• miss u

Västeråsbrudar 2009

Hej på er alla!

Har precis kommit till jobbet efter en tur i Tyskland. Nej, ingen spritresa utan hälsade på en kompis som bosatt sig där. Himlans trevligt var det.

Jag har fortfarande inte hört nåt mer från Hamncafét. Suck. Får väl ringa dit igen senare i veckan. Den nya ägaren ska få ett par dagar till på sig. Sen ringer jag o tjatar igen.

Tråkigt att höra att det inte blir nån Bröllopsmässa i nov! Det hade jag också verkligen sett fram emot. Förstår att den är poppis.

Idag ska jag eventuellt gå förbi Timarii och kolla om dom har nå papper som passar. Känns som jag ligger efter med inbjudningskorten också. Ni är ju så snabba allihopa! Håller med om att det är dags för fika snart. Vore kul att se allas inbjudningskort då. I bästa fall har även jag hunnit knåpa ihop nåt.

• miss u

Vi har inte riktigt bestämt än hur det blir med valsen. Testade på en bugg när vi var hos svärföräldrarnas sist, och vi ligger på ungefär samma nivå. Samma låga nivå alltså.

Tessisen: Hur går det med fotograf? Skulle ni ta Oliver eller?

Moongirl: Har du kollat upp nåt mer med tårtan i Hallsta?

Igår satt vi och kollade igenom vad sambon ska köpa med sig från Tyskland när han åker på fredag. Det blev en hel del! Man vill ju inte att saker ska ta slut. Sen var det tydligen extrapris på nån champagne som vi ska köpa på oss. Hur mycket sånt tror ni det går åt? Vi har räknat på 12 flaskor för 50 vuxna. Det blir ganska exakt 2 dl var. Blir det nån flaska över kan man ju alltid spara den till ett senare tillfälle.

• miss u

Nu har jag läst igenom tråden lite mer noggrannt och kom på lite fler frågor...

Barret: Hur har det gått med fotograf? Har ni hittat nån med högupplösta kort?

Moongirl: Visst skulle ni ha mat från Arbhages? Vad har ni valt för meny? Dom verkar jättebra där så jag funderar på om vi också skulle ta mat därifrån. Beror på vad den andra cateringfirman tar.

Vad kostar ljusen på Europris? Såg att Willys hade nå erbjudande på ljus som verkar intressant. Såg också att dom hade jättebillig läsk. 20 kr för 18 st burkar! Det är ju billigare än i Tyskland, så vi kommer nog försöka köpa där. Stod att man bara fick köpa ett flak per hushåll, men jag ska försöka mygla och köpa två nu i helgen. Säg det inte till nån bara. Sen ska jag släpa med mamma och pappa så dom får köpa varsitt också. Är det nån annan som ska dit får ni gärna köpa ett flak, om ni inte ska ha det själva. Ni får pengar så klart.

Sen har jag lite funderingar över sambons kläder. Vi har ju tänkt att sy upp dom i Thailand, men vore ju bra om han också provar lite innan vi åker. Ska vi gå till Ruths? Dom är ju jättetrevliga där, men samtidigt känns det inte så schysst med tanke på att vi inte tänker köpa/hyra därifrån ändå. Vad tycker ni?

• miss u

Barret: Vad är det för fotograf ni hittat? En privat? Vad är det som är bra med högupplösta bilder? Jag har inte så bra koll.

Vad kul att ni ska träffa dom på Björnögården. Verkar vara jättebra där. Lite avis på att ni ska vara där. Bara vi kan få klart med vårt ställe så behöver jag inte vara lika avis.

Har för mig att Ruths har öppet kl 10 till kl 13 eller 14 på lördagar. Jag minns inte, men dom är typ dom enda som har öppet på lördagar.

Det värsta/bästa är ju att dom säkert kommer komma ihåg mig om vi skulle gå dit och prova kläder. Vet att dom sa till Moongirl att dom tyckte det var så synd att jag inte tog den klänningen som jag provade där. Känns lite sniket att gå dit och bara prova när man vet att dom är trevliga, fast samtidigt vill man ju att dom ska vara ärliga. Kanske bättre att gå till Ursula där jag hört att dom inte ska vara lika trevliga. Då känns det inte lika dumt att prova. Eller ska man vara ärlig mot dom på Ruths och säga att vi bara ska prova modeller och sen sy upp i Thailand? Om dom skulle säga nåt så får jag väl säga att det är ju så många andra av gänget från tråden som köpt så ni borde ju vara nöjda ändå.

• miss u

Barret: Hon verkar ju vara helmysig Marit. Jättefina bilder! Såg att hon tar 4500:- för en timmes fotografering, men alltså 5500:- för två timmar som ni ska ha? Är det vanligt att fotograffirmor har lågupplösta bilder? Skulle ju vara riktigt kul att göra egna tackkort. Har också intresse av att redigera bilder, men har inte hållt på så jättemycket med det.

• miss u

Barret: Hur hittade ni henne? Känner du nån som haft henne som fotograf tidigare? Enligt vår budget har vi tänkt lägga 4000:- på fotograf. Tycker det är så himla svårt att veta vilken man ska välja. Läste lite av Marits referenser och det var bla en som alltid se konstig ut som blev nöjd. Jag har samma problem, så det måste vara en bra fotograf om jag ska bli bra. Vet inte hur mycket klagomål jag fått från svärmor som är ett fotofreak "Måste du se ut så där?" Kan ju inte jag hjälpa heller!

• miss u

Barret: Jag har inte ens tänkt på att kolla igenom företagsregistret. Bra idé! Du får gärna berätta hur hon var när ni träffat henne. Hur blir det med fotograferingen om det regnar? Oftast har ju inte privata fotografer nån studio att vara i. Jag tänkte jag skulle kolla om man kunde få ta inne i kyrkan då, om det inte är några som ska in där efteråt.

Vi ska om allt går som planerat åka flotte till festlokalen. Kommer kunna gå till den, och sen åka i kanske 10 min. Blir helmysigt! Får nog förbereda med paraply om det skulle bli så.

Limo verkar ju helcoolt att komma åkandes i. Det är vårt alternativ två, men eftersom flotten är gratis (är byggd av sambons familj) så får det bli det.

• miss u

Är det nåt mer viktigt ni ska höra med henne om? Nu blev jag sugen på att boka henne jag med, fast det vill jag typ alltid så fort jag hittar nåt som är bra. Måste kolla med sambon om han tycker att vi ska lägga lite mer på fotograferingen än vi budgeterat. Blir nog isf paketet för 4500:- för vår del.

Det är väl rätt billigt att kopiera upp bilder själv efteråt?

Verkar som det bara är du och jag som hänger här just nu så jag svarar lite på din fråga. Moongirl ska iaf åka häst och vagn. Vet inte om nånannan bokat in nåt.

• miss u

Jag brukar ha så mycket annat för mig om kvällarna så då hinner jag inte kika in här. Blir desto mer när tanken är att jag ska jobba. Kan du inte ge några exempel på frågor som du ska ställa? Kom på att vi måste komma på lite frågor när/om vi får nå besked från Hamncafét.

Jättebra att fråga om publicering. Det är ju självklart att man ska skriva att det är hon som tagit bilderna. Det är ju inte mer än rätt.

Vad kostar en fotoskrivare? Ska du skriva ut dina bröllopskort på den? Har en jobbarkompis som har rätt ny fotoskrivare. Kan ju kolla om man kanske kan låna den isf... Men först fråga sambon om han går med på att öka fotografposten i budgeten. Har gått ner 500:- på sminkposten då jag köpte det mesta jag ska ha i USA, så han borde inte vara så svår att övertala. Har en kompis som ska fixa sminket och håret, så sparar ju massa pengar på det.

• miss u

Bra frågor. Är ju sånt man vill veta så man kan planera lite. Ska ni ha live-musik?

Jag har köpt fotopapper en gång i tiden som jag knappt använt. Har ju en bläckstråleskrivare så kvaliteten blir inte så jättebra trots att man har bra papper. Men man kan ju testa lite hemma ändå.

Det var ett bra motiv att lägga pengar på fotograf. Får se om han köper det.

Svar på tråden Västeråsbrudar 2009