• MissMijah

Ni som har tärna/tärnor

Vad betalar ni åt dem?
    Eller betalar dem själva? Då menar jag kläder, håruppsättning,tärnbukett etc.

Sen undrar jag om dem ska hjälpa er med något innan vigseln?

Jag vill så gärna ha med mina tärnor hela dagen innan bröllopet börjar. till frissan, make up osv.

• Svar på tråden Ni som har tärna/tärnor
  • pallesj

Det enda jag betalade för mina tärnor var buketterna, de valde o betalade själva sina klänningar, jag sa bara vilken färg de skulle ha. Hår o make gjorde de som jag själva

• Hofsan

Jag hade två tärnor och betalade deras klänningar på sammanlagt 3000 kr då jag hade lite krav på hur de skulle se ut.
    Makeup och hår fick de betala själva.
    Den ena tärnan var med mig på sminket då hon själv också ville bli sminkad där. Den andra tärnan ammar så hon kunde inte vara med där.
    Den ena hjälpte mig att duka dagen innan och förbereda en massa kul som skulle hända under bröllopsfesten

• Hofsan

Ja just det buketterna på 200 kr vardera betalade jag också.

• Nalle Puh 40

Jag ska betala allt åt min syster som är min tärna, hon ska inte behöva betala en massa dyra saker för att få äran att vara min tärna

• MissMijah

Jag vill ju också kunna betala en del. men kanske inte allt. beror på vad klänningarna kostar, åtminstone kan man ju dela på det.
    hår och make up tycker jag att de får betala själva iaf

• karmag

KLänningarna betalar de själv, frissan och buketter betalar jag!

• Troll1

Vår ekonomi gör att jag inte kan betala allt för henne, hur gärna jag än velat! Hade vi kunnat hade jag gärna gjort det. Hon får annat smått & gott mellan varven och vi ska hitta på ngt sedan.

• Tx2

Mina tärnor är nöjda med att få vara med mig under dagen och betalar allt själva. Ev om dem skall ha blommor så betalar vi det.

• Frukenob

Jag har problemet att jag har 2 tärnor och min ena tärna tror att jag ska stå för allt, min andra tärna vill verkligen stå för det själv. Det är jobbigt att man ska behöve säga till att jag inte kommer stå för hennes kläder men den smällen får man ju ta.

• MissMijah

frukenob: oj vad krångligt! kanske bäst att jag klargör nu från början att jag inte kommer stå för ALLT..hehe

• a wife to be

Jag betalade tärnans klänning och blommor.

• erika26

jag har köpt klänningar, hår och blommor. Skor och make-up får de göra själva. Ja de ska hjälpa mig!

• DrömmenSomBlevSann

Jag har köpt klänning och smycken, kommer att köpa blombukett. Hår, smink o skor står hon för själv.

• fröken sjunfors

Jag har köpt klänning till min tärna. Om budgeten håller så kommer jag även att betala hennes makeup och/eller håruppsättning. Klänningen fick jag billigt via ebay, 800 spänn bara! Den var huur fin som helst, precis som jag hade tänkt mig! Har blivit ett ebay-freak sedan jag började handla där :S
    "men det är ju så himla billigt" :P

• HurraViSkaGiftaOss

Vi betalar allt för vår tärna.
    Kläder, smink, hår, blommor etc...
    Hon har även hjälpt oss med en massa saker inför bröllopet.
    Jag tycker inte att en tärna ska behöva betala.

Vi betalar även kläder för bestman.

• Fenixx

vet inte riktigt hur vi ska göra med allt ännu. men hon ska betala sin klänning själv iallafall.
    sen får jag se om jag ska bjuda henne på frisyr(hon brukar greja bra annars själv vet jag) eller om hon ska få present sen efteråt istället.
    tärnbuketten står jag ju såklart för.

Jag frågade henne över dagen och hon ville självklart vara med från morgonen, känns jättekul.

• tolonta

Tärnan fick en uppsydd klänning, kostnad ungefär lika mycket som hyran av marskalkens kläder. Hon fick även frisyren betald, vilket jag med glädje gav henne som tack för allt hon hjälpt mig med. Hon fixade möhippan, var allmänt bollplank, var med när jag provade klänningar, gjorde mycket arbete med att pyssla ihop festprogrammen, körde mig på bröllopsdagen och hjälpte mig under dagen (och förberedde detta genom att grundligt tvätta och städa bilen dagen innan, så att jag inte skulle smutsa ner min klänning...)

Skor och sminkning betalade hon själv. Marskalken hade egna skor.

Tycker inte att det är en självklarhet att man ska betala för tärnan, och det vore synd om det blev norm. Bröllop är dyra nog ändå... Jag tänkte som så att kostnaden för att vara tärna ska inte behöva vara högre än om man är gäst. Om man låter tärnan ha valfri klänning, valfria skor m.m. så behöver man inte betala något, så väljer ju tärnan något som passar hennes ekonomi och smak. Och går inte till frisören om hon inte själv vill det. Vill man däremot att tärnan ska ha en viss klänningsmodell, en viss färg eller andra specifika detaljer så får man nog vara beredd att betala en del. Men det beror ju på vad tärnan har för ekonomi, hur strikta krav man har, vad tärnan tycker om m.m. Det handlar ju litet om att man inte ska behöva betala dyra pengar för en klänning som man inte vill använda igen för att färgen/modellen är något man aldrig skulle valt själv.

• JPerlestam

Klänning (1500kr) och blommor. Frisyr och smink betalar de själva utan gnäll. Begär ingen speciell hjälp av dem heller utan är bara glada att de är där på bröllopsdagen.

• Troll1
    HurraViSkaGiftaOss skrev 2008-09-04 17:14:20 följande:
    Vi betalar allt för vår tärna.Kläder, smink, hår, blommor etc...Hon har även hjälpt oss med en massa saker inför bröllopet. Jag tycker inte att en tärna ska behöva betala.Vi betalar även kläder för bestman.
    Jo, men nu har inte alla den ekonomin. Nu ville hon vara det, men hade hon haft dåligt ställt också hade jag fått vara utan tärna.
Svar på tråden Ni som har tärna/tärnor