• lottaochalex

Resa i present, hur gör ni med bet. då?

Hej!
    Tänkte bara kolla hur ni som önskat er bröllopsrese-pengar i present gjort ang. bokning- betalning....?
    Vi vill resa ganska omgående efter bröllopet som är 090808 och kan tänka mej att vi måste boka ganska snart, men hur blir det med betalningen då? Kan man lösa in resecheckar t.ex. från fritidsresor i efterhand eller är det bättre att önska sig pengar direkt? (Vilket vi helst inte vill, känns bättre med nån form av presentkort).
    Jag förstår att det är väldigt olika beroende vart man bokar, men det vore ändå skönt att höra hur ni andra gör/gjort!
    Kram

• Svar på tråden Resa i present, hur gör ni med bet. då?
  • Hösten2009

vi har samma problem, vi vill ha resan i present och inga saker som vi resan har massor av. vet inte hur man sak formulera det riktigt så det inte låter snålt och sniket.

• hannapanna2008

Vi önskade oss bidrag till resan och fick både pengar och presentkort på Fritidsresor. Vi bokade resan innan sommaren och skrev därför i önskelistan att vi hade bokat med Fritidsresor.

Vi åker inte förrän i januari-09 och ska betala resan 45 dagar innan. Det kan ju bli lite tajt för er om ni ska resa ganska omgående efter bröllopet, då måste ni ju betala resan innan ni får presenterna. Isåfall är det väl enklast om ni kan lägga ut för resan och sen önska er bidrag iform av kontanter....

• lottaochalex

Hannapanna: Mmm jag är rädd för att du har rätt, känns bara lite jobbigt att "be om kontanter" Hade varit lite enklare att sprida ut ryktet om att vi ska resa med..... (typ fritidsresor eller vad det nu blir). På nåt vis känns det inte lika sniket.

Men jag får väl ringa och kolla med de olika bolagen för det lär väl inte bara vara vi som är/har varit i samma sits
    Det löser sig nog, bara bra att få höra hur andra gjort!

Hösten: Sprid ut det via vänner-familj som du/ni ändå kan snacka med.... En sån grej sprider sig ganska snart. Vi var på bröllop förra sommaren där brudparet just önskade sig resan och vi fick reda på det genom toastmastern... sen sa vi det vidare till andra o.s.v. Om man inte vill skriva det typ i inbjudan eller så... men det känns ju jättesniket tycker jag iallafall

• hannapanna2008

Vi gjorde en hemsida och där skrev vi ett rim att vi inte önskade några saker utan istället om gästerna absolut ville ge oss något så önskade vi bidrag till resan isf....

• pialotta124

Hallå där! Vi önskade oss ett bidrag till resan och fick kontanter, presentkort på Fritdsresor (som säljs på deras egna kontor) och presentkort på 2 olika resebyråer i Umeå som båda säljer för Fritidsresor. När vi sedan glada i hågen travade in för att göra en inbetalning fick vi kalla handen; det var helt omöjligt att betala en resa på resebyrån som var bokad via Fritidsresors hemsida. Vi fick varken använda presentkort köpta på den resebyrån eller de som var köpta på Fritidsresor eller kontanter. Jag säger bara "cash is king" eller så bokar ni en resa på en viss specifik resebyrå och specificerar att det är just DÄR presentkortet måste komma ifrån...och då skulle jag inte råda er att boka via Resia...

• Myrmor

en idé är att betala med kreditkort (tex icas, som vi har). Då kan man betala 45 dagar innan, och sedan betala tillbaka med kontanterna man fått i present, utan att behöva betala ränta.

• Emkalo

Hm, jag vet inte om det här hjälper er men vi gjorde så här!

Vi bokade vår resa i vår (typ mars/april), och ska åka nu i oktober. Vi var tvungna att betala ca 1/3 av resan direkt vilket vi gjorde samma dag vi bokade.

Resterande skulle betalas 1/9 och vi gifte oss 9/8 (dvs ca 3 v innan). Vi fick massa pengar i present, kontanter och insatt på konto. Så vi använde dessa pengar att betala det resterande beloppet med.

Kan ni inte "låna" pengar av er själva innan om ni måste betala? Man vet ju dock aldrig hur mkt man får i present. Men vi önskade oss inte presentkort ngnstans eftersom vi tyckte det inte var den bästa lösningen. Vi kommer ju t ex även köpa annat för dessa pengar, ny kamera osv. Så jag rekommenderar kontanter. Se bara till att ngn tar hand om det under festen! Vi hade gjort fina paket som dem la ner kuvert i, och efter minglet samlades allt ihop och lades undan. Det gick jättesmidigt!

• lottaochalex

artist: Grym idé ju! Annars tror jag summa sumarum (eller vad det nu heter) att som ni säger; Cash är det som gäller....

Tack för alla svar!

• Lemmy

Jag tycker inte ni ska känna det som att ni är snikna genom att önska er kontanter, bara ni berättar att det är till en resa så kommer folk säkert att förstå.

• Tx2

Annars kan man tipsa om bankkort, med en personlig bild på. Minns inte vilken bank det är som har det. Det gav vi bort i present med bild på paret. Mycket uppskattat och skall användas under resan.

• CeciliaA

Tx2: Mycket bra idé, det är Swedbank som ger ut dem (jag jobbar där) och man kan göra grymt snygga kort!

Annars varför inte bara köpa den resan ni vill ha och sedan önskar er kontanter så är ju saken biff eller?

• Vi2alltid

Vi bokade via Resia, och fick 6 månaders räntefri avbetalning. Då kunde vi invänta presentpengarna, och skulle dessutom ha råd att betala även om vi inte fick så mycket pengar :)

• Tx2

CeciliaA: Det är SEB´s presentkort som jag tänkte på. Swedbanks verkar inte vara ett kort som man kan ge bort.

Svar på tråden Resa i present, hur gör ni med bet. då?