• miss u

Västeråsbrudar 2009

Hej igen

Nu har jag fått besked angående Kolbäcks kyrka. Den kommer att vara stängd mellan 1 juni och advent nästa år. Vi kan alltså inte gifta oss där. Lite typiskt när det var den jag hellre hade valt. Fast Säby blir nog bra det med. Ska bli kul att se den inuti på söndag. Har ju väntat så länge på det! Dessutom är det närmare till Björnögården från Säby.

Vad tycker ni? Är det för långt att åka 2,7 mil från kyrkan till festlokalen? Känns lite gränsfall tycker jag.

• miss u

Tessisen: ÅH, vad skoj att börja med inbjudningskorten! Det längtar jag efter jättemycket. Ännu bättre att du blev nöjd också. Du lägger väl upp nå kort så vi får se? Du kommer ju vara klar med det mesta innan vi ens har bokat kyrka.

Ia o Puh: Har du kollat upp nåt vilken slags tapet du ska ha? Jag blev också sugen att göra alla trycksaker av tapet... men jag lär hinna ändra mig flera gånger om innan det är dags. Det svåra är väl limmet kan jag tänka mig. Lär ju ha nåt lim som fäster ordentligt men som inte korvar sig.

• miss u

Jag känner mig heldum, men jag fattar inte hur man beställer kort på Caligraphen. Brukar inte ha nå problem med såna här grejer.. Jag fattar inte hur man vet vilka kort det är man beställer. Ser inga nummer när jag kollar på korten. Hur gör man??

• miss u

Moongirl: Det var många kommentarer och frågor. Jag har inte så mycket koll på bandet, vad dom spelar. Men det var en familj, en pappa och hans tre barn som var själva bandet. Spelade väl lite covers om jag inte minns fel. Är inte jag som håller i musik-delen så jag vet inte så mycket.

Verkligen tråkigt att Kolbäcks kyrka ska vara stängd nästa år. Säby blir säkert jättebra. Längtar tills jag får se den innefrån. Börjar bli lite trött på att leta festlokal nu. Vi har ju en sista utväg: att vara i svärföräldrarnas trädgård. Men det är som sagt den sista utvägen.. Fick reda på idag att man inte får ta med sig egen alkohol till Lövudden, och då blir det alternativet alldeles för dyrt. Suck...

Vet inte riktigt än hur tapeten ska komma in i trycksakerna. Men man kan ju ha tapet som löpare på borden iaf, som vi pratade om när vi fikade på Global. Finns ju massa fina och billiga tapeter på Rusta.

Vi kommer att bjuda runt 50-55 pers inkl barn. Ni då?

• miss u
    mysan31 skrev 2008-09-26 21:38:47 följande:
    miss u: När du går in på calligrahen så går du in på bröllopskort,när du sen beställer provkorten så får du gå efter namnen på korten som du hittar... som står på bröllopskorten...går du in på applikationer så står det nummer på korten istället...Jag hoppas att du förstår vad jag skriver...
    Nu tror jag att jag lyckades beställa dom korten jag ville ha. Hade helt missat att bläddra neråt i rullgardinen där man skulle klicka i vilka kort man skulle ha och såg därför bara en massa nummer som jag inte fattade nåt av. Ska bli spännande att se proverna sen, även om jag ska göra egna kort så är det ju kul med inspiration.

Såg att ni också ska ha massa barn på festen. Det tänkte vi med. Kommer ni ha eget festprogram till dom? Kommer ni ha nån lekledare som har hand om barnen när middagen känns för tråkig för deras del? Har ni nåt rum som dom kan vara i under kvällen? Många frågor blev det. Vet inte riktigt hur vi ska göra, men det är viktigt för oss att barnen får vara med och ha kul också. Svårt att planera bara när man inte har barn själv och vet vad man kan sysselsätta dom med.
  • miss u

Vad typiskt att du tappat bort numret till trubaduren. Du kommer säkert att hitta den snart ska du se. När du minst anar det.

Du får gärna ta med dig korten på nästa fika, eller ta kort på dom om din kompis inte vill släppa dom. Jag funderar på att beställa på ica maxi. Rebellen sa senaste fikan att dom kunde göra "riktiga" bröllopstårtor, alltså såna som står ovanpå varandra. Sån vill jag ha, och helst inte så mycket grädde. Är tillräckligt söt och rund.

MoonGirl skrev 2008-09-26 22:32:49 följande:
    miss u skrev 2008-09-26 09:18:49 följande:
    Jag hittade ett telefonnr till en trubadur, tror jag att det var. Skrev ner telefonnr och nu hittar jag inte min lapp, suck! Men det ska ligga här någonstans . När jag väl hittar telefonnr så ska jag ringa den där killen och fråga vad det är för slags musik de spelar. Vore kul med någon slags "live-musik", fast det beror ju på hur hur mycket de kostar om vår budget tillåter det... nåja, återstår att se!Ja, att ha en tapet som löpare på borden var ju en jättebra idé, det ska nog jag också ha (om jag hittar någon fin tapet). Men det löser sig nog. Imorgon ska jag åka till Avesta och hälsa på en kompis och då ska jag få se en massa kort på olika bröllopstårtor. Min kompis har nämligen varit på en tårtutställning.
  • miss u

Hej brudar!

Värst vad dött det var på tråden den här helgen då. Har ni skaffat er liv eller vad är det frågan om?

Idag har vi varit och tittat på Säby kyrka. Den var jättemysig. Fick prata med prästen där och hon var jättetrevlig. Hann fråga henne en del om vigseln och vad som ingår... och nu börjar jag tveka om jag vill gifta mig kyrkligt! Jag (och sambon) tycker egentligen att det är för mycket Gud-grejer i kyrkan, men gillar kyrkan som lokal. Sen känns det lite mer "på riktigt" om man gifter sig i kyrkan också. Känns nästan som man får försvara sig för äldre släktingar om man inte gifter sig i kyrkan.

Ia o Puh: Du gillade inte heller hela den här Gud-grejen. Känns det bra för dig att sätta dom tankarna åt sidan och höra prästen säga att Gud, du som är alltings skapare och Herre osv? Det är mycket mer Gud-grejer i en kyrklig vigsel än vad jag tänkt iaf.

Är det nå fler som funderat i dom här banorna?

• miss u

Eftersom vi inte ha fått klart än vart vi ska ha festen har vi inte bestämt hur det ska lösas med barnen. Räknade just att vi kommer bli runt 14 barn, om alla kommer. Barn räknar jag dom som är under 15 år. Jag kommer förmodligen göra eget festprogram till dom med lite sånger och ritgrejer som dom kan måla på. Sambons svägerskas syster jobbar på dagis, så jag har en liten fundering på att anlita henne som barnflicka så barnen får det kul också. Om vi får vara på Hamncafét blir det kanske att vi lånar nåns husbil och har den som "sovrum". Men som sagt, inget bestämt än.

mysan31 skrev 2008-09-27 11:44:28 följande:
    miss u: Jag vet inte vad vi ska göra med barnen än,jag hade tänkt att barnen skulle sitta i ett annat bord,men jag tror inte att det kommer att gå...jag hade även tänkt fixa nått lekrum så dom kan leka lite...Jag Har inte tänkt på att fixa festprogram till barnen,men det var ju en bra ide...Jag har inte tänkt så långt än...hur ska ni göra med barnen...Hur många barn skulle ni ha med...
  • miss u

Jag tror allt att sambon och jag fick lite kalla fötter av att Gud, allsmäktige skulle bli inblandad i vårt förhållande. Räcker det inte med svärföräldrarna och familjerna liksom? Vi kanske inte ska lägga så mycket pretige i att det är så mycket Gud. Jag fattade det som att man kunde bestämma rätt mycket själv i kyrkan ändå, även om vissa bitar är obligatoriska. När jag läste här på bt om kyrklig vigsel var det väldigt mycket Gud. Jag tror att det beror mycket på prästen också. Så nu har jag nog gått över till kyrklig ändå. För 10 min sen var jag helt inne på kapellet i Strömsholm. Det är ju också väldigt fint och högtidligt.

Moongirl: Visst var det ni som kollat på Strömsholm? Varför valde ni bort det?

• miss u

Nasse ior skrev 2008-09-29 08:32:05 följande:

skönt att höra-eftersom det kommer mycket barn och vi vill ha barnen med så knns det inte som att en fest är något vi vill ha-utan kanske runda av runt 24:00, samma sak pressent-jag anser inte att det måste vara någe dyrt men -vet att sambons sida kanske tycker att lägger man pengar på resan och boende så är det pressent nog-även där känner jag att dom som tycker så gör det-dom är väökomna endå för det är inte för presenterna som vi gifter oss-men alltid skönt att höra andras syn på det.
    Det är klart att det kan vara en fest även om det är barn med. Beror på hur man definierar fest. Att alla dricker sig hejdlösa och deckar är inget som jag vill ha på min bröllopsfest, oavsett om det är barn med eller inte.

Det här med presenter är ju en fråga i sig. Jag har fått för mig att folk vill ge present, varesig dom kommer långt ifrån eller inte. För vår egen del är det bara kul att dom vill fira med oss. Somliga vill verkligen ge en grej, även om ett bidrag till bröllopsresan alltid uppskattas. Vi kommer nog önska oss några grejer så att dom som vill ge grejer har lite att välja mellan, men att vi helst vill ha bidrag.

Självklart får du hänga med oss. Här är alla välkomna. Såg att du bor i Skåne (?) så det kan kanske bli svårt för dig att haka på våra onsdagsfikor, men vi får hålla dig uppdaterad.

Vi har inte gjort nå inbjudningskort än, men valt färgtema svart, vitt och rött. Hela vår lägenhet är inredd i dom färgerna, så valet var inte så svårt.
Svar på tråden Västeråsbrudar 2009