtärnans och bestmannens kläder. Skor o frisyrer får de stå för själva.

Lycka till :)

• Kärlek ger näring åt själen

Jag betalar inte för min tärnas klänning utan hon erbjöd sig att betala. Jag sa då till henne att vad var hennes högsta gräns och sa att om hon hittar en klänning som ligger över den så kan vi skjuta till lite extra. MEN hon kommer att välja den fritt med färger,modell m m.. eftersom hon ska kunna använda den vid andra tillfällen med men hon visar en bild på den så jag kan godkänna den. Men om bruden vill att tärnorna ska matcha varandra i färgskalor m m så tycker jag personligen att bruden ska betala det, då det inte är säkert att tärnan kan använda den efter iheller

• emelieochlinus

Min syster kommer vara min tärna. Eftersom hon är student känns det inte rimligt att hon skall betala själv, så hon kommer få den. Skulle jag själv, som yrkesarbetande med inkomst, få äran att bli tärna skulle jag nog betala klänningen självm, om det inte krävdes nåt jättedyrt. 2000 skulle jag nog betalat själv som tärna. Som brudpar har man ju ganska många utgifter ändå. Men det bästa är väl att ta upp frågan lite försiktigt och höra hur brudparet tänkt.

• JPerlestam

Jag ska ha två tärnor, den ena är min lillasyster och hennes klänning betalar mina snälla föräldrar, den andra tärnans klänning betalar vi men eftersom hon inte är intresserad av att behålla den efter bröllopet så kommer vi att sälja den efteråt. Klänningarna kostar 1500kr st och vi tyckte inte att det var rimligt att be tärnorna själv betala dem då eftersom de är 18 resp 20 år gamla... =)

• aikidoaasa

Jag tycker att det kan vara olika för olika fall. Skulle t.ex. de som ska gifta sig säga att tärnan ska ha en viss färg så tycker jag att de kan vara med och betala... eller om de säger att det ska vara en speciell typ av klänning.
    Men får de välja helt själva kan de väl betala själva...
    Sedan är det upp till vilken budget/prisklass som brölloppet ligger på som bestämmer detta.
    Huvudsaken är att alla är nöjda i slutändan.

• EhjärtarE

Såhär har jag hört: Vill brudparet bestämma utseendet på klänningen betalar de, får tärnan bestämma klänning själv kan hon betala.

• LCDS

Har hon köpt den till dig så är det klart att hon får betala den.
    Kan inte begära att du ska betala 2000 för en klänning utan att prata med dig innan

Svar på tråden Tärnklänning