• miss u

Västeråsbrudar 2009

Hej brudar!

Nu är det dags att sätta fart på Västerås-tråden igen. Det börjar bli hög tid att planera inför 2009. Här kan vi tipsa och utbyta idéer hej vilt.

Även ni som planerar bröllop i Västeråsområdet på en annan tid än 2009 är självfallet välkomna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-03 07:45
    Eftersom det efterfrågas en lista på var alla ska gifta sig och vilken festlokal som ska användas så kommer det här. Är det nån som känner sig bortglömd eller att det blir ändringar så hör av dig. Ska försöka göra i kronologisk ordning:

Rebellen75 - Hubbo kyrka, Brunnby gård 090509
    Kampi - Strömsholms slott, Västerås stadshotell 090523
    Ia o Puh - Badelunda/Björksta kyrka?, Brunnby gård 090606
    Sanste - Skerike kyrka, Brunnby gård 090613
    mysan31 - Skultuna kyrka, Scoutstugan Skultuna 090620
    Tessisen - Lundby kyrka 090718
    miss_u - Kolbäcks/Säby kyrka? 090718
    MoonGirl - Badelunda kyrka, Brunnby gård 090815

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-10 09:00
    Dags att lägga till en ny brud:

Mangos Kungsåra kyrka, Kungsbyn 090808

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-10 18:56
    Mera uppdateringar:
    Ia o Puh ska gifta sig i Björksta kyrka.
    Tessisen ska ha sin fest och bröllopsnatt på Stadshotellet.
    Vi hälsar bröllop0808 som ska gifta sig i Dingtuna kyrka, ha festen i Dingtuna hembygdsgård 081206 välkommen till tråden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-15 07:29
    Fler brudar!
    Norpans mamma - Badelunda kyrka, Brunnby gård 090502
    Donna Fortunata - Vigsel i trädgården, Thottska villan 090801
    BrideToBe09 - Vigsel och fest Schenströmska 090808

• Svar på tråden Västeråsbrudar 2009
  • MoonGirl

Det verkar bara vara jag som är online på bt ikväll. Får skriva med mig själv, tror jag

• Barret

MoonGirl:
    Har ni gått och köpt hus? Åh vad roligt! Berätta mer! Vart ligger huset? Alltså vilket område? Hur stort är det? *nyfiken nyfiken*
    Jag är också sååå sugen på att flytta till hus men vi bor så himla billigt här i lägenheten så vi väntar lite.. kanske kommer den en liten knodd om inte alltför länge och då blir det nog husköp!

Ja man kan faktiskt dekorera bilen ganska fint. En kompis gifte sig förra sommaren och de hade gjort det jätte fint på bilen! Cateringsfirmans förslag lät ju grymt gott!! Det skulle jag ta :o). Mums, nu blev jag hungrig!

Jag har insett vad skillnaden är mellan din och min klänning! Varför ändringarna ingår i min men inte i din.. Din är ju HELT NY och det är inte min. Jag fick ett lägre köppris eftersom den hade varit uthyrd förut (inte för att det syntes på den, men ändå). Din var på rea och min var bättre begagnad :o).

Jag vet faktiskt inte hur ni ska göra med fotografen. Jag tyckte det var svårt att hitta någon som ville ge korten högupplösta till ett ganska bra pris... Men å andra sidan är det som du säger, 3 timmar är ganska lång tid. Jag vet inte hur ni ska göra.
    Jag hittade en annan fotograf som i och för sig var lite dyrare om man tittade på paketen, men som man säkert kan deala med och få bara fotografering + bilderna högupplöst (eller vad man vill ha). Annars har jag nog inga fler tips. www.weddingbook.se

• MoonGirl
    Barret skrev 2008-11-22 10:06:06 följande:
    MoonGirl:Har ni gått och köpt hus? Åh vad roligt! Berätta mer! Vart ligger huset? Alltså vilket område? Hur stort är det? *nyfiken nyfiken*Jag är också sååå sugen på att flytta till hus men vi bor så himla billigt här i lägenheten så vi väntar lite.. kanske kommer den en liten knodd om inte alltför länge och då blir det nog husköp!Ja man kan faktiskt dekorera bilen ganska fint. En kompis gifte sig förra sommaren och de hade gjort det jätte fint på bilen! Cateringsfirmans förslag lät ju grymt gott!! Det skulle jag ta :o). Mums, nu blev jag hungrig!Jag har insett vad skillnaden är mellan din och min klänning! Varför ändringarna ingår i min men inte i din.. Din är ju HELT NY och det är inte min. Jag fick ett lägre köppris eftersom den hade varit uthyrd förut (inte för att det syntes på den, men ändå). Din var på rea och min var bättre begagnad :o).Jag vet faktiskt inte hur ni ska göra med fotografen. Jag tyckte det var svårt att hitta någon som ville ge korten högupplösta till ett ganska bra pris... Men å andra sidan är det som du säger, 3 timmar är ganska lång tid. Jag vet inte hur ni ska göra. Jag hittade en annan fotograf som i och för sig var lite dyrare om man tittade på paketen, men som man säkert kan deala med och få bara fotografering + bilderna högupplöst (eller vad man vill ha). Annars har jag nog inga fler tips. www.weddingbook.se
    Tack för tipset om www.weddingbook.se. Jättesnällt av dig!

Jag har precis mailat och frågat dem om de har tid den 15/8-09 runt 14-tiden. Jag/vi är intresserad av att få bilder som är högupplösta på en cd-skiva, så man kan framkalla egna kort till tackkort och och göra egna album mm. Jag/vi är i första hand inte intresserade av bilder som är lågupplösta.

Det var verkligen synd att Marit var uppbokad under eftermiddagen den 15/8. Men inget att göra något åt.

Det verkar som om man kan välja att få bilder (från weddingbook) som är högupplösta (med obegränsade bilder under en timme och man får ha med flera familjemedlemmar på korten också om man vill) för ett visst pris, tror det var för 6000 kr. Lite dyrare än vad Marit kan erbjuda.

Det är verkligen svårt att få tag på fotografer som kan erbjuda högupplösta kort på en cd-skiva, till ett bra pris, precis som du också sa....
  • MoonGirl

Barret: Japp, vi har köpt hus! Känns så himla bra! Det är en brun tegelvilla + lite trä också (det är sällan man hittar hus med enbart tegel, men i stort sett kan man säga att det är nästan bara tegel). 6 r o k, soutterängvilla. Huset ligger i Hallstahammar, så vi kommer att flytta från Västerås.

Här i Västerås ligger huspriserna så himla högt, det känns inte värt det. I Hallsta får man mer hus för pengarna (så resonerade vi i alla fall) och sedan kommer min m2b från Hallsta och han har föräldrar + bror med familj där. Det kändes naturligt att också leta efter en villa där. Då kan min sambos föräldrar ställa upp med barnpassning oftare och hämta/lämna Erik på dagis mm. Vi kommer att bo på ett område där vi kommer att vara granne med motionsspåret som finns där i Hallsta, 350 m till närmaste förskola, ca 10 minuters promenad till skolorna där det finns låg, mellan och högstadiet och även till gymnasiet som finns där. Jag har aldrig bott i Hallstahammar (är född och uppvuxen i Fagersta) men man måste ju testa att bo där. Trivs vi inte så kan man alltid flytta tillbaka till ex. Västerås. Det är ju "bara" 2 mil in till Västerås. Det känns som Hallsta har blivit mer som en förort till V-ås. De har simhall, ishall mm och det har ju inte de ute i Skultuna, Irsta osv...

Ja, när man har fått barn, då vill man ha hus. Vi bor nu i en 3:a och det ligger saker överallt både högt och lågt här hemma. Jag vill att Erik ska få ett eget rum så småningom och det får han ju när vi flyttar nästa månad .

Ja, man kan nog dekorera sin egen bil väldigt fint om man nu väljer att ha den som transportbil från kyrkan till festlokalen.

Ja, cateringfirmans förslag på förrätten lät supergott, så det ska vi ha som ett alternativ, absolut !

Ja, så kan det ju vara, ang. klänningen japp, min klänning var helt ny och att jag fick köpa den för halva priset och det var ju verkligen kanonbra! De ville ju rensa ut "2008-kollektionen" och min klänning hade legat i deras lager (eller hur det nu var, de kunde inte ha alla klänningar uppe i deras affär). Jag är jättenöjd med klänningen i alla fall!

• norpans mamma

Hej allihopa! Jag har läst att ni diskuterar det här med fotografering och upplägget av själva bröllopsdagen. Tre timmar mellan fotografering och vigsel känns väldigt långt. Min bröllopsförmiddag ser ut så här
    9-12 Hår o smink
    12.30-13.30 Fotografering
    14.30 Vigsel

Sedan får man väl försöka stoppa ngt i magen där emellan.

• MoonGirl

norpans mamma skrev 2008-11-22 15:34:47 följande:

Hej allihopa! Jag har läst att ni diskuterar det här med fotografering och upplägget av själva bröllopsdagen. Tre timmar mellan fotografering och vigsel känns väldigt långt. Min bröllopsförmiddag ser ut så här9-12 Hår o smink12.30-13.30 Fotografering14.30 VigselSedan får man väl försöka stoppa ngt i magen där emellan.
    Hej, hej!

Vilken fotograf ska ni anlita? Ja, tre timmar mellan fotografering och vigsel känns lite för långt.
  • Mangos

Hej alla! Känner att jag är en sån som läser mer än jag skriver. Håller också på att kolla upp fotograf just nu! Marit kunde tyvärr inte då hon var bortrest. Snyft. Tycker hennes bilder är helt underbara så grattis ni som lyckas få henne.

Hur gör ni alla med musik på festen? Dj, dator eller liveband?

• MoonGirl
    Mangos skrev 2008-11-22 16:45:03 följande:
    Hej alla! Känner att jag är en sån som läser mer än jag skriver. Håller också på att kolla upp fotograf just nu! Marit kunde tyvärr inte då hon var bortrest. Snyft. Tycker hennes bilder är helt underbara så grattis ni som lyckas få henne.Hur gör ni alla med musik på festen? Dj, dator eller liveband?
    Svårt att veta hur man ska göra med musik på festen, det är också något man måste ta tag i. Mycket som ska fixas! Hur ska ni göra?
  • Mangos

vi är sugna på att ha liveband men vet ännu inte vilka i så fall. Får la ta tag i det ordentligt snart.

Går framåt med planeringen i alla fall. På måndag kommer en kompis över och ska hjälpa mig att fixa ett monogram. Sen kan man fundera mer på inbjudningarna o sånt.

• Elide

Vi kommer att göra en egen spelista och fixa ett bra högtalarsystem. Känns som detta med band inte är något för oss att lägga pengar. Vi känner att det finns viktigare saker för oss att lägga det på.

Moon girl: Du kan ju alltid maila till Oliver och kolla med honom du med. Vi har ju inte samma datum..

Svar på tråden Västeråsbrudar 2009