• MoonGirl

Västeråsbrudar 2009

Vi gifter oss den 15/8-2009 kl 16 i Badelunda kyrka!! Weeee!!!

• MoonGirl

miss u skrev 2008-08-29 10:07:40 följande:

Moongirl: När ni var och tittade på Badelunda, pratade ni nåt med personalen där då eller gick ni bara omkring? Vi ska som sagt till Kolbäcks kyrka på söndag, och jag vet inte riktigt vad vi ska göra där. Räcker det att bara titta runt, eller ska vi prata nåt med personalen? Det gör man väl som man vill. Tänkte bara höra hur ni gjorde.
    Vi döpte vår son i Badelunda kyrka förra helgen (23/8) så vi passade på att titta omkring då. Jag pratade lite med prästen och frågade hur långt innan man måste boka den här kyrkan för vigsel och då sade han att Badelunda kyrka är så pass populärt för bröllop, så man måste vara ute i god tid, dvs. ett år innan man vill gifta sig. Så därför bokade jag kyrkan idag, så man får det datum man vill ha och klockslaget. Vi gick runt själva efter dopet och tittade oss omkring i kyrkan, ute + inne och omgivningarna ute. Ni kanske bara kan titta er omkring i Kolbäcks kyrka och känna efter om det är "er" kyrka som ni vill gifta er i? Om det är någon personal där inne i kyrkan så kan ni ju säga att ni funderar på att gifta er där
  • MoonGirl
    Kampi skrev 2008-08-29 10:19:21 följande:
    Vi har bara varit där och kikat på och bokat lokalen än så länge. Vi kalkylerar på att kuvertpriset kommer att ligga på 800-900 kr st inkl alkohol till maten. Tro vi ska knåpa ihop en egen trerättersmeny utifrån vad de har att erbjuda. Tårtan tänkte vi sedan be Systrarna Ericsson göra. Efter middagen så blir det bar till självkostnadspris för gästerna.Vi ska gifta oss i Rikssalen på Strömsholms slott då vigseln komemr att vara borgerlig.
    Vi funderar också på att kuvertavgift på vårat bröllop. Vet ej kuvertavgiften ännu. Tänkte ni ta en avgift på 800-900 kr? Vilken slags bröllopstårta vill ni ha? Har Systrarna Ericsson någon hemsida på internet? När ska ni gifta er? Många frågor
  • MoonGirl
    Kampi skrev 2008-08-29 11:39:22 följande:
    Vi kommer inte att ta någon avgift för kuverten utan vi räknar med att betala så mycket för varje gäst på Stadshotellet. I det ingår lokalhyran. Vi tänkte ha små bakelser som ser ut som små tårtor så att samtliga gäster får varsin. Googla på Systrarna Ericsson och Västerås så hittar du hemsidan.Vi gifter oss 23 maj. Så nu tror jag att jag fick med alla dina frågor :)
    Okej! Vad kul med små bakelser!
  • MoonGirl

miss u skrev 2008-08-29 11:41:54 följande:

Moongirl: Vad roligt att ni bokat både kyrka och lokal nu! Grattis eller vad säger man? Angående kyrkbesöket på söndag så skulle man ju kunna gå på känn. Känns det som vi vill prata med nån och det finns folk där att göra det med så är det väl bara att göra det. Är väl jag som inte vill missa nåt, men skulle det vara så är det ju bara att ringa. Såja, nu har jag lugnat ner mig själv. Är ju bara det att bröllop är ju värsta grejen. Har börjat inse det nu!
    Ja, det känns jättekul att vi har bokat kyrka + lokal nu!! Tack, tack! Känns så stort!!!! IHHHH Ja, bröllop känns som värsta grejen. När jag ringde till exp i Badelunda så frågade tjejen vad min blivande man skulle heta och jag blev helt paff. Vi har varit sambos så länge, så nu får man snart börja tänka om, han ska ju bli min MAN! Vi firar 7 år tillsammans nästa år! Nästa år när vi gifter oss är vår son 1 år och 4 månader och då kommer han att springa runt i kyrkan .

Lycka till på söndag, hoppas att kyrkan är fin och den motsvarar era förväntningar. Du får skriva och berätta hur det går!
  • MoonGirl
    mmmalurk skrev 2008-08-29 11:47:12 följande:
    Tänk på att som gäst kostar det också andra pengar för att gå på bröllop. Man lägger kanske ut pengar hos frisör, nya kläder, bröllopspresent. Det kanske blir några som tackar nej pga hög kuvertavgift. Men jag skulle nog gå iaf det är ju inte varje dag man får gå på bröllop men vi är ju alla olika
    Om vi väljer kuvertavgift så blir det i stället för presenter... men vi hade inte tänkt ta ut en så hög kuvertavgift, kanske 250 kr/person. Vet inte ännu.
  • MoonGirl
    Kampi skrev 2008-08-29 11:49:31 följande:
    Hur många gäster har ni alla tänkt att bjuda och har ni något budgettak? Tänker ni åka på bröllopsresa och vart i sådana fall?Tycker det är så kul att höra om alla planer!Vi kommer att bjuda ca 60 gäster och har ett utgiftstak kring 80.000 kr exkl resa. Vi har tänkt att önska oss resebidrag i present och sedan lägga till resten själva för att åka på en bilresa i USA. San Diego, LA, Las Vegas, Gran Canyon, San Fransisco och sedan tänkte vi köra kustlinjen ner till LA igen.
    Vi kommer nog att bjuda ca 80 st gäster till bröllopet. Sedan får vi se hur många det är som kommer av dem. Vi hade inte tänkt åka på någon bröllopsresa efter vigseln. Vi har en son som är 4 månader nu och han blir 1 år och 4 månader när vi gifter oss. Vi kanske åker iväg sedan när han blir äldre... jag vet inte än. Det blir nog lite svårt att lämna honom hemma hos mor eller farföräldrar när han är så liten, eller vad tror ni?
  • MoonGirl
    Kampi skrev 2008-08-29 11:49:31 följande:
    Hur många gäster har ni alla tänkt att bjuda och har ni något budgettak? Tänker ni åka på bröllopsresa och vart i sådana fall?Tycker det är så kul att höra om alla planer!Vi kommer att bjuda ca 60 gäster och har ett utgiftstak kring 80.000 kr exkl resa. Vi har tänkt att önska oss resebidrag i present och sedan lägga till resten själva för att åka på en bilresa i USA. San Diego, LA, Las Vegas, Gran Canyon, San Fransisco och sedan tänkte vi köra kustlinjen ner till LA igen.
    Låter trevligt med en resa till USA vi har inte pratat om hur mycket vi kan tänka oss lägga ut på bröllopet, vi har inte kommit så långt än i planeringen. Men svärföräldrarna har lovat att ge ett litet bidrag och det tackar man inte nej till .
  • MoonGirl
    Mangos skrev 2008-08-29 18:20:21 följande:
    Har inte bestämt det än men blir väl till att skriva det på något snyggt sätt. Finns ju många tips på hur man kan skriva det här på bt.
    Aha, så det finns tips på hur man kan formulera det här på bt. Vad bra! Vad hittar man dem? Ja, det gäller att skriva på ett "snyggt" sätt.
  • MoonGirl
    Rebellen75 skrev 2008-08-29 22:29:58 följande:
    Ang budgeten har jag ingen aning var vi hamnar. Hoppas på det bästa :-P . Vi kommer ha runt 80 gäster och några barn utöver. Har inte riktigt bestämt vad vi ska ha för mat men vi har en riktigt duktig kock i bekantskapen. sambons systers kompis hängde ni med . Han har egen restaurang i stan så vi tror att det blir han. När vi tittade runt på olika alternativ hamnade vi runt 25-35 000 för mat. Ska gå på söndag och titta på lull lull. Det är Formex mässa i Stockholm hoppas på att jag hittar något bra från någon lev jag kan beställa ifrån. Nakdelen är ju att det är till butik de säljer så man måste beställa för ett visst antal 1000 för att best. Så man kan ju inte dutta hos alla lev.Vi blir ett helt gäng som ska vara på Brunnby, så jag har en fråga till er andra. Har ni tänkt att ha stolöverdrag och andra gardiner? Birgitta sa att några brukade göra så men jag vet inte om jag orkar engagera mig i sånt.
    Vi ska också ha festen ute i Brunnby gård. Sa Birgitta att det är många som vill byta gardiner och ha stolsöverdrag? Ja, det kan ju bli riktigt fint om man orkar göra det. Har inte hunnit tänka så långt ännu. Men det kan ju vara en bra idé...
Svar på tråden Västeråsbrudar 2009