• miss u

Västeråsbrudar 2009

Här har ni en till som också är beroende. Har blivit ännu värre sen vi startade den här tråden också. Dumma er! Jag sitter framför datorn hela dagarna och får anstränga mig för att jobba liiite iaf.

Tessisen: Jag blir ju alldeles stressad av att ni har så mycket klart redan! Vi har ju samma datum. Vad är det för klänningsaffär som du hittat? Klänningen i ditt galleri är verkligen jättefin! Jag skulle också vilja ha att det är som ett "veck" fram och inte bara slätt, om du förstår vad jag menar.

Idag ska jag ringa till Hamncafét i Borgåsund och kolla vad det kostar att vara där. Är det nåt speciellt jag ska fråga efter? Vi vill ju kunna ha egen mat och alkohol. Brukar bestick och sånt ingå när man hyr lokal? Ska kolla om det finns att tillgå nån serveringspersonal också för en billig peng. Annars blir det att rota i bekantskapskretsen.

• miss u
    MoonGirl skrev 2008-09-02 10:17:52 följande:
    miss u skrev 2008-09-01 08:29:57 följande:
    Hej! Vad kul att höra att din syster gifte sig i Badelunda kyrka och att du har varit där på något konfirmationsläger. Ja, åk ut och titta igen på kyrkan. Den är så fin! Har du ringt och kollat med hamncafét hur mycket det kostar att ha festen/middagen där efter vigseln? Nyfiken Jag skulle vilja gå ner 15 kilo. En del kilon är efter graviditeten, men jag ska kämpa på under hösten. Eftersom jag hade tänkt hyra en brudklänning så kan jag beställa en ett halvår innan bröllopet. Så jag har tid på mig under hösten, går jag ner 10 kilo så är det också jättebra! vill vara fin på min stora dag! Vet du om det finns några brudklänningskataloger som man kan titta i? Eller måste man ner till affären och kolla? Vi har ju två st bröllopsaffärer här i stan och några st i Eskilstuna, så jag ska väl ta mig ner på stan någon dag här och kika runt. Måste titta på utbudet. Ska höra med dem i affären om de har någon katalog som man kan få ta med sig hem och titta i lugn och ro. Ringde runt till olika cateringfirmor igår, men de var väldigt svåra att få tag på. Tur att de har hemsidor som man kan titta på. Har ni funderat över vilken cateringfirma ni vill ha?Vi har inte bokat fotograf ännu, vet du hur långt i förväg man måste boka en fotograf? Vilka finns det här i stan? Vet du? Vet inte heller vart vi vill bli fotograferade. Svårt! Brukar man göra det efter vigseln eller brukar man göra det några timmar innan vigseln? Jag vet inte hur man brukar göra eller vad som är mest praktiskt. Mest praktiskt är det väl att göra det innan vigseln. Skrev en gästlista igår, vi är uppe i 100 personer. Vi kan inte bjuda så många.... Ja, det är svårt att hålla sig borta från bröllopstorget när man går i bröllopstankar man har mycket att fundera på .
    Jag känner nog att min syster kan "få" Badelunda som sin kyrka. Finns ju så många andra fina att välja mellan.

Jag har inte ringt hamncaféet än, men tänkte jag skulle hinna med att göra det idag. Måste ju trots allt jobba emellanåt.

Jag visste inte ens att det fanns nåt som hette bröllopsklänningskatalog. Så långt har jag kommit i mitt klänningsletande. I Västerås är det väl Ursula och Ruths som finns att välja mellan. Känner inte till så många fler. Finns det fler ställen i Eskilstuna? Är ju värt att kolla där också isf.

Vi tänkte väl ta kallskuren mat från Carlströms eller Kungsbyn. Sen kände svärfar till nån som kunde fixa potatisgratäng till billig peng. Vet inte vem det var han kände. Vilka cateringfirmor var det du försökte få tag i?

Dom stora fotograferna i stan är väl Portättstudion och Photografen. Dom ligger båda på Stora gatan vid Fryx. Jag bor på Oxbacken så jag går förbi dom varje dag när jag går till/från jobbet. Man kanske skulle smita in nån dag och höra sig för om priser. Känns som det är så länge kvar tills det är dags, men det är ju ändå dags att börja boka saker. Sambon vill att vi ska fotas efter vigseln eftersom han inte vill se mig innan kyrkan. Han tycker att det känns fejk att ta innan eftersom man sätter på sig ringarna innan vigseln. Samtidigt har man ju mer tid innan vigseln, beroende på när man ska vigas. Vilken tid brukar vigseln vara, på eftermiddagen va?

Vad har ni för budget? Vi ligger just nu på runt 40 000:- exkl bröllopsresa + att mina föräldrar betalar maten. Har tänkt bjuda 50-60 pers.
  • miss u

Jag har också hört att Ruths ska vara bättre än Ursula, men vill ju inte hänga ut Ursula som ett dåligt ställe innan man har varit där. Du får gärna åka till Eskilstuna och återkomma om hur utbudet är där.

Rent spontant känns Porträttstudion bäst, och vad jag fattade det som enligt deras hemsida kostar det 1800:- för en timme + tillägg. Tillägg kan vara fotografering efter kl 15 på lör tex. Det var gratis om man ville fotas vid Slottet, Djäkneberget eller Kyrkbacken. Fina ställen alla tre, vid bra väder dvs.

Arbhages catering är dom vi kommer anlita om vi behöver nån catering på det sättet. Dom ligger utanför Strömsholm nånstans. Var det stor skillnad i pris?

• miss u

Ia och Puh: Förstår att det känns jobbigt med den instabila kompisen. Det ni skulle kunna göra är ju att fråga lite snyggt om vad han skulle tycka om att ni är där. Förhoppningsvis får ni ett ärligt svar och då vet ni hur ni ska göra. Det är verkligen inte lätt att ta hänsyn till alla, men vid såna stora grejer som andras psykiska hälsa bör man nog tänka sig för. Det är min mening iaf.

Jag tror det är lite bröllopstider nu också, inte bara för att vi här i tråden ska det, men en fd jobbarkompis gifter sig om några veckor och en jobbarkompis ska gifta sig till sommaren. Så det är många som går i giftastankar.

Moongirl: Jag fick aldrig tag i nån som kunde svara på frågor om Hamncafét. Däremot pratade sambon med sin bror som visste en del. Han sa att det kostade 2500:- att hyra och att det var ägarna som hade gift sig i lördags, dagen innan vi var där och tittade. Kan ju tänkas att dom inte svarar för att dom är på bröllopsresa, men jag ska försöka nå som igen. Om det bara kostar 2500:- så kunde sambon gå med på att vara där. Tjohoo!

• miss u

Nu har jag pratat med en av ägarna av Hamncafét. Dom var tydligen inte på bröllopsresa. Han var jättetrevlig. Dessvärre skulle dom eventuellt sälja verksamheten, och kunde inte ge nåt besked om hur det skulle bli till sommaren. Men jag har mailat till dom, så att dom nya ägarna får ta kontakt med mig när allt är klart. Jobbigt att inte få klara besked! Fast sambon tycker vi ska lugna lite och få helt klart hur många vi blir innan vi preliminärbokar nåt, så det är väl det bästa trots allt. Fast vi vet ju alla här inne att det kan vara svårt att få tag i bra festlokal om man inte är ute i god tid. Sambon hänger helt enkelt för lite på bröllopstorget för att veta bättre

• miss u

Ia o Puh: Jag var tvungen att goggla hur Björksta kyrka ser ut. Den ser ju jättemysig ut! Hoppas sambon din kan tänka sig den. Då försvinner ju alla orosmoln för kompisen.

Jag är mest trött på mitt jobb, så jag lägger ner alldeles för mycket tid på bröllopet egentligen. Sambon är lika (om inte mer) planeringsmänniska som jag, så det blir prat om bröllopet varje kväll. Många funderingar om allt möjligt, men än är inget bokat! Sambon gillar att planera, men sen att boka är tydligen läskigt.

Annars så är det mer eller mindre bestämt med hår och make up. Det ska en kompis till mig göra. Brudparsbåge eller vad den kallas ville sambons faster göra. Svärfar ska spela klarinett i kyrkan och fixa musik till festen. Mina föräldrar ska betala för maten. Vet inte om det hjälper dig framåt i din planering. Lycka till!

• miss u

Nu är det bara vi som inte bokat nånting. Borde jag få panik eller är ni väldigt tidigt ute?

Vi har såå svårt att komma överens. Med kyrka så verkar det luta åt Kolbäcks kyrka, men vi ska ändå till Säby kyrka och titta den 28/9 då det är mässa där. Lokal är det värsta. Sambon vill så hemskt gärna vara hemma hos sina föräldrar som erbjudit sig att ha festen där. Jag vill vara på Hamncafét i Borgåsund. Sambon tycker jag separerar honom från hans familj genom att inte vilja vara hos hans föräldrar. Jag förstår inte riktigt vad han menar med det, men jag vet att han är väldigt familjekär. Anledningen till att jag vill vara i Borgåsund är att det är så otroligt fint där, och att det skulle vara kul att vara nånannanstans än hos hans föräldrar. Samtidigt har jag börjat tänka att det kanske inte är så viktigt var man är nånstans. Huvudsaken är ju att man får vara med nära och kära. (Det som sambon haft som argument hela tiden). Jag kom på en kompromiss i morse när jag var ute på min morgonpromenad innan jobbet. Den är att vi har festen hos hans föräldrar, tar ev fotografens bilder vid Borgåsund (eller vid vatten iaf) och sen att vi har brunch eller liknande vid cafét dagen efter då man kan säga hejdå till långväga gäster och äta upp matrester, ev öppna presenterna. Vad tycker ni om det? Skulle inte det kunna funka? Hur ska ni andra göra med presenter? Öppna på festen eller efteråt?

• miss u

Nu har jag kommit på en annan idé om hur man kan kompromissa... Vi har festen på Hamncafét och dagen efter kör vi brunch med presentöppning hos hans föräldrar för dom som vill. Är många av hans släktingar som kommer att sova hos hans föräldrar, så det blir ju smidigt för dom att bruncha där. Undrar om sambon går med på det bara...

• miss u

Det är alltså på kvällarna ni andra hänger här i tråden. Inte konstigt att jag känner mig ensam om dagarna när jag hänger här samtidigt som jag jobbar.

Det verkar som stiderna om var vi ska ha festen har lagt sig. Vi har sagt att vi ska leta lokal, preliminärboka nån i väntan på att det blir klart med Hamncafét. Om det skulle vara så att vi inte hittar nån lämplig lokal och det inte går att vara vid Hamncafét, då ska vi vara hos hans föräldrar. Det blir ingen inplanerad presentöppning utan en spontan isf. Känns mycket bra just nu!

Moongirl: Hamncafét eller Hamnmagasinet heter själva lokalen som man hyr är kanske 100 kvm. Är som ett stor rum med en bardel, kök och toaletter. Det var så jag uppfattade det som när vi var där och tittade. Då hade dom uppdukat i tält utanför där man satt och åt och sen hade underhållningen inomhus.

Mmmalurk: Lycka till i morgon!! Vad spännande det ska bli att få höra och se om ert bröllop efteråt. Kul med NY-resa. Jag ska dit med jobbet om 5 veckor så du får gärna komma med tips på sånt jag inte får missa. Tack för tipset om rean på Ursula. Typiskt bara att det är i januari när jag ska åka till Thailand och ev sy upp klänning där. Tänkte köpa en här om jag hittat en fin till ett bra pris annars.

Ia o Puh: Anki på UNIK är jätteduktig och trevlig. Jag har klippt mig och färgat håret hos henne dom senaste två gångerna och blivit så nöjd. Hade jag inte frågat min kompis om hon vill fixa mitt hår så hade jag valt Anki, helt klart. Vad kostar hon?

Jag tyckte 1800:- inte var så farligt för en timme med Porträttstudion, men jag har inte kollat så noga så jag vet inte vad andra tar.

• miss u

Moongirl: Du kan gå in på www.borgasund.se om du vill kolla mer på hamncafét och allt dom har där ute.

Kul att det är åtminstone en till som hänger här under dagtid.

Vad är ditt nästa grej att fixa nu?

Svar på tråden Västeråsbrudar 2009