23 augusti - Min & Jonas dag
Vår dag 23 augusti ? den långa versionen.
Väckarklockan ringde 7.00 på morgonen, blev ganska sent dagen innan men trots alla fjärilar i magen hade man sovit som en stock i Jonas armar. Jonas drar upp rullgardinen, jag nästan gömmer mig under täcket och vågar inte titta. Jonas säger högt och glatt ?Det är soligt!!? Yes tänker jag och studsar upp. Ställde mig i duschen & det kändes som att tiden stod stilla när man stod där, så många tankar som flög genom huvudet. Idag är dagen D? äntligen!! Fast oj va det pirrar? Ut ur duschen, slänga i sig lite frukost, försöka ha koll på alla saker som skall med till frisören. Tärnan Louise kommer och hämtar mig och vi åker och hämtar klänningen hos min pappa som vi knappt hittar till. Men vi kommer hinner till frisören i tid. Nervositeten kommer och går men Louise finns där vid min sida och frisören är jättesjysst. Håret blir görsnyggt och sminket med, känner mig som en prinsessa. Men vi ligger lite efter i tid och min syster Josefin, tärna nr 2 kommer med baguetter och fruktsallad till lunch som vi slänger i oss. Sen fort på med klänningen. Skynda in i bilen men jag blir försenad till fotograferingen. Fotografen och Jonas står ivrigt och väntar när jag kommer dit. Va fin Jonas är i sina snygga kläder! Kan inte låta bli att pussas lite =) Han tycker att jag är WOW! Hehe det tycker jag med för en gångs skull! Fotograferingen pinnar på vi posar hit o dit, klättar på klippor och smajlar järnet! Men tiden rinner iväg och vi hinner inte ta alla sorts bilder som vi tänkt från början.. har inte sett fotografens bilder än så jag vet inte om jag är nöjd i varje fall.. Toapausen och uppiffning hinner vi inte med innan ceremonin, det är bara att gå direkt från fotograferingen (som var i en närliggande park) ner till bryggan där vi skall vigas. Vi står redo bakom hörnet, Jonas bror börjar sjunga och spela ?I give you the morning? (weeping willows version av ?Jag ger dig min morgon) och Jonas går ner först med marskalkerna bakom sig. Han försvinner bakom hörnet och snart är det min tur. Mina tärnor går några meter framför mig och jag går sist, när vi börjar gå utbrister jag ?Shit jag börjar ju gråta redan nu? och försöker hålla tillbaka. Jag kommer runt hörnet och ser att ALLA står upp och ser så förväntansfulla ut. Dom fotar och filmar. Då är det svårt att hålla sig, shit alla är här för vår skull, vilken cirkus man har dragit igång egentligen, hehe. Men jag ler av hela mitt hjärta men med några små lyckotårar i ögonvrån, jag tittar framåt på min älskade Jonas, tittar lite runt på mina rörda släktingar och vänner men fokuserar på Jonas. Väl framme är känns det så tryggt att stå vid hans sida. Vigselförrättaren har ordet och hälsar alla välkomna och läser en dikt av Nils Ferlin. Sedan sjunger min kära arbetskamrat låten ?Lyckorus? och jag kämpar för att hålla tillbaka tårarna. Efteråt är det dags för själva ceremonin. Upprymda svarar vi båda JA och byter ringar. Jag får inte på Jonas ring för han har fått eksem just på ringfingret som är lite svullet. Ringen får sitta halvvägs på tills Jonas trycker på den själv efter KYSSEN! Vi vänder oss mot våra ?musikanter? som spelar och sjunger ?Kärleken förde oss samman? i en vacker duett. När den nästan är slut, tågar vi ut hand i hand. Alla ställer sig upp och blåser såpbubblor! Jag är lycklig till tusen, helt obeskrivligt, det är jag och jonas för alltid, vilken känsla!
Sedan följer världens bästa bröllopsfest, alla älskade maten (fastän det bjöds på helvegetariskt), alla var så glada och hade trevlig. Jag blev så oerhört rörd av alla fina tal och kvällen bjöd på många roliga överraskningar. Vår Toastmaster förgyllde verkligen hela kvällen, vi kunde inte haft en bättre toastmaster, han spelade och sjöng en hyllningslåt till sin bror Jonas, hittade på lekar, klämde in allsånger, presenterade talarna och utmanade oss på limboduell mm. När vi sedan skulle köra vår bröllops?vals? tog Jonas mikrofonen och höll ett tal till mig?! Jag blev totalt chockad!! Det var det mest oväntade jag skulle kunna komma på eftersom Jonas inte alls är en sådan person som gillar att tala inför andra. Det värmde verkligen i hjärtat. Sen fortsatte iaf kvällen med dans, fri bar, goa drinkar, tårta, vickning. Vid 3-snåret någon gång beger vi oss med de sista gästerna till hotellet. Där vårt rum var smyckat med rosor och rosblad överallt, choklad, champagne, kondomer(!) och engångskamera =) Efter nån timme när man fått av sig klänningen och fått ut alla hårnålar, kunde man krypa till kojs med sin underbara make!
3 dagar efter bröllopet bar det av till Aruba 10 dagar =)
Kika gärna i galleriet, där finns några bilder som våra gäster tagit.
Vill till sist bara tipsa om att ha en gästbok på festen där gästerna kan skriva några rader till Er, det hade vi och när vi satt och läste i den häromkvällen var det som om man upplevde hela dagen på nytt, så fina och värmande ord.
Lycka till nu alla blivande brudar, er dag kommer att bli den största och bästa någonsin!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-19 17:22
Nu finns även några av fotografens bilder upplagda! :) Kolla in!