• miss u

Västeråsbrudar 2009

Hej brudar!

Nu är det dags att sätta fart på Västerås-tråden igen. Det börjar bli hög tid att planera inför 2009. Här kan vi tipsa och utbyta idéer hej vilt.

Även ni som planerar bröllop i Västeråsområdet på en annan tid än 2009 är självfallet välkomna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-03 07:45
    Eftersom det efterfrågas en lista på var alla ska gifta sig och vilken festlokal som ska användas så kommer det här. Är det nån som känner sig bortglömd eller att det blir ändringar så hör av dig. Ska försöka göra i kronologisk ordning:

Rebellen75 - Hubbo kyrka, Brunnby gård 090509
    Kampi - Strömsholms slott, Västerås stadshotell 090523
    Ia o Puh - Badelunda/Björksta kyrka?, Brunnby gård 090606
    Sanste - Skerike kyrka, Brunnby gård 090613
    mysan31 - Skultuna kyrka, Scoutstugan Skultuna 090620
    Tessisen - Lundby kyrka 090718
    miss_u - Kolbäcks/Säby kyrka? 090718
    MoonGirl - Badelunda kyrka, Brunnby gård 090815

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-10 09:00
    Dags att lägga till en ny brud:

Mangos Kungsåra kyrka, Kungsbyn 090808

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-10 18:56
    Mera uppdateringar:
    Ia o Puh ska gifta sig i Björksta kyrka.
    Tessisen ska ha sin fest och bröllopsnatt på Stadshotellet.
    Vi hälsar bröllop0808 som ska gifta sig i Dingtuna kyrka, ha festen i Dingtuna hembygdsgård 081206 välkommen till tråden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-15 07:29
    Fler brudar!
    Norpans mamma - Badelunda kyrka, Brunnby gård 090502
    Donna Fortunata - Vigsel i trädgården, Thottska villan 090801
    BrideToBe09 - Vigsel och fest Schenströmska 090808

• Svar på tråden Västeråsbrudar 2009
  • Barret

MoonGirl:
    Det verkar som att det kostar 1500:- om man är ensam eller om båda väljer att byta efternamn efter att man gift sig.. Annars är det som du säger att det kostar 300:-. Men ja, jag ska nog ringa till dem och höra hur vi ska göra...

Jag tror Marit tar nästan 2000:- för att göra ett album, det står nog i och för sig på hemsidan. Jag tycker absolut att du ska ringa eller maila henne, hon börjar bli uppbokad nu.

Vi är inte riktigt grannar men nästan, vi bor på Skjutbanegatan :o). Min sambo jobbar på Finnslätten så han har det nära och bra till jobbet. Själv jobbar jag nere på den stora tågjätten (Bombardier).
    Vad gjorde du för ex-jobb då? Vad har du läst? *nyfiken* Och vad gör du numera?

• MoonGirl

miss u skrev 2008-11-19 13:28:26 följande:

Alla: Hur mycket kommer ni betala för maten och vad ska ni ha för mat? Vi har tänkt ha buffé och nu har vi fått ett par förslag, men jag tycker att det är lite dyrt. Tänkte därför kolla vad ni får betala. Verkar som det skiljer mycket om man vill ha oxfilé eller inte. Jag skulle ju gärna vilja ha oxfilé, men om det kostar för mycket får fläskfilé/kycklingfilé duga. Det är ju inte fy skam heller.Moongirl: Det verkar inte som vi behöver dra ner på antalet gäst. Det ska gå att knöka in alla på nåt vis, så det känns ju bra. Maten får vi nog ha utanför i tält då, men det kan ju vara skönt att röra lite på sig.Kursgården heter Lagersvik. Ligger typ tvärsöver sjön från vår kyrka, så vi skulle kunna ta sjövägen dit också. Fast nu känns det som att vi bundit upp oss med Hamncafét med både lokal och mat så det är kanske dumt att kolla upp annat.
    Vi tänkte boka Arbhages catering och vi funderar på att ha oxfilé med färska grönsaker, mustig rödvinssås, smörbrynta kantareller och potatisgratäng till. Priset för detta är 185 kr (oxilé-priset är med reservation för ökande priser i importledet).

Annars funderar vi på att ha fläskfilé i stället för oxfilé. Alltså fläskfilé med rödvinssås, färska grönsaker, potatisgratäng, mustig rödvinsås samt smörbrynta kantareller. Då skulle det bli 155 kr/person. Alla: Tycker ni att detta kan passa ihop??

Jag gillar fläskfilé, jag brukar tycka att oxfilé kan vara lite segt sådär, men väldigt gott!! Min m2b vill gärna ha oxfilé. Men man får väl säga till hur genomstekt man vill ha det osv (om man väljer oxfilén).

Jag/vi kan inte bestämma oss för vilken förrätt vi vill ha. Tänk vad svårt det kan vara! Jag och min sambo äter inte räkor och jag tycker att räkor finns i de flesta förrätter tyvärr...

Vad skönt att ni inte behöver skära ner på antalet gäster! Får ni hyra ett tält av dem på hamncafét? Det är ju en bra idé att ha maten i ett tält, så då får ju gästerna en möjlighet att röra på sig också. Det blir lite mingel på samma gång .
  • MoonGirl

Tessisen, miss u och Barret: Härligt att ni ska åka utomlands snart!! Är så avundsjuk!

Alla: Jag ska ev. göra en ögonoperation så snart som möjligt. Jag får lägga pengarna på en operation i stället för en resa. Har drömt om denna operation i såååå många år. I början på december ska jag på koll för att se OM jag kan göra operationen. Hoppas, hoppas!!! Ville bara skriva av mig lite granna!!

• MoonGirl
    mysan31 skrev 2008-11-19 15:49:03 följande:
    Välkommen till vårt bröllop!Vi gifter oss i skultuna kyrkalördagen den 20 juni 2009 klockan 15.00Därefter bjuder vi på bröllopsfest i scoutstugan,i skultunaVi vill fira vår dag med nära och kära!Istället för presenter önskar vi därför ett bidragtill festen om 250 kr per person.Sätt in pengarna på swedbank kontonr: Angelika Lache & Rickard Lennkvistosa: 10 april Klädsel: valfritttfn:Om ni vill hålla tal eller göra något annat för brudparet,kontakta toastmadamMaria tfn:Petronella tfn: så här har vi skrivit i våra inbjudningskort...Tänkte höra om det låter bra...och om man kan skriva så..
    Jag tycker att det låter bra! Ska ni bjuda folk som kommer långt ifrån Västerås-trakten? Om så är fallet så kan en vägbeskrivning till kyrkan och festlokalen vara något kanske?

En annan fundering som dök upp när jag läste inbjudningstexten var om hur mycket ska barnen betala för maten? 250 kr/person också? För visst ska du/ni bjuda barn till bröllopet?

Vi ska också ha kuvertavgift till vårat kommande bröllop och vi tänkte skriva att gästerna måste märka inbetalningen med sitt namn, så man vet vilka som har betalat. *Bara ett litet tips*.
  • MoonGirl

miss u skrev 2008-11-19 16:15:50 följande:

mysan: Vi ska inte ha kuvertpris, utan bjuda på maten är tanken. Blir lite fundersam efter att ha fått in offerter på olika menyer från Hamncafét. Det kostar en hel del! Vi måste diskutera fram hur mycket vi tänkt lägga på mat och vad vi vill ha. Vad ska ni ha för mat?Jag skulle nog förtydliga det med att skriva 250:-/vuxen. Är kanske bara jag som funderade på om det gällde även barnen.
    Jag håller med dig, miss u. Jag tycker att man ska skriva 250 kr/vuxen.
  • MoonGirl

Det är Håkans hembageri jag har tittat på i Hallstahammar. Jag har tyvärr inte varit dit och kollat i deras bageri. Men jag och sambon ska till Hallsta på fredag, kan försöka hinna dit till bageriet och prata med dem då om bröllopstårtor! Tar med mig papper och penna! Jag ska försöka hinna dit till bageriet på fredag och om jag hinner dit, ska jag fråga något åt er? Ni som är intresserade av bröllopstårtor från Håkans hembageri?? De sa något om att de har någon bröllopstårta i bageriet, om det stämmer så tar jag med kameran!

• Barret

MoonGirl:
    Jag tycker inte det spelar någon roll om ni väljer fläskfilé eller oxfilé men personligen föredrar jag ju oxfilén.. Vi ska ha oxfilé till varmrätt :o).
    Finns det ingen förrätt med prosciotto då? Tänkte om ni ville ha något lite lyxigare men som ine är räkor..

Det ska bli SÅÅÅ underbart att åka utomlands! Jag längtar så mycket!!!

Spännande med en ögonoperation, men lite läskigt också.. Vad kostar det att göra en sån operation egentligen?

Hur har ni tänkt skriva MoonGirl, för att skriva när och hur folk ska betala kuvertavgiften? Alltså hur formulerar ni er för att folk ska förstå hur, till vilket konto och hur de ska märka betalningen!?

• MoonGirl
    mysan31 skrev 2008-11-19 19:10:54 följande:
    moongirl: Har ni bokat bröllopstårta i hallstahammar...Fick man välja vika fyllningar man ville ha i tårtan...
    Vi har inte bokat någon tårta ännu, men som sagt, ev. kan jag hinna med ett besök på fredag, till bageriet, så då jag kan ta reda på all information! Minns inte så mycket vad de sade över telefon, det var ett tag sedan jag pratade med dem.
  • mysan31

moongirl: Jag har ändrat texten till 250 kr vuxen,barnen är gratis...
    Jag tänkte jag skulle fixa en vägbeskrivning ochså...
    Jag tror att alla hittar till kyrkan,men till scoutstugan så tror jag dom inte hittar...

• Barret

mysan31:
    Du kan ju göra som oss, vi har tänkt dela ut vägbeskrivning till festlokalen när vi är i kyrkan..

Svar på tråden Västeråsbrudar 2009