• Mubii

Namnbyte efter bröllop

Min sambo håller på att byta namn, men det kommer ta tid, då han först ska byta plats på mellannamn och efternamn och sedan byta ut det nya efternamnet mot ett gammalt släktefternamn, alltså via PRV.

Saken är den att vi kanske kommer vilja gifta oss den 17/10. (Borgerligt)
    Frågan är då: kan man gifta sig mitt i bytet, med de namn vi ha idag och sedan, när hans namnbyte gått igenom, så får jag ta hans som hans fru, även om det kanske är någon månad senare?

• Svar på tråden Namnbyte efter bröllop
  • DrömmenSomBlevSann

Hej!

Vi är i lite samma sits, ska lägga till en bokstav i slutet på sambons namn. Detta hinner inte bli klart innan vigseln, utan när vi gifter oss så heter vi som vi gör nu . Hänger du med?

Sen när namnändringen gått igenom, så heter ju sambon den nya stavningen på efternamnet.
    Och DÅ skickar jag in om efternamnsändring på mig, att jag vill heta som min MAN. Kostar inget efteråt heller.

• DrömmenSomBlevSann

o detta har vi kollat med skatteverket, så vi vet att det är ok

• Mubii

Super, tack så jättemycket! Fråga två då, fast säkert korkad som få... men på Hinderprövningen skriver ni då de "gamla" namnen, eftersom det är de ni gifter er med?

• DrömmenSomBlevSann

Inga frågor är korkade, haha,, jag har ju själv undrat över detta.

Japp, du skriver de gamla namnen på hindersprövningen, alltså de som ni heter NU.

Vi fick lite panik när vi hörde att namnändringen skulle ta upp till 7 veckor men det löste sig ju genom att göra så här.

• Mubii

Tusen tack igen! Helt plötsligt hamnade vigseln lite närmre in i framtiden... om en timme ska jag ringa tingsrätten och boka tid (eftersom vi vill vigas på en fredag).

Lycka till med ert bröllop och alla bestyr och sånt

• DrömmenSomBlevSann

Oh vad roligt!!

Tack så mycket, våran dag är den 11 okt så man börjar bli lite extra pirrig

Stort lycka till till er med såklart

Svar på tråden Namnbyte efter bröllop