Inlägg från: TesshjärtaFred |Visa alla inlägg
  • TesshjärtaFred

September 2009

Jag satt faktiskt just nu och kollade på ring.
    Jag kommer nog att beställa på internet för det är sååå mycket billigare. Nästan halva priset på den ringen jag har kollat på.
    Jag väljer mellan Schalins Solvind Nimbus och Schalins Solvind Aura. Det skiljer 1000 kronor på dem, så jag tänkte vänta ganska länge och se vart allt barkar med budgeten för att se vilken vi har råd med.

gosbruden skrev 2008-11-11 16:37:28 följande:
    Hej brudar en fråga om ringar.. har ni köpt i butik eller på internet??
  • TesshjärtaFred

Förresten tjejer, vad har ni för budget? Visst har vi inte diskuterat det än?

• TesshjärtaFred

Vi landar nog på 72000 kronor.
    Det är helt enkelt de pengar som vi kände att vi kunde spara från det att han friade till att vi gifter oss. Vi sparar 2000 kronor var i månaden och ja, det blir 72000 kronor.
    Vi får ingen ekonomisk hjälp från föräldrar, förutom att mina föräldrar ska köpa all alkohol i Tyskland, och det är ju definitivt några tusenlappar.

september2009bröllop skrev 2008-11-11 16:51:22 följande:
    nopp det har inte diskuterats... vi försöker hålla oss runt 70 000 kr och inte mer..vad har ni själva?
  • TesshjärtaFred

Det är ett jättebra pris! Då gissar jag att det inte är så mycket bling, eller?

• TesshjärtaFred

Härligt. Och skönt att få så bra pris. Jag hade egentligen en ringbudget på 3500 (det är bara jag som ska ha en till ring) men kommer att överskrida den. Frågan är nu om jag ska välja ringen för 4845 eller den för 5845. Det får jag som sagt avgöra när vi ser vad alla andra kostnader hamnar på. Vi har ju gjort el prelbudget men vissa saker kanske blir billigare än vi har räknat med. Och då kanske jag kan få den dyrare ringen.
    Ringarna finns här: (fast jag ska ha i vittguld)
    www.nordstansguld.se/product_details.asp&cat2=53&id=593&sida=Schalins%20Norrsken%20|%20Aura%200,15%20ct

www.nordstansguld.se/product_details.asp&cat2=53&id=592&sida=Schalins%20Norrsken%20|%20Nimbus%200,28%20ct

• TesshjärtaFred

Aha, det lät ju spännande. Grejen är att min förlovningsring är 5, och jag vill gärna inte ha så mycket smalare än den. Man jag ska kolla Albrekts guld. Är den billig kan jag ju ha två.

• TesshjärtaFred

Och vi har ju faktiskt ett Albrekts nära där jag bor. Hmm, ska nog kolla in i morgon. Så vet man att det alternativet finns. Tack för tipset september.

• TesshjärtaFred

Jag hade tänkt att göra så först, för redan när vi provade ut våra förlovningsringar i januari så visade han i butiken två smala med massa diamanter på varje sida och det var sjuuukt snyggt. Men det skulle bli så dyrt då de ringarna gick på typ 8000 var. Men det är förmodligen mer karat och bättre kvalitet på de briljanterna eftersom det är så stor skillnad i pris. Men jag ska kolla in albrekts guld.

Angående morgongåva så har vi bestämt att vi skippar det. Det är så mycket kostnader ändå.

• TesshjärtaFred

Oj, schysst att få en lokal för 3500 när man budgeterat för 20000! Vår lokal kostar 49000!

• TesshjärtaFred

Förstår att ni satte kvällssnackset i halsen.
    Det är ett slott som ligger i Södermanland.
    I kostnaden ingår dock alla lokaler, boende för alla gäster, städning av allt utom köket, porslin, dukar, tårtställning och allt man behöver för middagen, tvål, diskmedel, bastu som man kan använda... Ja, ganska mycket helt enkelt. Och vi tar ju betalt av gästerna för boendet, så vi räknar med att det för oss blir en kostnad på ca 20000, lite mer. När vi kollade andra alternativ skulle en del ha 15000 och då var det ganska sunkiga ställen. Eller om det var billigt så låg det inget fint (vi ska gifta oss borgerligt och ville att vi skulle kunna gifta oss på plats) eller så fick man bara vara där till 01. Nu får vi festa så länge vi vill så länge vi stänger fönstren eller sänker musiken lite vid 03. Dessutom får man ta med egen mat och dryck vilket gör att man kan hålla de kostnaderna nere. PLUS - vi får ett slott!

• TesshjärtaFred

Rockelstad slott heter det. Den som är nyfiken kan googla så hittar ni det.

• TesshjärtaFred

Igia, roligt att ni också kollat på det. Vi var där i mars-april och kikade och blev tokkära i det båda två. Eftersom jag kommer från trakten kändes det också kul.
    Men, vi tyckte att det var dyrt och kollade en massa andra alternativ. Dock var det aldrig något som vi kände riktigt för och när vi väl började räkna skilde det inte såååå mycket mellan de vi tyckte var okej. Vi ville gärna att gästerna skulle kunna övernatta och då var det antingen ställen för flera hundra tusen som var alternativet eller typ kollogårdar på Barnens Ö som skulle kosta typ 15000 men var skitsunkiga.

• TesshjärtaFred

Var ska ni vara nu då Igia? Hur många blir ni?
    Vi blir nog runt 80, men vi har räknat på att 50 sover över. Blir det sen fler så är det ju bara en bonus.

Gosbruden: Ja visst är det mycket beslut. Ett tips om man känner att det är mycket är att boka av saker i ordning.
    Då har man inte allt att tänka på samtidigt liksom. Jag och min blivande har planeringsmöten. Kanske inte så romantiskt, men otroligt praktiskt. Då "slipper" man gå omkring och tänka på alla detaljer hela tiden. Sedan är det så klart att det finns vissa saker som man tänker och funderar på, speciellt jag, men de stora besluten tar vi vid mötena. Förra mötet hade vi 20 oktober, och det var det tredje stora mötet efter budgetmöte och möte där vi bestämde oss för var vi ska vara. Nästa möte ska vi ha i december någon gång. Hur praktiskt som helst.

• TesshjärtaFred
    gosbruden skrev 2008-11-11 21:55:49 följande:
    Vilken bra ide! den ska jag framföra rill min blivande. hoppas att han gillar den lika mycket som jag! Jag är också sån att jag går runt och funderar och planerar i huvudet... typ jämt!
    Många skrattar lite åt mig när jag berättar, men för oss funkar det skitbra. Min blivande är inte så road av planering och då blir det annars att när jag frågar honom om något så blir svaret att han inte vet. Men om han vet att vi ska ha möte och diskutera saker så skärper han till sig för då vet han att det inte är samma gamla tjat som alltid.
    Jag tar på mig projektledarrollen och bestämmer dag, och vad vi ska ta upp och sen bestämmer vi. sist bestämde vi att han är ansvarig för catering och ska kolla offerter till nästa möte och jag är ansvarig för inbjudningskort och ska kolla upp det. Jag ville att vi skulle prata om själva vigselakten, men han var inte där mentalt än så då bestämde vi att vi tar det nästa möte. Eller nästnästa. Då blir jag lugn för jag vet att vi kommer att ta det längre fram, och han blir lugn för att jag då inte tjatar på honom. Mycket praktiskt.
  • TesshjärtaFred
    MyochErlend skrev 2008-11-15 20:01:04 följande:
    supert det :)hos oss står det lite still just nu..det har kommit lite andra saker som distraherar..just nu så har jag och min blivande bara problem med att få tid att ses...
    Känner till det där. Jag jobbar skift och kvällar, så vissa veckor ses vi inte alls. När jag kommer hem vid 02 sover han och när han går till jobbet vid kl 06 sover jag. Då är inte bröllopsplanering det första man prioriterar när man har tid tillsammans om vi säger så.

Förresten, ett låttips till er som ska dansa vals. Känns som om den funkar för vals iaf. "Call of the search" med Katie Melua. Sjukt fin text och arrangemanget är som gjort för att dansa till. Vi har redan valt en annan låt som vi ska dansa mer som tryckare till, men den här är verkligen superfin!
  • TesshjärtaFred

Vi kommer inte att skicka save the date-kort. De flesta av de vi kommer bjuda vet om datumet ändå.

• TesshjärtaFred

Men så är ju också den 5:e ett grymt datum. Får vi hoppas.
    Vi har inte kommit mycket längre än sist. Har bokat dag och lokal. That's about it.
    Jag har börjat kolla upp lite inbjudningskortsalternativ. Blivande har börjat kolla på catering.
    Men, lång tid kvar ännu ju, så jag känner verkligen ingen stress.

Svar på tråden September 2009