• Flooora

Nygift och namnbytt men resa beställd i gamla eftenamnet??

Nygift och lycklig som jag är ringde jag till resebolaget där vi har bokat en resa redan för ett år sedan och kollade hur vi skall göra nu när vi har gift oss och jag och barnen har bytt efternamn. Han på resebyrån meddelade mig att det kostar 375:- per person och resa( tur och retur) för att ändra namnen!!! Det är 2 250:- som vi måste betala mer!! Är det någon som vet hur det fungerar? Kan man åka på sitt gamla pass? Jag har ingen aning om vad som gäller?? Hjälp mig!!

• Svar på tråden Nygift och namnbytt men resa beställd i gamla eftenamnet??
  • chihiro2

Jag reste med gammalt pass, på gammalt namn. Det var precis efter bröllopet, så inget hade ju hunnit uppdateras i registren, och aldrig att jag hade hunnit få ett nytt pass med mitt nya namn. Inga som helst problem.Men det beror nog lite på när du gifte dig och när du reser.

• Flooora

Jag gifte mig den 30/8 men jag åker inte förens den 18/11!

• Lissdaniels

Det de sa på polisen var att så länge biljett och pass har samma namn så spelar det ingen roll vad man heter.

• anne på grönkulla

Det viktiga är att namnet på pass och biljett stämmer överens. Har det gått mindr eän 6 månader sen bytet så kan man resa på sitt gamal pass, sen ska man ha bytt id-handlingar.

• 040409

Var glad att det går att byta namn på biljetterna, är inte alltid det går att göra det! Har en kompis som fick skippa att åka på en resa och förlorade alla pengar då den hon skulle åka med inte kunde längre och det inte gick att byta namn på biljetten så en annan kunde åka med henne istället.
    Men så länge du inte bytt ut passet så kan du säkert åka i ditt gamla namn! Det ska jag göra, men vi åker direkt efter.

• Flooora

Självklart är det bra att det går att ändra men det känns ju lite fånigt när det ändå är jag som skall åka och ingen annan! och dom pengar som vi får lägga ut är ungefär halva priset av vad hela resan för 4 personer kostar!
    Jag skall kolla med polisen och se vad dom säger för jag har inte hunnit ändra pass och sådant ännu!

• PennyJenny

Det du ska göra är att inte gå och skaffa nytt pass, för de tar det gamla och makulerar det när du fåt ditt nya.

Jag skulle råda dig till att resa på ditt gamla namn med ditt gamla pass. Vad spelar det för roll vad det står på biljetten och passet? Du presenterar dig ju ändå med ditt nya namn, ni kan ha det nya namnet i bokningen på hotellet och om någon undrar ifall de ser passen att ni är nygifta.

Att flygbolagen tar ut en avgift för att ändra namnen är inte så konstigt, det tar tid att gå in i systemen och ändra och tid är pengar. Det skulle kosta flygbolagen förmycket att bjuda på det med tanke på hur ofta man hör om folk som vill byta namn på biljetterna. Priset för en flygbiljett är numea så avskalad att det inte finns något utrymme för extra service som det gjorde förut. Numera betalar man för grunden och sedan för de extra tjänster man vill ha utöver det.

• anne på grönkulla

Ja och att man måste kunna göra en id-kontroll på personer som ska resa så att de är den de utgör sig för är inte heller så konstigt! Flygbolagen har rätt att neka en att resa om inte pass och biljett stämmer överens - de tar stort ansvar för säkerhet och mot olagligheter på det sättet.

• Hofsan

Hmm jag har samma problem men även om man tex inte byter pass och namn på biljetterna(alltså att man ha sitt nya namn hos skattemyndigheten ) kan det då inte bli klabb ändå om något skulle hända något utomlands med mig och de börjar rota runt i mina register för då har jag ett annat namn än det som står på passet o biljetten ju?! Jag fattar noll.

• Malaki

Jag hörde också med polisen om det här med namn och de sa att det viktigaste är att det är samma namn på biljetten som på passet. Men sen pratade jag med PRV som inte tyckte jag skulle byta förrän efter vi var hemma från bröllopsresan eftersom försäkringen kanske inte gäller och man kanske inte får ngn sjukvård ifall det händer ngt när man är borta (rånad, misshandlad, sjuk etc). Den personen med det personnummer och namn jag har existerar ju inte då och jag har i så fall inget som styrker att jag är jag ifall det värsta skulle hända. Så jag (lite feg kanske) bytte aldrig i samband med vigseln utan väntade tills jag kom hem. Ett sätt att lösa problemet(lite tråkigt) är att byta tillbaka till ditt gamla namn tillfälligtvis (kostar inget) och byta tillbaka igen efter att ni kommit hem.

lycka till!

Svar på tråden Nygift och namnbytt men resa beställd i gamla eftenamnet??