• junikul08

Barn och ekonomi

Läste just i en annan tråd angående hur man tänker kring att bilda familj. Många väljer ju att avstå och vänta tills man har en bra ekonomi, och det är ju precis så jag och min man också tänker. Men en del andra säger "vänta inte tills allt ska vara perfekt", med bra boende, ordentligt med pengar o s v, för man kommer ändå aldrig att vara helt nöjd och tjejen ska tänka på biologiska klockan o s v.

Så jag undrar lite: ni som HAR barn, kan ni beskriva hur viktigt det är med ekonomin egentligen? Jag kan tänka mig att det är bra att köpa bil, ett större boende o s v. Men allt det lilla och vardagliga som kostar, är det så stor skillnad mot när man tidigare bara var ett par att det är skäl nog att vänta med att bilda familj? Ungefär i vilken ålder börjar skillnaderna märkas (ålder på barnet)? Jag vill på något sätt tro att man hittar lösningar om man exempelvis inte har två heltidslöner.

Lite flummigt men ni förstår nog vad jag menar :)

• Svar på tråden Barn och ekonomi
  • Fenixx

Tja ingen av oss hade fast jobb när vi fick första barnet. dock hade vi vikariat och han fick sen fast iallafall. man löser det alltid på något sätt. finns aldrig ett perfekt tillfälle tror jag. är ju alltid nåt som händer i ens liv.
    du kan lägga en förmögenhet på saker till barn..eller få låna, ärva, köpa bättre begagnat, eller utgående årsmodell, tradera osv osv.

Jobba och göra karriär kan du göra hela livet...men att få barn på beställning är inte alltid så lätt. inget man ska ta för givet och är ju ofta svårare ju äldre man blir.

Ni får känna efter själva när NI vill börja försöka.

• Pingst09

Vi hade inte den bästa ekonomin när vi skaffade barn. Jag skulle haft en väldigt dålig fp, men av en slump kom det fram att jag direkt efter gymnasiet (4 år tidigare) gått på ett heltidsvik i exakt 6 månader och tack vare det fick jag räkna upp vad jag skulle ha tjänat om jag jobbade kvar med det. Annars hade jag fått räkna ut fp på mitt springvik som inte var så fett
    Guben jobbade heltid på inom verkstadsindustrin och jag fick ut
    ca 6000:-/mån på fp. Vi hade varsin bil. En volvo från -00 och en audi -92 Hyrde ett stort hus i ett mindre sammhälle i norra delen av vårt avlånga land.
    Vi hade det bra, normalstandard bland våra vänner, kanske tom lite högre på vissa saker.
    Klarade oss utmärkt och gör än idag utan vare sig toppkarriär eller ett fett sparkonto.

• Januari2009

Man måste inte ha stor bil och stort hus innan man skaffar barn.
    Risken finns att du "förköper" dig och under föräldra- ledigheten när inkomsten är mindre kanske ni inte har råd att betala huslånen.

Var "vuxen" och spara pengar varje månad, så du får en buffert.

Ja, det kostar att ha barn. Svårt att säga hur mycket.
    Att göra som Fenixx skriver, handla begagnat är bra.

Pengar ni nu lägger på er själva kommer att läggas på den lilla istället.
    Hur menar du med när skillnaderna börjar märkas??

• junikul08

En del tycker att bebisar är ganska billiga att ta hand om, men att självklart kostar barn. Så jag undrade nog mest om ni höll med om det och i så fall i vilken ålder det börjar rusa iväg.

• FruRålin080808

Jag har tre barn om är 17,15 och 9 år. Jag fick första dottern när jag var 21 år och hade en deltidstjänst då.Ända sen jag var 18 hade jag velat ha barn, men insåg ju att det var väldigt tidigt. När jag fick barn hade jag inte en massa pengar sparade på banken, men det löste sig ändå. Jag tror att många planerar för mycket och har för stort kontrollbehov...(inget fel att ha ordnad ekonomi mm när man skaffr barn) Mina barn har inte saknat något, de har haft vagnar, sängar, kläder, mat, haft tak över huvudet, ridit, spelat hockey mm Som jag har sett det så har jag så gärna velat ha barn och då har det inte varit jätte viktigt med det materiella. Det kan vara bra för barn att man inte kan köpa dem allt de pekar på eller faktiskt få dela rum med ett syskon. När man får första barnet måste man ju inte ha en familjebil alá stor kombi. Jag kan säga att det blev värre när de växte upp och blev större för då får de högre krav, kostar mer både kläder, mat, nöjen mm Vi har kompisar som har små barn som tjänar mindre än vi,men har bättre ställt för att de har små barn. Alla pratar om hur mycket blöjor och välling kostar, men då har de inte haft en tonåring i huset..En limpa och en liter mjölk till mellanmål(har man då två kompisar med sig hem är kylskået länsat...och jag som handlade i går...)ett ton wax och spray i håret(men ändå ser man ut som en risbuske) klädinköp varje vecka och ändå har man inget att sätta på sig, "alla andra får nya mobiler, åka på solsemester OCH skidresa och de ursnyggaste JL tröjorna"...
    Som sagt tonårsbarn kostar betydlig mer än vad små barn gör;)
    Våra bästa vänner fick barn när båda studerade och det har gått hur bra som helst=)
    Om man väntar tills allt är "perfekt" kanske man upptäcker att det inte var så lätt att bli med barn som man hoppats på...
    Längtar man väldigt mycket efter barn och har ett stabilt och lyckligt förhållande tror jag att man klarar av att skaffa barn även om båda inte har heltids jobb.

• didis

Det där perfekta tillfället att skaffa barn finns inte.

Och för många blir det som för makens bror som väntade med barn tills han disputerat och de rest till Indien och nu äntligen var redo för barn - efter flera års fertilitetsbehandlingar har de nu adopterat barn, många år efter att de vill ha barn...

De riktigt stora kostnaderna för barnen tyckte jag kom från ca 10 års ålder, då blev deras hobbies dyrare (fler resor etc) och klädkontot större och fler elektroniska prylar skulle de ha...

Vi läste på universitet när barnen var små, gick back ca 3000 jämfört med om vi gått på socbidrag (varje månad) men allt fungerar bara man vill.

Glöm inte heller att det redan vid 25 blir svårare att bli gravid och efter 30 har fertiliteten sjunkit rejält jämför med när man var 20.

• avil

man bör väl ha en liten "buffert" till plötsliga utgifter kan jag tycka-vare sig man har barn eller ej i o för sig.
    cyklar o tv spel o allt som barn vill ha kostar-o jag tror att få vill låta sina barn stå bakom o titta på då kompisar har allt senaste o man bara köper begagnat själv.Så vill vi inte ha det!
    så vi köper gengäld lite prylar till huset typ gardiner o prydnadssaker o kläder o sånt,o satsar istället på att barnen får nya saker o typ cyklar o sånt.
    men det väljer man ju själv.
    Prylar är inte allt !! men dock vansinnigt stor del i ungdomens liv.
    vi är dock väldigt noga m att inte förköpa oss,att få de att förstå att saker är bara TING o det viktigaste är att vi har varann o hälsan o sånt.

jag hade inte fast jobb,men min man hade då vi fick 1a barnet då jag var 22år.inte hus-det köpte vi då hon var 1år ca. bil hade vi o har alltid haft!
    klart man fixar det,man fixar allt om man måste,men allt blir lite lättare om man har lite pengar!

• Paeonia

Hade väl ingen vidare ekonomi när första barnet föddes men på något vis fattades oss inget för vi hade ju HENNE

Tror heller inte på det perfekta tillfället för då hade vi fortfarande inte skaffat barn, haha.

Jag var hemma och valde att ta ut väldigt få dagar, så 4500/mån hade jag ut. Vi köpte hus när hon var 2 månader efter att letat i 1 års tid. Vi hade två skruttiga bilar som jämt gick sönder. Skaffade hund, jag red på ridskola och vi var till Västindien på semester i två veckor när hon var 8 mån. På något underligt sätt gick det. Ska tillägga att min man inte är någon högavlönad person utan vanlig byggnadsarbetare.

Sen 9 år senare studerade jag vidare och har i dag mitt drömyrke. Och eftersom vi vet att vi klarat oss en gång i tiden på dessa pengar så kan det bara bli bättre

Så när än i livet man väljer att skaffa barn är de alltid på något sätt välkomna!

• esset50

Man räknar med att 1 barn kostar ca 1,5 mkr att "föda upp".
    Det inkluderar allt, även större bil o boende.
    Utslaget på 20 år så blir det 75000/år.
    Så "dyra" barn har vi verkligen inte haft råd med.

Jag var ung när barnen kom, och det var verkligen inte så fett. Jag tror att det beror på var och en vad man ser som en uppoffring. Jag var också så ung att jag med ungdomens optimism tänkte, att det ordnar sig nog! Det har det gjort hittills.
    Det är ju också så att det inte bara är storleken på inkomsterna som avgör hur mycket pengar man har. Storleken på utgifterna spelar också roll.

Barnen blir som någon ovan skrev "dyrare" från ca 10års ålder. När de är tonåringar så kan man lika gärna göra en skåra i skallen på dem, som på spargrisen, o där stoppar man alla pengar som man hittar

Vi har aldrig känt att barnen skulle vara någon belastning, varken ekonomiskt, känslomässigt eller "arbetsmässigt". Kort sagt, vi ville verkligen ha barn.
    Det tycker jag är den viktigaste frågan, vill eller vill inte ha barn? Om man vill och har tur, så kommer de.
    Alla barn har rätt att känna sig välkomna, men de behöver inte vara planerade in i minsta detalj.

Svar på tråden Barn och ekonomi