• Hösten2009

Bröllopsresa i södra sverige, vart tycker du vi ska åka?

Vi funderar på att skippa utlandsresa helt på bröllops resan. Dels för att vi kommer lämna barnen hemma hos svärföräldrarna o vi vill inte vara utan dem så länge.
    Vi vill ha en mini lyx semester på 5-7 dagar i södra sverige, kanske ta båt över till danmark och titta lite eller till tyskland, tallin eller nåt annat.

Har ni nåt tips på ställen som är värda ett besök där ikring.

• Svar på tråden Bröllopsresa i södra sverige, vart tycker du vi ska åka?
  • hgav

Mölle Grand Hotell är fantastiskt fint. Ligger högt precis vid havet. Otroligt god mat!
    www.grand-molle.se/

Simrishamn eller hela Österlen är oxå mysigt och väldigt romantiskt.

• Hösten2009

hgav - verkligen ett fint ställe..

nån mer som har tips och ideer?

• Sebastiána

Ystad saltsjöbad - SPA är jättehärligt!

Själv älskar jag Skanör och brukar åka dit och bada på sommare. Där finns ett pensionat/gästgivargård om jag inte minns fel.

Hela Skånska kusten är jättefin. Förra året åkte jag och min M2B på en tur längs östkusten och i år blev det västkusten.

Vill man "tågluffa" kan man göra det. Jag har inte testat med det finns något som kallas Öresund Runt. Då kan du åka från Malmö till Helsingborg, vidare över bron till Helsingör sedan till Köpenhamn och över bron till Malmö igen. På vägen kan ni bland annat stanna till vid Louisiana om ni är intresserade av konst och Backen och massa annat.

Allt är ju bäst på sommaren. Att åka över till Ven är också mysigt. Bil eller tåg till Landskrona och så båt över. Hallands väderö är också ett tips. Då åker man över från Torekov som är en jättemysig fiskeby. I Torekov finns också ett SPA.

• Sebastiána

Förretsen. Vi åkte genom Höganäs och passade på att handla i Höganäsfabrikens outlet-affär.

• Sebastiána

Om jag inte har helt fel går det färjor till Tyskland från Ystad. Någon med mer koll kan bekräfta/dementera. Själva Ystad är en ganska mysig stad i sig. Jag var där på Wallandervandring en gång (= en vanlig stadsvandring där namnet Wallander nämns två gånger hihi)

• Sebastiána

Ja, håller med om Arild också!

• hbgbrud

kan också rekommendera Ystad saltsjöbad, vi bodde där tre nätter efter vårt bröllop. A la carte i restaurangen är jättegott, stor VARNING dock för deras grillbuffé som de gör så mycket reklam för, vi blev grymt besvikna. YSB ligger dessutom precis vid stranden med havsutsikt, till skillnad från SPAt i Torekov iaf enl. vänner till oss.

Arild är en mycket söt liten by som ligger nästan ute vid Kullen (NV Skåne). Strand Hotell i Arild verkar väldigt trevligt tycker jag. www.strand-arild.se/index_1.htm

Jag tycker också mycket om Österlen och Kivik, har inga direkta tips där dock.

Lycka till!

• mysifer

Till Ystad går det färjor till Polen men jag tror att man får åka från Trelleborg om man vill över till Tyskland..kan ha fel för mig, det kan få Tysklandsbåtar från Ystad med men Trelleborg vet jag för där har jag bott

• Sebastiána

Kan bara tillägga att Rusthållargården i Arild fick en femma i Sydsvenskans restaurangguide

• MrsWindh

Jag kan liksom förgåend VARMT rekomendera ystad saltsjöbad! God mat, utmärkt service, och jätte härligt spa - var dock noga med att kolla så att det inte pågår någon Möhippa eller liknande, för det kan vara lite störande.

Ett annat tips som jag absolut rekomenderar är Karlaby krog:
    www.karlabykro.se/

Lycka till!!

Svar på tråden Bröllopsresa i södra sverige, vart tycker du vi ska åka?