• MoonGirl

Västeråsbrudar 2009

miss u skrev 2008-10-15 11:07:13 följande:

Vi är uppe i 70 pers, inkl barn. Har för mig att det var 51 vuxna och 19 barn. Vet inte hur stor andel som är mina, men kanske runt 1/3-del. Jag tycker man ska välja med hjärtat och bjuda dom man verkligen vill ska komma. Det är egentligen inte så svårt. Sen är det ju olika hur många såna man har och vad som är rimligt att bjuda med tanke på budget, lokalens storlek och såna grejer. Sen vet man ju inte om relationen till vissa kommer bli bättre/sämre fram tills det är dags att skicka ut inbjudningarna. Nån gång måste man ju bestämma sig också. Min sambo kommer nog bestämma sig samma dag som vi lägger inbjudningskorten i kuverten. Ringt Hamncafét också. Han kunde fortfarande inte ge nåt vidare besked. På fredag skulle dom träffa en tjej som förhoppningsvis skulle köpa stället och han skulle ge min bokningsförfrågan till henne. Känns inte som jag vill ringa och tjata nåt mer nu, men hur länge ska man vänta?
    Jobbigt att ni inte får något besked ang om ni kan vara på hamncafét eller inte. Ja det är frågan hur länge man ska behöva vänta om besked. Imorgon är det i alla fall fredag! Om den här tjejen köper hamncafét, så vet man ju inte heller när hon kontaktar dig osv.

Vi är uppe i 65 st gäster nu (gästlistan).
  • MoonGirl
    mysan31 skrev 2008-10-17 20:44:41 följande:
    moongirl: Ska ni ta ut nån kuvert avgift för bröllopet...Alla: Nu har jag hämtat min klänning...Hämtade den igår...
    Vad kul att du har hämtat ut din klänning nu! Köpte du ett "klännings-överdrag" (hehe, vet inte vad det heter). till klänningen? Ett sådant överdrag som skyddar klänningen?

Ja, vi ska ha kuvertavgift på bröllopet, alltså vi ska inte önska oss några presenter. Ska ni ha någon kuvertavgift i stället för presenter?
  • MoonGirl
    Tessisen skrev 2008-10-19 18:11:57 följande:
    Var ett tag sedan någon skrev nått här som bara måste skriva nått. Är det nån här som har funderat på detta med Servetter. Min kära mor hade hört på radio om att det går att trycka på servetter datum, monogram kanske. Hade inte tänkt på det innan, men kanske är nått att kolla upp?miss u: Har hört av mig till Oliver. Frågade om pris. Han sa att det beror på vad man vill ha fotat. Men att priset kan diskuteras. Ni hade bara tänkt att fotas före vigseln eller?
    Vad coolt att man kan ha datum och monogram på servetterna. Jag hade nog tänkt göra någon fin vikning bara, men det vore ju häftigt om man kunde skriva in datum mm på servetterna. Det beror på vad det kostar. Det är ju värt att kolla upp det i alla fall
  • MoonGirl
    mysan31 skrev 2008-10-19 20:43:32 följande:
    moongirl: har ni bokat häst o vagn...vart och hur mycket tar dom...
    Japp, vi har bokat häst och vagn. Det finns en kille i Avesta som har häst och vagn. Han har en häst och hästen drar en jättefin viktoriavagn. Kan maila information till dig om det.
  • MoonGirl
    mysan31 skrev 2008-10-20 11:43:00 följande:
    Ia o puh och tessisen: Jag har köpt vita dukar och servetter på ikea...99kr st för dukarna och 4 st servetter för 15kr tror jag det var..moongirl:Var in på hemsidan angående häst o vagn,men det står inget om hur mycket dom tar...Får man fråga vad ni får betala...Jag fick nå plast skynke på klänningen,och sen la dom den i en kasse...hur gjorde ni med klänningen...miss u:Det går så bra så att du får ta min ide angående cd-skivorna...
    Killen i Avesta tar 3500 kr för uppdraget. 2000 kr för att köra och 1500 kr för att komma till Västerås t/r. Du kan ju maila och höra vad han tar för att köra er i Dingtuna (om ni är intresseradde av häst och vagn-transport).

Jag fick också ett plastskynke med klänningen i och bar den till bilen. De frågade om jag ville köpa något överdrag för 300 kr, men jag sa att det skulle nog funka med bara det där plastskynket. Ångrar jag mig, så kan man ju alltid komma tillbaka dit och köpa det där överdraget för 300 kr. Ska du göra några ändringar före bröllopet? På klänningen? Får du betala något för det?
  • MoonGirl
    Tessisen skrev 2008-10-20 19:56:34 följande:
    Moongirl: Vi va in på Duka jag och min sambo. Hittade det där fatet som du pratade om då. Vi köpte ett, blir snyggt att lägga skivorna där som en solfjäder runt sedan så tänkte jag ha ett sådant där glas med ros i mitten. Tror det blir snyggt.Alla: Ska ni göra en egen gästbok eller ska ni köpa en färdig, med frågor och allt?
    Funderar själv på att köpa ett sådant där fat på Duka för 49 kr/st, fast i silver.

Vart köpte du det där transparenta pappret i din inbjudan? Det där genomskinliga pappret? Det var ju jättesnyggt!! Var in på Gallerix och Panduro och letade efter papper. Var även in på Akademibokhandeln och letade. Hittade kuvert där på akademibokhandeln i silver och guld! Ett litet tips till
  • MoonGirl

miss u skrev 2008-10-20 09:36:47 följande:

Kan förstå att priset beror av vad man vill ha fotat. Igårkväll och i morse pratade jag och sambon om att vi nog vill fotas efter vigseln ändå. Ska höra om vi kan tidigarelägga vigseln till kl 14:30 (samma tid som ni?) och sen fotas vid kyrkan och runt Strömsholms slott. Det känns bra nu. Det ska finnas en fotograf i Strömsholm som jag ska kolla upp vad han tar. Min tanke med att välja är en amatörfotograf (inte bara Oliver utan andra) är vad som händer om det regnar? Var tar man vägen då? Var ska ni fotas nånstans?Vi bestämde att vi ska utgå ifrån att vi får vara vid Hamncafét, så i helgen ska vi kolla med sambons pappa om han vill vara toastmaster och om hans ena bror vill göra flotten som vi ska åka med till festen. Hoppas dom säger ja!En annan nyhet som dök upp i helgen var att sambons lillebror ska gifta sig, i december! Är tydligen hemligt, men dom ville berätta det för oss eftersom det kanske var känsligt att dom hinner före oss. Men jag är bara glad för deras skull. Visst hade det känns lite skumt om dom hade haft samma upplägg och tagit helgen före oss, men dom ska gå till stadshuset med två okända vittnen och sen luciafest på kvällen. Hon ska inte ha brudklänning osv. Bara kul att få gå på bröllopsfest. Bäst att inte säga nåt till svärmor bara, hon kommer flippa ut då!
    Hur var det i Skåne? Hoppas ni hade det bra! Mysigt att få gosa med bebis!

Vad kul att sambons lillebror ska gifta sig!!!

Hur går det annars med planeringen inför bröllopet?
  • MoonGirl
    Tessisen skrev 2008-10-20 22:10:33 följande:
    Det pappret köpte jag på panduro. Hette transparantpapper. Om du har lust nån dag så kan vi ta en tur på stan för att kolla detta med papper. Måste också köpa på mig lite så jag kan göra klart inbjudningarna.
    Ja, det kan vi göra, ta en tur på stan! Kanske man får lite inspiration och lite tips av dig. När passar det för dig? Torsdag eller fredag kanske?
  • MoonGirl

miss u skrev 2008-10-21 07:54:16 följande:

Det var riktigt mysigt i Skåne. Bäbisar är ju så himla söta! Det är verkligen kul att lillebrorsan ska gifta sig också. Man kan inte hjälpa att bli häpen bara med tanke på att både han och hon fyllde 20 år i feb/mars, fick barn i april, förlovade sig i juni, köpte bostadsrätt (typ hus) i sep och nu ska gifta sig i dec. Men är det så dom vill ha det så är jag bara glad och stöttar.Vår planering går väl rätt bra ändå. Vi planerar såsom om vi skulle få Hamncafét så får vi väl göra justeringar om det inte skulle bli så. Ska kolla med toastman och kyrkmarsalkerna (heter dom så?) i helgen. Det börjar även bli dags att ringa cateringfirman och kolla vad dom kan ge för pris. Sambons bror känner hon som har cateringfirman så vi hoppas på lite rabatt. Jag hade en tanke att hinna med att skriva lite om personer och ev fixa i ordning inbjudan igår.. men var sååå trött så jag somnade nog både en och två och tre gånger i soffan. Nu när alla ni andra börjat köpa papper ska jag se till att göra det också. Vore kul att ha gjort några testexemplar av alla trycksaker innan vi åker till Thailand.Hur går det med er planering? Hittat nåt ställe att spendera bröllopsnatten på?
    Vad är det för cateringfirma ni ska anlita? Arbhages? Vi funderar på att ta Arbhages catering.

Det går bra med planeringen här hemma, jagar efter papper nu på stan för att få någon ordning på inbjudningskorten . Vi funderar fortfarande på vart vi vill tillbringa bröllopsnatten. Måste nog ta och bestämma det snart. I alla fall prelboka något ställe, så att man inte blir utan....
  • MoonGirl

miss u skrev 2008-10-21 10:21:56 följande:

Vi ska kolla med Magnolia catering i Hallstahammar. Det är den ägaren som sambons bror känner. Annars funderar vi på Arbhages. Det beror lite på om det ingår porslin och personal på Hamncafét. Om inte kan det ju bli billigare att ta allt från samma ställe. Arbhage har ju allt ifrån porslin, dukar, personal, tält osv. Väntar bara nu besked från Hamncafét. Nu börjar det bli drygt att vänta igen!Vart var det ni skulle köpa tårta nånstans? Du kan väl inboxa mig företaget om du inte vill skriva det här..
    OK! Jag har aldrig hört talas om Magnolia catering förut. Hoppas ni får något besked om hamncafét snart! Måste vara jobbigt med ovisshet.

Håkans hembageri i Hallsta gör goda tårtor i alla fall. De ska ha någon bröllopstårta i bageriet som man kan titta på. Vi funderar på att åka förbi där någon dag när vi är där i krokarna. Vi funderar om vi ska köpa tårta därifrån, men jag vet inte. Måste kolla in deras bröllopstårtor först innan vi bestämmer oss. De har ingen hemsida som man kan kika in på, utan man måste gå in på bageriet och titta på tårtan där.
Svar på tråden Västeråsbrudar 2009