• MoonGirl

Västeråsbrudar 2009

Kan vi inte skriva en lista på vart och när alla ska gifta sig? Och vart festen ska hållas.... (de som har bokat hittills)

MoonGirl: Badelunda kyrka den 15/8-2009, festen: Brunnby gård.

• MoonGirl
    Rebellen75 skrev 2008-08-30 08:48:48 följande:
    Hon sa inte många men några. Men jag skulle vilja ha något på stolarna ,men när det är armstöd blir det mycket mer jobb. Så jag hoppar nog det.
    Visst var stolarna röda? Eller minns jag helt fel? Ja, om det är armstöd på dem så är det lite jobbigare att fixa till något. Vart tänkte ni sova över efter bröllopsfesten?
  • MoonGirl
    Rebellen75 skrev 2008-08-30 23:41:31 följande:
    Helt rätt stolsdynorna var röda med armstöd. Jag har ju tänkt att ha färgerna röd svart och vit så de skulle passa in ändå. Jag har inte riktigt bestämt mig var bröllopsnatten ska spenderas men det blir väll något hotell i stan typ stadshotellet eller skrapan.
    Vilka fina färger ni har tänkt att ha, röd, svart och vit. Tänkte du att gästerna skulle ha någon klädsel med något rött, svart och vitt på sig också?
  • MoonGirl
    mysan31 skrev 2008-08-30 21:50:08 följande:
    Vi gifter oss i skultuna kyrka den 20/6-2009 kl 15.00,festen blir i scoutstugan som ochså ligger i skultuna..
    Har ni bokat catering förresten?
  • MoonGirl

Miss u: Hur gick det idag när ni var iväg och kollade på kyrkan i Kolbäck?

• MoonGirl

miss u skrev 2008-08-31 14:57:08 följande:

Moongirl: Jag tror det gick bra att kolla på kyrka, eller det blev svårare att välja! Var inga problem att kolla på Kolbäcks kyrka och den är ju jättefin. Var utanför Säby kyrka och den gillar jag verkligen. Sambo är mer inne på Kolbäcks kyrka... så det kanske blir Strömsholms kapell istället (?)! Visst var det ni som kollat där? Jag har fått för mig att det kostar massa att gifta sig där. Vet du vad det kostar?Vi var även runt och kollade på lokal när vi för en gångs skull hade bil (lånad av mina föräldrar). Man blir ju rätt begränsad då. Kollade på Borgbylokalen, Försvarsgården (som tydligen är till salu som kanske inte går att hyra) och Borgåsunds Hamncafé. Var även hem till svärföräldrarna i Herrskogen. Dom erbjöd sig att vi kunde
    ha festen där. Lät som en bra idé fram tills vi åka till Hamncafét. Där var det hur fint som helst! Precis vid vattnet, vilket har varit min dröm att kunna ha festen så. Det hade tydligen varit bröllop där igår för det var några som städade och tält med bord stod på gräsmattan. Exakt så som vi tänkt. Ingen aning om vad det skulle kosta dock. Ska höra oss för i veckan. Hoppas att det är ledigt!
    Hej! Vad kul att höra att det gick bra idag när ni kollade på kyrkor, fast det blir svårare att välja kyrka nu.

Ja, det var vi som var till Strömsholms kapell och tittade. Ett tips är att åka ut till kapellet och titta innan ni bokar. Om ni åker ut till Strömsholm för att titta på kapellet så säg i receptionen att ni hade ev tänkt på att gifta er där och vill se hur det ser ut, för då kostar det inget att gå in i slottet. Det kostar 4500 kr att hyra kapellet där. Ja, ni kanske väljer kapellet i Strömsholm, vem vet? .

Vart ligger Borgbylokalen? Och Borgåsunds hamncafé? Är det stora lokaler? Har ni varit iväg och tittat på Brunnby gård då? Vad härligt med att ha bröllopsfesten nära vattnet, om det är möjligt.

Tänkte du hyra brudklänning eller köpa en klänning? Vet du hur långt i förväg man måste boka en klänning om man ska hyra?

Känner du till några bröllopsbutiker i Västerås?

Har ni haft några funderingar på transport från kyrkan till festlokalen?
  • MoonGirl

miss u skrev 2008-08-31 14:57:08 följande:

Moongirl: Jag tror det gick bra att kolla på kyrka, eller det blev svårare att välja! Var inga problem att kolla på Kolbäcks kyrka och den är ju jättefin. Var utanför Säby kyrka och den gillar jag verkligen. Sambo är mer inne på Kolbäcks kyrka... så det kanske blir Strömsholms kapell istället (?)! Visst var det ni som kollat där? Jag har fått för mig att det kostar massa att gifta sig där. Vet du vad det kostar?Vi var även runt och kollade på lokal när vi för en gångs skull hade bil (lånad av mina föräldrar). Man blir ju rätt begränsad då. Kollade på Borgbylokalen, Försvarsgården (som tydligen är till salu som kanske inte går att hyra) och Borgåsunds Hamncafé. Var även hem till svärföräldrarna i Herrskogen. Dom erbjöd sig att vi kunde ha festen där. Lät som en bra idé fram tills vi åka till Hamncafét. Där var det hur fint som helst! Precis vid vattnet, vilket har varit min dröm att kunna ha festen så. Det hade tydligen varit bröllop där igår för det var några som städade och tält med bord stod på gräsmattan. Exakt så som vi tänkt. Ingen aning om vad det skulle kosta dock. Ska höra oss för i veckan. Hoppas att det är ledigt!
    Du får höra av dig och berätta hur mycket det kostar att hyra hamncafét. Jag ska försöka googla på Säby kyrka och se hur den ser ut. Hoppas det finns några bilder utlagda på nätet. Är nyfiken. Vill också se bilder från Kolbäcks kyrka. Kolbäcks kyrka är väl den kyrka som ligger på väg mot Strömsholm? Den man ser från vägen?
  • MoonGirl

miss u skrev 2008-09-01 07:39:25 följande:

Jag såg på Strömsholms slotts hemsida att det kostade 4500:- att hyra lokalen. Tycker att det är lite väl häftigt faktiskt. Känns som jag skulle vilja lägga pengarna på annat.Det stämmer bra att det är Kolbäcks kyrka som ligger vid vägen mot Strömsholm. Jag tyckte det var lite störande att tågrälsen + vägen låg så pass nära, fast samtidigt är man ju inte vid kyrkan så länge. Hittade du nå bilder på Säby kyrka? Jag är så dålig på geografin runt Kolbäck, så om du vill veta var Borgbylokalen ligger, sök på Borgby, Hallstahammar på hitta.se. Hamncafét ligger om man svänger ner mot gästhamnen i Borgåsund. Sök på Borgåsund på hitta.se så borde du hitta det med. Hur hittade man egentligen förr när inte internet fanns? Hur har det gått för er att komma överens? Vi har haft vilda diskussioner hemma om vi ska vara på hamncaféet eller hos svärföräldrarna. Jag älskar hamncaféet och sambon svärföräldrarna. Men jag får nog ge mig verkar det som. Är ju helt klart billigare att vara hos svärföräldrarna, även om jag tycker att det inte skadar att kolla upp vad hamncaféet kostar innan man ratar det. Usch, det är inte lätt!Vi har väl tänkt att transport mellan kyrka och festlokal ska vara "gratis". Vill inte lägga pengar på det. Hade en idé om att åka med svärföräldrarnas båt OM vi nu skulle vara vid hamncaféet. Annars blir det nog bil av nåt slag.Jag har tänkt att sy upp klänning i Thailand när vi åker dit i januari. Ska dock kolla vad som finns i Sverige först så jag vet vilken modell jag ska ha. Blir jag kär i nån här kommer jag nog att hyra tror jag.
    Hej! Jag tycker också att det är lite väl mycket med att betala 4500 kr för att hyra kapellet, i Strömsholms slott. Kapellet var fint, men inte mer. Sedan var vi till stenköket och kollade in där. Det kostar 1000 kr i timmen att hyra där för att ha festen efteråt. Normalt brukar folk hyra stenköket i 8-9 timmar och då blir det ju 8000-9000 kr i timmen. Väldigt dyrt. Brunnby gård kostar 4500 kr (tror jag att det var) och då får man ha gården i 3 dagar!!

Jag har inte hunnit titta efter några bilder på Säby kyrka, men jag ska göra det. Ja, Kolbäcks kyrka låg ganska nära vägen, men Badelunda kyrka ligger också väldigt nära vägen. Har du varit dit till Badelunda kyrka?

Du kan ju ringa och kolla vad det kostar att vara vid hamncafét? Ja, om ni är hemma hos svärföräldrarna så blir det ju billigare. Hade ni tänkt bjuda många gäster? Det vore väl häftigt att åka båt till svärföräldrarna om ni ska vara vid hamncafét .

Ja, vi hade livliga diskussioner här hemma om vart vi skulle vigas. Sambon ville vara i Strömsholms kapell och jag ville vara ute i Badelunda kyrka. Men när han såg kapellet så tyckte han att det såg så litet ut. Vi tänkte bjuda ganska många personer till bröllopet. Så det blev till slut att vi bokade Badelunda kyrka (YES!!) Nu idag ska jag kolla lite på cateringfirmor. Jag är hemma och är mammaledig just nu så jag hinner ringa runt och göra lite bröllopsärenden. Bra det!

Vad kul att du hade tänkt skaffa en klänning i Thailand när ni ska åka dit. Jag tänkte hyra en brudklänning, hoppas jag hittar någon fin . Måste bara hinna gå ner några kilon innan jag provar någon brudklänning .

Ja, hur hittade man förr när man inte hade internet? Det undrar jag också . Fast då låg ju det mesta kanske nästgårds...
  • MoonGirl

Hoppsan, skrev lite fel. 8000-9000 kr brukar det oftast bli när man hyr Stenköket för en kväll.

• MoonGirl

miss u skrev 2008-09-01 08:29:57 följande:

Min syster gifte sig i Badelunda kyrka (för 4 år sen på torsdag faktiskt!) och hon har även döpt en av döttrarna där. Det är en jättemysig kyrka. Jag var på nåt konfirmationsläger där, för massa år sen och tänkte att här skulle jag kunna tänka mig att gifta mig. Kanske värt att åka dit och kika, fast samtidigt dumt med fler alternativ Vi har tänkt att bjuda runt 50 gäster. Sambon tycker det är jättejobbigt att bli tvungen att välja bort nära släkt (han har stor släkt, jag har liten), vilket han inte behöver om vi är hemma hos svärisarna. Det skulle ju vara riktigt tufft att åka båt till festlokalen, men jag ska kolla med sambon om jag kan få igenom att vi fotas vid vatten iaf. Måste ju kunna kompromissa på nåt sätt. Har ni tänkt ut nånstans ni vill fota, och vilken fotograf ni ska ha?Hur många kilon har du tänkt gå ner till klänningen? Jag är väl lite orolig att jag ska hinna gå upp/ner i vikt mellan Thailandsresan och bröllopet så att klänningen inte passar, men får väl se till att jag får lite sömnsmån så det går att ändra.Jag sitter på jobbet, men känns som det mest hägrar bröllopstankar i skallen. Får inte så mycket gjort. Opps!
    Hej! Vad kul att höra att din syster gifte sig i Badelunda kyrka och att du har varit där på något konfirmationsläger. Ja, åk ut och titta igen på kyrkan. Den är så fin!

Har du ringt och kollat med hamncafét hur mycket det kostar att ha festen/middagen där efter vigseln? Nyfiken

Jag skulle vilja gå ner 15 kilo. En del kilon är efter graviditeten, men jag ska kämpa på under hösten. Eftersom jag hade tänkt hyra en brudklänning så kan jag beställa en ett halvår innan bröllopet. Så jag har tid på mig under hösten, går jag ner 10 kilo så är det också jättebra! vill vara fin på min stora dag!

Vet du om det finns några brudklänningskataloger som man kan titta i? Eller måste man ner till affären och kolla? Vi har ju två st bröllopsaffärer här i stan och några st i Eskilstuna, så jag ska väl ta mig ner på stan någon dag här och kika runt. Måste titta på utbudet. Ska höra med dem i affären om de har någon katalog som man kan få ta med sig hem och titta i lugn och ro.

Ringde runt till olika cateringfirmor igår, men de var väldigt svåra att få tag på. Tur att de har hemsidor som man kan titta på. Har ni funderat över vilken cateringfirma ni vill ha?

Vi har inte bokat fotograf ännu, vet du hur långt i förväg man måste boka en fotograf? Vilka finns det här i stan? Vet du? Vet inte heller vart vi vill bli fotograferade. Svårt! Brukar man göra det efter vigseln eller brukar man göra det några timmar innan vigseln? Jag vet inte hur man brukar göra eller vad som är mest praktiskt. Mest praktiskt är det väl att göra det innan vigseln.

Skrev en gästlista igår, vi är uppe i 100 personer. Vi kan inte bjuda så många....

Ja, det är svårt att hålla sig borta från bröllopstorget när man går i bröllopstankar man har mycket att fundera på .
Svar på tråden Västeråsbrudar 2009