• avil

Packa vad ska med??

Jisses,är mer nervös över hur stort handbagage man får ha,o vad vi ska komma ihåg att packa osv-än själva vigseln! ojoj,får småpanik-komma ihåg allt?
    vad tar man med på utlansdresa?
    var så länge sen vi var iväg,o då hade vi inte ens småpojkarna.......ujuj...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-03 07:58
    *tuggummi
    *nässpray!
    *diskborste o lite diskmedel
    *tvättmedel
    *nåt till barnen leksak av nåt slag...

• Svar på tråden Packa vad ska med??
  • avil

svarar o gör en lista på en gång.

*mackor till barnen i handbagaget
    *shorts o t-shirts till alla
    *klänningar till mig o dottern
    *underkläder till alla
    *ett par badlakan
    *toalettartiklar som i allt-tamponger,medicin,skavsårsplåster osv...
    *brudklänningen o de andras vigselkläder!
    *plattången+divere hårklämmor.
    *kamera o videokamera
    *solkläder till barnen!
    *solkrämer
    *badbyxor o badblöjor
    *badkläder o bikinis
    *passen,biljetter o pengar o alla papper till vigseln,o ringen .

Vad mer? vad har jag glömt???

• anne på grönkulla

Var försiktig med necessaär i handbagaget - det rä ganska stränga regler för hur man får ha med sig vätskor ombord - luftfartsverkets hemsida bör kunna ge detaljerad information om det.

Hur stort handbagage man får ha avgör flygbolaget. Hör med dem.

• avil

ja,men nesessär med typ tabletter som jag INTE vill mista(primulut nor om jag får mens ..) o typ tandborste o en trosa kan man ju ha i handbagaget! tänker alltid om resväskan kommer bort så vill man ha en trosa o tandbortsen i alla fall......

ja,men jag kommer inte in på flygets hemsida? tror det hetter eurocypria.com då vi far till cypern...

• Ankan80

Det är nog större risk att du blir av med pillerna om de finns i handbagaget än i resväskan....

• avil

hur då? handbagaget kan jag ju i stort sett hålla i... Resväskan vet man ju aldrig var den hamnar?

• anne på grönkulla

Inom EU bör det kanske inte vara några problem, men till en del länder får man ju vara väldigt försiktig med vilka mediciner man tar med, för att de inte ska misstänkas vara knark och beslagtas. Har man dem i handbagaget så finns det fler tillfällen då det kan genomsökas och problemet uppstå (resväskan kollas ju i en ev tullkontroll, men handbagaget lyses och kollas minst en gång till på flygplatsen).

Men kanske tänkte Ankan80 på nåt annat?

• avil

aha.vad tror ni om primolutnor då?? för att skjuta upp mensen?
    de borde gå att få ta med,även vanlig febertablett som ibumetin typ!!

• anne på grönkulla

Som sagt, inom EU bör det nog gå bra - då ska det ju inte vara några tullkontroller alls. Men vad flygbolaget släpper ombord och inte kan du bara kolla med dem.

• Kanelisen

Jag har rest med diverse underliga piller i mitt handbagage och aldrig blivit stoppad. Däremot har jag blivit av med mina resväskor flera gånger och såklart just de gångerna haft viktiga piller (som typ p-piller) i bagaget och fått ångra det bittert...så kör på pillerna i handbagaget!

• vixen not a tramp

Mitt råd är att ta med dokumentation från läkaren som skrivit ut medicinen. Detta för att intyga att det är din, inte är droger osv. En bekant till mig som medicinerar mycket med både kanyler och tabletter skaffar alltid ett sådant för att inte mista livsavgörande medicin när hon reser.

Och lyd ovanståendes kloka ord, kolla luftsfatrsverkets hemsida, där står mycket tydligt om vad du måste checka in och vad du får ta med in i kabinen. Mat är tex inte alltid tillåtet i handbagaget.

Trevlig resa!!!

• Ankan80

Ja, det var misstanke om knark jag tänkte på....

avil skrev 2008-09-02 14:10:13 följande:
    hur då? handbagaget kan jag ju i stort sett hålla i... Resväskan vet man ju aldrig var den hamnar?
  • avil

okej,ja,det är ju alltid ett "faktablad" i medicinasken så det kan de ju läsa om de vill.Annat dokument finns ju inte om medicinen.

• anne på grönkulla

Igen, du bör inte ha problem om du reser inom EU. Men utanför finns det länder som inte ens godtar recept för att dokumentera medicin.

avil skrev 2008-09-02 14:56:30 följande:
    okej,ja,det är ju alltid ett "faktablad" i medicinasken så det kan de ju läsa om de vill.Annat dokument finns ju inte om medicinen.
  • Ankan80

Du får ha hälften var annars
    För att vara på säkra sidan...

• avil

ja,tänkte på en ask i handbagage o en ask i resväskan,men vet ej om jag är hjälpt av det-OM jag blir av med nåt...
    Får se...beror på när denna mens täner komma---borde komma typ närsomhelst.men man vet inte...

• Ankan80

Ja, det är ju trist om det blir precis på resan.
    Jag har turen o missar den på min resa och förhoppningsvis kommer den inte alls på 9 månader

• Myrmor

Akta bara alla vätskor och vassa saker i handbagaget (dumt att bli av med nagelsaxen, solkrämen och parfymen i scanningen). Inget över 100ml kommer igenom!

Några saker jag alltid glömmer när jag packar är mobilladdare, lätt beachväska som torkar fort när den blivit blöt, och tuggummi som man kan tugga under take off och landning för att underlätta trycket i öronen. Keps/solhatt är skönt när solen gassar.

Sedan vet jag inte hur gamla barnen är, men underhållning (pyssel, läsning, spel osv) till dem kanske.

Svar på tråden Packa vad ska med??