Hej,
Jag och min man var på Tioman Island i mars-april och kan rekommendera det varmt!! Helt klart den bästa semestern jag haft!
Vi flög till KL och åkte sen ut till Subang Airport på vinst och förlust och fick tag i biljetter med Berjaya Air. Ett flygbolag för den som INTE är flygrädd, då planen är små och landningsbanan på Tioman är minimal..... Tillbaka till KL åkte vi båt och buss, betydligt billigare, men givetvis tog det längre tid.
Vi började med tre dagar i Salang, en laid-back strand med ett par restauranger och några dykcenter. Sen åkte vi till Berjaya Resort & Spa, ett femstjärnigt hotell, fräscht och med pool. Inte direkt nån fin strand. Här bodde mest snobbiga engelsmän och vräkiga amerikaner. Här stannade vi bara två nätter. Vi åkte sen tillbaka till Salang och tog in på Saied's Place, ett familjeägt hotell med bungalows ett stenkast från stranden. Hur mysigt som helst. Inte femstjärnigt direkt, men ändå fräscht.
De sista dagarna hade vi problem med sandflugor så vi låg mest i vattnet de dagarna, eller uppe på gräset vid bungalowen.
Det finns ett hotell på ön som tydligen ska vara något utöver det vanliga. Det heter Japamala Resort, vi hade gärna bott där men det var fullbokat.
En av dagarna tog vi en båttur runt ön, med stopp för att besöka ett vattenfall i djungeln samt två snorkelställen. Snorklingen är verkligen GRYM!!!
Tioman Island är det perfekta stället för par som är ute efter lugn, sol, bad och snorkling. Inget ställe om man är ute efter håll-i-gång, då kan man lika gärna dra till Kos eller Phuket.
Rekommenderar Tioman Island varmt!!!!