• Im yours

Irland, resetips mottages, tacksamt.*ler

Hej alla glada människor här på BT. Blev lite knas med rubriksättning. Grejen är att vi ska åka till Irland nu i höst. Det har länge varit en dröm för mig. Vi kommer att ha ca 2 veckor på oss, har möjligh att bila omkring, och vill gärna komma så nära vi kan det irländska folklivet som möjligt. Det genuina Irland, *ler*.

Finns det någon här som har erfarenhet av Irland, el varit på den gröna ön. Och som kan ge oss några tips. Natur, kultur, publiv, o shopping. Allt är av intresse!

Vad bör vi inte missa? Några smultronställen kanske? Bra boende, och restaurangtips? Några saker vi bör tänka på? Tack på förhand.

• Svar på tråden Irland, resetips mottages, tacksamt.*ler
  • Tetran74

Kuuul! Jag har varit där, fast bara en vecka. Skulle kunna vara där flera månader. Staden runt där jag var heter Tralee (tror det stavas så). Det var ett tag sedan jag var där. Där är pittoreskt, små trånga gator (mysigt), väääldigt grönt, får överallt (bra om man gillar får då, haha). Staden ligger utmed Atlanten. Fast jag var inte vid havet den gången, tyvärr. En stad jag kan rek. Den ligger till sydväst på Irland. Tror t o m att Pierce Brosnan är där ifrån. Finns ett intressant museum i staden, tyvärr kommer jag inte ihåg vad det heter, men mycket sevärt iallafall. Det finns också ett jättefint slott däromkring med en underbar stor trädgård. Tror den/det heter Muckrose House (stavning?).

Hoppas ni får trevligt!

• brud080419

Hmm, det finns ju massor! Dublin bör ni ju spendera lite tid i iaf, lagom stort att promenera runt och titta på sevärdheterna. Västkusten finns det mycket fint att se på, Galways är en trevlig stad och strax söder om Galways finns Cliffs of Moher, www.cliffsofmoher.ie/ , som är häftigt att se. Ytterligare söder över finns The Dingle peninsula och ring of kerry, pittoreskt och vackert. Norr om Cork (som också är en trevlig stad..) finns Blarney castle med Blarney-stenen: www.blarneycastle.ie/pages/stone. Sen kan man ju också åka upp till Nordirland, och se Belfast och Derry. Var inte så förtjust i Belfast som stad, men det var fascinerande att se väggmålningar och dylikt som påminner om konflikten. I norr finns också Giant's causeway, som jag själv inte besökt, men som är mitt mål nästa gång vi åker över..

• Deja

Jag vet inte var jag ska börja. Jag älskar Irland och har varit där 5 ggr. Jag har inte hunnit med "Ring of Kerry" ännu för jag vill alltid tillbaka till mina favoriter

Dublin, Västkusten och Sydvästkusten är finast. Mitt inne i landet är det lite tråkigt. Det brukar vi köra förbi på en dag. Vägarna är inte av vår standard och det tar längre tid att köra. Men det hör ju till charmen.

Vad bra att ni har 2 veckor på er! Ett ställe vi stannade i en vecka på är:
    www.louisburghholidays.com/
    Därifrån kan man göra utflykter till Galway, Westport, Connemara och Crough Patric. Louisburgh är en liten by med 2 pubar.
    Att bo på B&B är ganska dyrt tyvärr.

I Dublin är min favoritrestaurang Eden (om man vill äta lite "finare" någon dag).
    www.edenrestaurant.ie/templebar/index.php
    Deras "Pre Theater Menu" är prisvärd. Annars kallas det oftast "Early Bird Menu " och det betyder att man kommer ganska tidigt på kvällen. Äta är dyrt!
    Trevlig resa!

• Im yours

Tack snälla ni för tipsen!!! Kramar.

• Silva79

Om ni ska norr ut är Giants Causeway nästan ett måste, så vackert och ovanligt. en.wikipedia.org/wiki/Giant%27s_Causeway

Annars är Doolin värt ett besök, pytteliten by (nedanför Galway) som mest består av pubar. Påstås vara irländska folkmusikens högborg. Mycket mysigt om man gillar den typen av musik. www.doolin-tourism.com/music.html

I övrigt kan jag hålla med brud080419 om hennes tips. Blarney castle är häftigt. Glöm inte att kyssa stenen :P

Gillar ni whiskey så finns det ju Jamesons distillery i bla Dublin (och i Midleton tror jag det var). Har även besökt Bushmill som ligger uppe norr (i närheten av Giant Causeway), som sagt kul om man är intresserad.

• Silva79

Förresten, tänk på att vägarna på irland inte riktigt är som våra, även de stora vägarna är sämre och att ta sig mellan ställena tar mycket längre tid än man tror ibland. Visserligen ca 5-6 år sen jag var där sist så dom kan ju ha förbättrat en del sen dess.

• Dsy04

jag var där 3 mån..galway dublin o belfast

pubrunda ett måste

det finns massor alltså massor att se gå på turisinfo de har hur mycket som helst jag var på olika turism utflykter från o med hur man gjorde deras öl, whisky prövning..o se hur man gör den proccesen, ute i naturen den äldsta bibliotek med urgamla vackra böcker...m.m

gillar allt

• 08 08 09

Jag bodde i Dublin i ett år... helt underbart!

Ni måste bara gå på pubrunda, och det finns hur många som helst att välja mellan. Mina favorit pubar är:

- The Porterhouse (har egen öl - testa jordgubbsölen), ligger is Temple Bar området

- Cafe en Seine (jättefin pub på tre-fyra våningar, levande träd inomhus och mkt fin dekor!), ligger nära Grafton Street

Ni borde oxå besöka det följande i Dublin:

- Kilmainham Gaol
    - The Guinness Storehouse
    - Howth (ligger utanför Dublin)

Wicklow mountains är mkt fina och ligger söder om Dublin, de filmade Braveheart här.

Som redan sagt, Galway är jättemysigt, Belfast är OK, men åk till Giants Causeway vid kusten, och Bushmills Whisky distillery ligger i närheten.

Jag ska själv till Dublin imorgon med jobbet! Ska prova bröllopsklänning hos en designer som har tagit en "career break", så håll tummarna!

Ha en trevlig resa!

• Im yours

Tack så jättemycket! Vi måste nog åka till Irland många ggr. Ni är bara helt underbara. Vilka härliga tips!! Kramar till alla, o ha en underbar dag!

08 08 09, till dig önskar jag en trevlig resa, o att du blir nöjd med klänningen. Hoppas att den hamnar i ditt galleri så småningom så jag får se den, *ler.

Svar på tråden Irland, resetips mottages, tacksamt.*ler