• Ida Halmstad

Måste efternamn bytas före vigseln?

Om min blivande man ska ta mitt efternamn och behålla sitt som mellan namn, behöver man byta detta innan vigseln? Ska man ha med nått papper till vigselförättaren förutom beslutet på hindersprövningen ??

• Svar på tråden Måste efternamn bytas före vigseln?
  • Furudal78

Jag tror att det är så att antingen skickar man anmälan om efternamn ihop med hindersprövningen till Skatteverket det gjorde vi, eller så tar du med dig blanketten ifylld och lämnar till vigselförättaren så skickar han in det ihop med vigselbeviset. Man måste senast i samband med vigseln lämna in blanketten vet jag.
    Du ska ha med dig intyg hindersprövning samt vigselbeviset till vigselförättaren, och eventuellt anmälan om efternamn då om du inte redan skickat in den...

Blanketten anmälan efternamn hittar du på www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/blankett/info/7831.4.19b9f599116a9e8ef36800024514.html

Hoppas detta gjorde dig lite klokare :)

• socker86

Jag ska ta min blivandes efternamn och behålla mitt nuvarande efternamn som mellannamn efter vigseln. Detta gör man samtidigt som hindersprövningen och då ska man fylla i ett papper om namnändring. Fråga på skatteverket (om ni ska dit och prata med någon personligen.
    Jag har redan fixat papperna och sedan när Vigselintyget kommer hem så ska det stå att namnändring är anmält.

Lycka till!

• jlsj

Hej!

Man kan fylla i blanketten ang namnbytet isamband med hindersprövningen alt lämna den till vigselförättaren men själva namnbytet kommer först att registreras när vigsel registreras dock får man namnbytet från vigseldatumet i efterhand. Hoppas du förstod hur jag menade.

Svar på tråden Måste efternamn bytas före vigseln?