• f1bride

Vad göra med Tärna & Marsalk??

Vi ska ha en tärna och en marsalk, ingen brudnäbb. Ska de redan stå framme i kyrkan från början, och sen kommer jag och min m2b att gå fram under bröllopsmarchen? Eller? Ska de gå in först och sen ska man spela marschen då vi uppenbarar oss?

• Svar på tråden Vad göra med Tärna & Marsalk??
  • Fenixx

är väl fint om dem går med er?

• tolonta

Vår tärna och marskalk gick efter oss in i kyrkan.

• 20080301

Dom ska väl gå bakom er, det gjorde våra iallafall.

• f1bride

Åh tack för era svar! Först har jag bara läst eller fått för mig att de skulle gå FÖRE oss, men det tycker jag är lite att "stjäla" uppmärksamheten Fast som ni skriver så låter det fint om de går efter oss..!

• Black velvet

Vår tärna går fram och ställer sig, sen går vår marskalk fram och ställer sig.
    Sen kommer säckpipespelaren, därefter vi.
    Tärna och marskalk går inte fram tillsammans då det säges att gifta på var sitt håll aldrig får gå upp för en kyrkogång tillsammans.endast om det är man och fru.

• Alyx

Jag ville ha scenen för mig själv och jag ville att alla skulle få se mina fina tärnor så de gick in under själva "overtyren" till brudmarchen. Sedan när de var frame vid altaret och ställt upp kom jag till min egen musik.

/Alyx

• Carro 25okt2008

I USA är det väl så - brudföljet går in först och sen kommer bruden med sin far? Men här i Sverige är det nog vanligast att brudföljet kommer efter brudparet.

• Kjell Präst

Det traditionella i Sverige är, som nämnts, att brudparet kommer först (eller efter brudnäbbet) och följs därefter av tärna och marskalk.

• f1bride

Men om tärna och marsalk inte är gifta med någon? Fast inte är ihop?

Black velvet skrev 2008-08-25 14:05:13 följande:

Vår tärna går fram och ställer sig, sen går vår marskalk fram och ställer sig.Sen kommer säckpipespelaren, därefter vi.Tärna och marskalk går inte fram tillsammans då det säges att gifta på var sitt håll aldrig får gå upp för en kyrkogång tillsammans.endast om det är man och fru.
  • f1bride

TACK så hemskt mycket för alla svar, jag har blivit klokare och bestämt mig för hur jag vill göra Fast vet någon hur långt efter tärnan och marsalken ska gå?

Svar på tråden Vad göra med Tärna & Marsalk??