• Timba

VARNING! Annonser på forumet syns i sökmotorerna!

Jag skulle vilja varna andra för att inte råka ut för samma tråkiga historia som jag just gjort!

Vi planerar bröllop i all hemlighet, endast de närmsta och de som ska hjälpa till vet och vi vill verkligen ha det hemligt för så många som möjligt. Låta de flesa bli varse med ett inbjudningskort.

Då jag letar brudklänning har jag annonserat här på forumet i köp och säljavdelningen. Jag skrev ut mitt namn och min mailadress så att människor enkelt skulle kunna få tag i mig och skicka bilder. Vad jag INTE visste var att Bröllopstorgets sidor blir sökbara via sökmotorer som Google etc. Det blev jag varse då en kusin ställde mig mot väggen och frågade när bröllopet skulle bli av. Jag försökte förklara bort det hela men vad säger man när hon googlat på mitt namn och hittat "brudklänning sökes" på bröllopstorget?! Jag är ensam om mitt namn så det går liksom inte att bortförklara.

Det är så TRÅKIGT! Nu har jag tagit bort annonsen men likt förbannat kommer det upp träffar då jag googlar mitt namn där man tydligt ser mitt namn, min mail och att jag söker brudklänning...

Jag har kontaktat supporten här på Bröllopstorget plus en communityansvarig och jag hoppas verkligen att de kan hjälpa mig att ta bort annonsen från sökmotorerna. Hoppas även att de kan skriva, klart och tydligt, att alla annonser, och alla foruminlägg, blir sökbara för jag antar att jag inte är den enda bruden som söker klänning men inte vill basunera ut bröllop via google...

Så; VARNING för att annonsera om du inte offentliggjort bröllopet!

Och; jag vill GÄRNA komma i kontakt med någon ansvarig som kan ta bort min annons så om ni ser det här, snälla kontakta mig omgående- börjar bli desperat!!!

• Svar på tråden VARNING! Annonser på forumet syns i sökmotorerna!
  • Fenixx

uch vad tråkigt! sånt tänker man ju inte på.
    men vet när jag letat på google efter saker som har med bröllop så kommer ofta länkar upp hit till bt med inlägg och köp och sälj. så som du säger ska folk tänka på det som vill vara anonyma...(som jag själv)

• Zsarah

oj vad tråkigt, hoppas kusinen kan hålla tyst om det.

• Pumpkin

Det mesta som skrivs/läggs ut på internet blir sökbart på Google, vilket jag misstänker att de som driver BT utgått ifrån att alla vet när man skrivit ihop regler och information. Tråkigt att det blev så här för dig, förstår att det inte alls känns roligt

• Aleta

Nästan allt som skrivs syns på internet. En gång hittade jag till och med en kompis mailkonversation!

• Timba

Har fått svar från communityansvarig nu och annonsen kan ligga ca en månad innan den försvinner från sökmotorerna. Det var ju klantigt av mig att inte tänka på det där med anonymiteten men jag tänkte inte längre än att medlemmar på bt skulle se mitt namn (och att det i värsta fall kunde vara kompisar till mig men att de då också gick i bröllopstankar).

Jag vet att jag varit klantig men tycker ändå att ansvarig för Bröllopstorget skulle informera medlemmar om att inläggen blir sökbara även via sökmotorer. Andra forum, som Gamman, är tex inte sökbara, annat än för medlemmar. Speciellt med tanke på att bröllop ofta är lite av hemlighetsmakeri till en början.

• Zsarah

vet inte om det har någon betydelse men bt är ju ett öppet forum, man kan ju läsa alla inlägg osv fastän man inte är inloggad..?

• feministbrud

Det är tråkigt för TS, men i övrigt är det väl bra att annonser syns i sökmotorer? Alla som vill köpa/sälja bröllopssaker kanske inte hänger här och då är det ju bra om de kan googla sig hit?

• Timba
    feministbrud skrev 2008-09-10 08:48:49 följande:
    Det är tråkigt för TS, men i övrigt är det väl bra att annonser syns i sökmotorer? Alla som vill köpa/sälja bröllopssaker kanske inte hänger här och då är det ju bra om de kan googla sig hit?
    Jag kan också tycka att det är bra att annonser och inlägg blir synliga via sökmotor men det vore bra om man som medlem blir informerad om det speciellt då det är olika policy på olika forum (vissa forum är INTE sökbara). Det skulle tex kunna stå en "varningstext" innan man annonserar. Jag vet inte ens om man blir varse det här då man blir medlem? Jag är dålig på att läsa långa medlemsavtal på forum.

Men som sagt, det vore bra om communityansvarig kunde ta det här till sig och skriva, klart och tydligt, att annonserna blir sökbara (så kan man själv välja om man vill annonsera för hela nätet eller ej).
  • Communityansvarig

Bra idé med ett tillägg, dte kommer
    Och tack för att ni hjälper oss att bli bättre

• ElinPierre

Jag hade ett liknande problem på BG (Bröllopsguiden). Där hade jag mitt efternamn som användernamn vilket bara vi i familjen har. När jag sökte på det kom hela min blogg upp.. Där hade jag ju skrivit en del som jag inte ville att folk jag känner skulle se.. Så jag fick helt sonika byta användarnamn, men det är lustigt att ingen info om sånt finns...

• Mattilda

Allt du gör på nätet kan spåras (i normala fall), speciellt enkelt blir det ju om du uppger ditt namn eller privata uppgifter.

Det står i Bröllopstorgets medlemsvillkor att:
    Information som publiceras av Medlemmen via dialogtjänster (för närvarande diskussionsforum, bloggar och annonstjänster) innefattar även automatisk publicering under andra tillämpliga webbplatser som drivs av ägaren till Bröllopstorget eller dess samarbetspartners.

Jag vill inte strö salt i såren och tycker det som hänt är tråkigt för din del, men om du tex. lägger du in en annons på blocket (som du för övrigt får betala för), blir den också synlig på sökmotorerna. Och inte varnar dom något speciellt för det!

Sen att Bröllopstorgets redaktion skulle kunna ta bort länkar eller texter från Google, förstår jag inte?
    Det kan dom väl inte? Då får du nog kontakta den aktuella sökmotorn istället!

Svar på tråden VARNING! Annonser på forumet syns i sökmotorerna!