• Ayeree

Svärföräldrar... :-(

Vi har precis kommit hem efter att ha hälsat på svärföräldrarna i 2 veckor. Eftersom vi inte träffar dem så ofta så tänkte vi att det var en bra idé att berätta om vårt planerade giftemål redan nu trots att det är knappt 1½ år kvar. Svärmors reaktion var väldigt negativ (brollopstorget.se/Forum-1-71/m3061387.html) och detta resulterade i att vi aldrig berättade för svärfar utan försökte glömma att vi sagt något.

M2b var tveksam till att berätta redan från början eftersom han känner sina föräldrar. De brukar vara duktiga på att komma med kommentarer som förstör glädjen, har tydligen alltid varit det.

Nästa gång vi ses är tidigast till jul, eventuellt inte förrän nästa vår/sommar. Hur gör vi nu? Vi tänkte berätta för våra vänner till vintern. Jag har lite dåligt samvete för att inte ha berättat något för Svärfar, speciellt som risken är att vi blir tvungna att berätta över telefon eller vänta tills efter att våra vänner fått veta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-05 12:25
    Javisst, ja! Frågan!

Är det någon som har något förslag på hur vi ska göra? Eller som bara har ett liknande problem?

• Svar på tråden Svärföräldrar... :-(
  • Timba

Men du. Måste ni berätta för dem? Jag menar; kan ni inte bara strunta i dem och skicka inbjudningskort när det är dags? Eller ska de hjälpa till med ekonomi, planering etc?

Om jag vore i dina kläder skulle jag inte ta hjälp av någon som var negativ och bara riskerade att förstöra alltihop. Jag skulle inte berätta för dem överhuvudtaget utan skicka inbjudningskort som till alla andra! Involvera dem så lite som möjligt så att ni får energi över till det konstruktiva- att planera som NI vill ha det på ER dag! Det spelar ingen roll att det råkar vara någons föräldrar, strunta i dem om de bara är negativa! De ska vara glada att de blir bjudna överhudtaget!!

Kram!

• Ayeree

Vi sa att vi ville berätta nu trots att det är så långt kvar istället för att riskera att det bara blev ett inbjudningskort. Svärmors svar på det var att om vi bara skickade en inbjudan så skulle de aldrig prata med oss igen. M2b skulle bli förtvivlad i så fall så det är inte ett alternativ.

Svärföräldrarna bor så långt bort att de inte kan vara särskilt involverade i planeringen och ekonomin klarar vi av själva.

• Timba

Okej. Då är det bara att ta tjuren vid hornet och berätta för svärfar!

SAMTIDIGT måste jag säga att svärmor låter barnslig och egoistisk. "Om ni inte berättar utan bara skickar inbjudningskort så lkommer vi inte att ses mer" vad är DET för resonemang? Vill hon inte träffa sin son mer? Sin svärdotter? Sina barnbarn? För att hon inte blivit informerad i tid om ett bröllop? Det är ju HON som blir lidande isåfall, för jag antar att hon "bakbinder" er med andra saker också (= inte är en särskilt trevlig svärmor utan en som man klarar sig fint utan). Berätta för svärfar en gång för alla. Och en sak till, snälla snälla, TA INGEN SKIT!! Låt henne/dem inte få styra över er, påverka er eller dra ner er! Ni behöver inte dem! Blod ÄR inte tjockare än vatten. Man ska göra sig av med dåliga energier! Så, säg till henne/dem på skarpen om de fortsätter med löjliga hot.

• Dsy04

tycker att ni berättar typ 2-3 månader innan bröllopet så att de planerar hur de ska göra för att komma till ert bröllop

och att din man gör det för kanske han kan sätta stopp på de eller så är han van med deras spydigheter

• Ayeree

M2b har aldrig lärt sig att hantera sina föräldrar (därav att han flyttade så långt bort han kunde). Han har en väldigt snäll och mjuk personlighet vilket gör att han tar åt sig av allt vad föräldrarna säger.

Timba, jag vet inte om hon menar allvar. Antagligen inte och vi har ju faktiskt redan berättat för henne. Hon är bara väldigt duktig på att säga det sämsta möjliga vid värsta möjliga tidpunkt.

Dsy04, du har rätt. Vi väntar ett år med att berätta "officiellt". Vid det laget kommer alla andra iofs redan att veta.

Svar på tråden Svärföräldrar... :-(