Tärnan fick en uppsydd klänning, kostnad ungefär lika mycket som hyran av marskalkens kläder. Hon fick även frisyren betald, vilket jag med glädje gav henne som tack för allt hon hjälpt mig med. Hon fixade möhippan, var allmänt bollplank, var med när jag provade klänningar, gjorde mycket arbete med att pyssla ihop festprogrammen, körde mig på bröllopsdagen och hjälpte mig under dagen (och förberedde detta genom att grundligt tvätta och städa bilen dagen innan, så att jag inte skulle smutsa ner min klänning...)
Skor och sminkning betalade hon själv. Marskalken hade egna skor.
Tycker inte att det är en självklarhet att man ska betala för tärnan, och det vore synd om det blev norm. Bröllop är dyra nog ändå... Jag tänkte som så att kostnaden för att vara tärna ska inte behöva vara högre än om man är gäst. Om man låter tärnan ha valfri klänning, valfria skor m.m. så behöver man inte betala något, så väljer ju tärnan något som passar hennes ekonomi och smak. Och går inte till frisören om hon inte själv vill det. Vill man däremot att tärnan ska ha en viss klänningsmodell, en viss färg eller andra specifika detaljer så får man nog vara beredd att betala en del. Men det beror ju på vad tärnan har för ekonomi, hur strikta krav man har, vad tärnan tycker om m.m. Det handlar ju litet om att man inte ska behöva betala dyra pengar för en klänning som man inte vill använda igen för att färgen/modellen är något man aldrig skulle valt själv.