• Ampe

Erfarenhet av att beställa "vanlig" bukett?

Funderar på att beställa en "vanlig" bukett och inte säga att det är en brudbukett. jag tycker att det borde fungera om man sätter sidenband runt skaftet & ser till att ha vatten till hands innan kyrkan. Någon som har några erfaranheter från detta?

• Svar på tråden Erfarenhet av att beställa "vanlig" bukett?
  • Kärlek ger näring åt själen

Men varför krånga till det?

Varför inte gå till floristen och säga " Jag har en budget på 200 kr (t ex) och jag vill ha en brudbukett. Kan du göra en bukett för dessa pengarna som håller. Jag kan till 99% garantera att ni får en fin brudbukett för 200kr.. Iställe för att kompromissa med att köpa en vanlig.

Allra helst när ni funderar på en vanlig rundbunden bukett

• Pienaar

Vem säger nåt om en rundbunden bukett? Jag kanske missar nåt här..

• Umbraz
    Pienaar skrev 2008-09-03 15:50:46 följande:
    Vem säger nåt om en rundbunden bukett? Jag kanske missar nåt här..
    Det var jag, av den enkla anledningen att ska man ha en droppe så är det av rent tekniska skäl svårt att ha den som en stjälkbukett.
    Den vanligaste modellen när man vill att den ska kosta så lite som möjligt är en rundbunden stjälkbukett.
  • socker86

Jag kommer be floristen en enkel brudbukett utifrån min budget och sedan eventuellt smycka ut den själv hemma (har gått trädgårdslinjen på gymnasiet men dålig på att binda själv).
    Då kan jag ju använda mig utav det jag har hemma tex guldtråd (som jag köpt billigt tidigare).
    Nej jag tycker inte man ska krångla med "beställning" av brudbukett. Även fast man bara vill ha två blommor så kan floristen förvandla två "tråkiga" rosor till något vackert och gamourös för en billig peng.

Precis!!

Och om man vill så kan man köpa florist nålar på Panduro hobby t ex och sätta i blommorna

socker86 skrev 2008-09-03 16:06:37 följande:
    Jag kommer be floristen en enkel brudbukett utifrån min budget och sedan eventuellt smycka ut den själv hemma (har gått trädgårdslinjen på gymnasiet men dålig på att binda själv). Då kan jag ju använda mig utav det jag har hemma tex guldtråd (som jag köpt billigt tidigare). Nej jag tycker inte man ska krångla med "beställning" av brudbukett. Även fast man bara vill ha två blommor så kan floristen förvandla två "tråkiga" rosor till något vackert och gamourös för en billig peng.

När jag beställde min så sa jag "Jag vill ha en droppformad bukett,3 corsage, o 1 tärnbukett, MEN de får inte kosta mer än 2000:- gärna mindre" och vad får jag... jo mina blommor utifrån de önskemål jag har : Rosor,gerbera,trollhassel o bär.. Utan att behöva kompromissa. Det är ingen florist som tar illa vid sig över att man ber om att få en billigare bukett som är brudbunden.

• Cuthalion

Du borde kunna fråga i en butik vad en sådan bukett som du vill ha skulle kosta utan att nämna att det är till ett bröllop.

När du väl skall beställa kan du berätta att det är till ett bröllop så märker du ifall priset skiljer sig mycket.

Även om en bukett är ett hantverk skulle jag som kund känna mig förolämpad om jag köper en bukett som är slarvigare gjord än en till ett bröllop.

• 080801

När jag beställde min brudbukett fick jag veta att affärerna köper in sina blommor på auktion och då kan priset variera utifrån hur många som tex vill köpa röda rosr den dagen...

Så det är nog delvis där som priset kan öka på buketterna. Har man beställt en viss sorts blommor så måste ju floristen köpa oavsett vad auktionen slutar på... Det hade de kanske inte gjort i annat fall...

Men OM man känner att det inte är så viktigt så kan man ju absolut gå in till affär och beställa dagen innan och ta "vad som finns hemma". Blir garanterat tjusig bukett!

• Munchkin

jag gick in till floristen och sa, jag vill ha en brudbukett, en tärnbukett och 2 corsager för max 1100-1200:- och jag fick världens finaste bukett betsående av 12 lila och cremefärgade rosor och lite grönt, plus stenar i vissa av blommorna, en liten tärnblomma, 2 lösa blommor att ge till min mamma och till svärmor samt 2 corsager. Fick ett pris på 1100, men efter det så la jag till 4 rosor plus massa glitterstenar, ändå blev slutsumman bara 1150:- för allt. Bättre att gå in och tala om vad man vill ha och vad man vill betala så gör floristen en riktig brudbukett som inte kostar skjortan

• Ampe

Oj oj, många olika råd. Men det borde fungera att köpa dagen innan. Vi bor i Göteborg så det finns många stora blomsteraffärer. Någon som har tips på en bra i Göteborg med stort utbud? =) Hur gjorde ni med corsagen? Kan dom "binda" det när man väntar?

Svar på tråden Erfarenhet av att beställa "vanlig" bukett?