• miss u

Västeråsbrudar 2009

Barret: Nåt slags schema måste nog toastmastern ha, även om allt inte behöver vara spikat som sagt.

Jag tycker det låter väldigt mycket med 6000:- för allt, när inte ens porslin ingår. Vi får försöka knöka in oss i Hamnmagasinet helt enkelt. Tror dom gamla ägarna sa att man kunde få plats 55-60 st där och vi har tänkt bjuda 50 vuxna och 20 barn. Hur gör man då? Man måste ju ändå räkna med att alla kommer, även om inte alla gör det. Kan ju inte planera för 60 st när man bjudit 70. Kanske blir till att skära ner lite på antalet gäster.. Trist.

• miss u

Barret: Visst var paraplyerna tuffa! Påminner lite som maränger dock. Fick du ordning på inbjudningskorten igår?

Tessisen: Man vill kanske inte att all uppmärksamhet ska falla på brösten, allra helst när man lagt ut massa pengar på att fixa hår och smink. Vad roligt att du har börjat gå ner. Hoppas att det håller i sig. Har du gjort nåt särskilt för att gå ner i vikt? Vad är hemligheten liksom? Jag ska iväg och prova fler klänningar på lördag. Förhoppningsvis får jag mer koll på vad jag passar i. Det är ju inte så länge kvar tills vi åker! Har du tagit din andra spruta än?

Alla: Nu har jag fått lite menyförslag från Hamncafét. Det känns som att hon vill att vi ska få det så bra som möjligt. Hoppas på att det går att ordna så vi inte behöver betala hur mycket som helst för att få vara där. Jag har skickat en förfrågan till en kursgård också, som vi tittat på. Bra att ha en backup om Hamncafét blir för dyrt. Jag har även mailat till en fotografbyrå för att kolla priser. Vore bra att ha lokal och fotograf bokat innan vi åker.

• miss u

Barret: Berätta gärna vad sambon sa om paraplyerna. Jag är lite tveksam till att min gubbe kommer gilla dom. Har inte hunnit visa dom för honom än. Han lär nog tycka att vi är tillräckligt sockersöta så vi behöver inte ha marängparaply också.

Vi har bara fått prisuppgift om själva hyran av lokalen och nu för maten. Vi har inte fått ett helpaketspris än. Det är väl det vi håller på att jobba ihop så vi kommer överens.

Vad kul att Viktväktarna funkar! (Inte för att jag tycker att du behöver gå ner nåt i vikt, men det är en annan sak). Själv har jag minskat typ 2-3 kg sen i somras, men 5 cm runt midjan så det är jag nöjd med. Får väl se hur det ser ut efter jul och Thailandsresan. Hur har du lyckats gå ner? Bara följt viktväktarnas recept?

• miss u

Alla: Hur mycket kommer ni betala för maten och vad ska ni ha för mat? Vi har tänkt ha buffé och nu har vi fått ett par förslag, men jag tycker att det är lite dyrt. Tänkte därför kolla vad ni får betala. Verkar som det skiljer mycket om man vill ha oxfilé eller inte. Jag skulle ju gärna vilja ha oxfilé, men om det kostar för mycket får fläskfilé/kycklingfilé duga. Det är ju inte fy skam heller.

Moongirl: Det verkar inte som vi behöver dra ner på antalet gäst. Det ska gå att knöka in alla på nåt vis, så det känns ju bra. Maten får vi nog ha utanför i tält då, men det kan ju vara skönt att röra lite på sig.

Kursgården heter Lagersvik. Ligger typ tvärsöver sjön från vår kyrka, så vi skulle kunna ta sjövägen dit också. Fast nu känns det som att vi bundit upp oss med Hamncafét med både lokal och mat så det är kanske dumt att kolla upp annat.

• miss u

Tessisen: Åh, snart åker ni ju! Förstår att du längtar. Är ju lite i samma situation. 5 veckor kvar att jobba tills jag är ledig i nästan en månad. Nedräkningen har börjat.

mysan: Tycker det var jättebra text. Påminner mycket om vår. En liten fundering bara: Ska barnen också betala in 250:-/person eller gäller det bara vuxna?

Har ni bestämt var ni ska ta maten ifrån?

• miss u

mysan: Vi ska inte ha kuvertpris, utan bjuda på maten är tanken. Blir lite fundersam efter att ha fått in offerter på olika menyer från Hamncafét. Det kostar en hel del! Vi måste diskutera fram hur mycket vi tänkt lägga på mat och vad vi vill ha. Vad ska ni ha för mat?

Jag skulle nog förtydliga det med att skriva 250:-/vuxen. Är kanske bara jag som funderade på om det gällde även barnen.

• miss u

mysan: Jag har inte hunnit fixa nåt festprogram, varken till vuxna eller barn. Har inte tänkt så långt hur dom kommer att se ut, men kommer nog plocka ihop nåt eget med hjälp av andras festprogram. Det var på kortdesign jag också hade sett kritor. Kommer kanske köpa dom eller om det finns nå billiga på Nisses eller nåt sånt så kan man sätta egen prägel på fodralet. Får se hur det blir. Just nu ligger fokus på festlokal + mat.

• miss u

mysan: Vi har fått förslag på skagensnittar, kycklingfilé, oxfilé, 2 olika korvar, köttbullar, potatisgratäng, pastasallad, sallad, coleslow, två olika såser, bröd + smör och ostbricka för 415 kr/vuxen och 215kr/barn. Lite över vår budget så vi måste kolla vad vi ska ta bort och om man kanske ska ta fläskfilé istället för oxfilé.

Sen ska vi beställa tårta också. Ett bageri i Hallstahammar tar 39kr/bit enligt Moongirl. Lutar åt att vi köper där. Annars är ju ett tips för er som gifter er innan skolorna har tagit sommarlov att ta tårta från Wenströmska. Dom tar tydligen 20kr/biten eller nåt sånt. Annars är ju Maxi ett förslag också.

• miss u

mysan: Tanken var nog inte att ha snittarna som förrätt, men det var ju en bra idé. Vi har inte planerat in nån nattamat än. Har som sagt inte kommit så långt i planeringen.

Det är Moongirl som varit kontakt med bageriet i Hallsta, så jag vet inte vad dom gör för tårtor, men jag antar att dom gör alla möjliga. Har inte varit där och tittat än.

Svar på tråden Västeråsbrudar 2009