• Funderingar

Hur finansierar ni?

Ja, som rubriken lyder.

Har funderingar på att kanske ställa till med bröllop, när vet vi inte.

Det första vi måste fundera ut är hur det skall finansieras.

Tips och råd är välkomna!

Vi är vanliga "knegare" och har inte direkt några besparingar ännu...kanske ska tilläggas...

• Svar på tråden Hur finansierar ni?
  • Igia

Hej!

Vi sparar lite varje månad på ett gemensamt konto. Sen kommer vi att få lite av våra föräldrar som vill sponsra lite men vi kommer att betala mest själva.

Det finns ju ett verktyg här på BT där man kan göra en budget så man vet på ett ungefär hur mkt man behöver. Mkt av det som är där behöver man kanske inte och kan dra ner på rätt mkt annat. Prova den så får ni se hur det blir för er och sen ändra om det blev för dyrt el billigt

• JPerlestam

Vi sparade ihop till vårt bröllop. Började med gemensam ekonomi förra året och har lagt undan allt vi kan varje månad. Min sambo hade lite sparat innan. Har snålat riktigt det senaste halvåret nu för att ha råd med allt. Bröllopet kommer gå på ca 50000. Sen fick vi tillbaka 13000 på skatten vilket hjälpte en hel del....

• Funderingar

Ååh, finns det!? Va bra!!!
    Ska jag kolla in imorgon bitti då. Tack så mkt!!!!

Är ny här, hoppade direkt på forumet haha.

• misstrixie

Vi fick bidrag i present av våra föräldrar, i övrigt började vi köpa saker tidigt och drog in på "lyx" i vardagen. Typ uteluncher, tidningar, dvd-filmer och andra prylar vi gärna köper i vanliga fall. Det var inte så svårt egentligen... Man kan nog ofta undvara mer än man tror.

Men mitt bästa tips är nog i alla fall att vara ute i god tid med inköpen, och lägga lite extra energi på att jämföra priser... det kan löna sig mycket i slutändan.

Lycka till med allt!

• Fenixx

vi valde att ha bröllopet 2010 så vi kan spara ihop våra pengar. gjorde en budget för att se hur mycket som behövs och sparar varje månad det vi kan.(bygger om huset med nämligen)
    och sen om vi får vid födelsedagar, skattepengar eller annat extra så läggs det där. har ett eget sparkonto för bröllopet.

• Duchess

Vi räknade baklänges!

Till vardags håller jag koll på vår månadsbudget med ett enkelt kalkylark i Excel. Jag gjorde en speciell bröllopsversion av budgeten, med hjälp av bl a budgetverktyget här på BT. I kalkylen listade jag alla kostnader vi skulle kunna tänkas ha, samt ett rimligt pris för dem. Då fick vi fram en ungefärlig summa.

Vi hade så tur att mina föräldrar sponsrade en del, men vi visste hur som helst hur mycket vi behövde spara för att finansiera resten. Budgetverktyget använde jag sedan löpande, och skrev in den faktiska kostnaden bredvid den beräknade kostnaden. Vi hade så tur att bröllopet t o m blev några tusenlappar billigare än beräknat

• Sanfor

Vi gjorde som alla säger att man inte skall göra, men för vår del funkade. Vi tog ett litet (15000) banklån. Inte för att vi inte har råd att bekosta ett bröllop, utan för att vi ville ha bröllopet denna höst och ville kunna utforma det enligt våra önskemål. Totalt kommer det gå på ca 40 000 kr.

Vi diskuterade igenom om vi hade råd att ta den kostnad som uppstår när man lånar pengar och vägde för och nackdelar och kom fram till att det var ok för oss.
    Vi valde också snabb avbetalningstakt (2 år)

• Heloise

Vi sparar ihop, räknar med att bröllopet kommer att kosta runt 40 000kr. kommer nog få ihop ca 65 000 kr men ska måla om huset oxå, bra att ha lite extra ifall det kostar mer än man räknat med och så kan det bli en sista minuten direkt efter bröllopet för att vila upp oss.

• sokkerstruten

Vi hade sparade pengar på var sitt håll innan vi blev ihop. Han hade mer än mig, men dom pengarna har gått till bröllopet. Samt från var sin fond som våra föräldrar har sparat i sen vi var små... där var det väl 27.000 var...

Men till bröllopsresan så la vi undan 10.000 kr i månaden tillsammans, vi la olika beroende på vad vi tjänade.. så ja på ett halvår så hade vi ju 60.000 kr. Vilket kommer gå till bröllopsresan. Och ja på ett år så hade man ju sparat i hop 120.000 kr det räcker gott och väl till ett bröllop!

Det funkar jätte bra att lägga undan 10.000 kr i månaden. Som sagt dra ner på lite saker så...vips! :)

• chamor

Vi lyckades på nåt sätt få ihop bröllopet på ett halvår. Fick en hel del tillbaka på skatten och sen gav mina föräldrar 10 000...

• stavfellet

Det är nog inte "vips" för alla Mitt tips (ännu ogift iofs) är att verkligen fråga bekanta om hjälp och känningar. Alltid är det nån som känner nån som kanske kan fixa hår, fota eller vad det nu kan tänkas vara. Släng ut krokar lite här och där så kan du nog spara tusenlappar!

• Robina67

vi har blivit sponsrade av våra föräldrar samt att vi har lagt undan en fast summa varje månad

• didis
    stavfellet skrev 2008-09-12 08:15:01 följande:
    Det är nog inte "vips" för alla Mitt tips (ännu ogift iofs) är att verkligen fråga bekanta om hjälp och känningar. Alltid är det nån som känner nån som kanske kan fixa hår, fota eller vad det nu kan tänkas vara. Släng ut krokar lite här och där så kan du nog spara tusenlappar!
    Bra tips som jag just tänkte skriva =)

Buffémat kan ni kankse få hjälp med att fixa en del av etc etc

Vi skippar nästa års skidresa till Alperna, den brukar kosta ungefär som ett bröllop...
  • MrsWindh

Spara, spara och åter spara.
    Vi planerar bröllop 2010 så vi har ju ett tag på oss att få ihop pengarna. Och så räknar jag med att hålla nere kostnaderna genom att köpa mycket begagnat här från bröllopstorgets Köp & Sälj sida.

• flisa83

Ska på ett bröllop i höst, brudparet har varken önskat sig prylar eller resecheckar. Då dom har i princip ALLT. Har man levt ihop ett tag så blir det ju så. Och bröllopsresa har dom beslutat att vänta med. I bröllopspresent önskar dom sig istället en underbar kväll med släkt och vänner och att samtliga tar med sig eget dricka till festen. Tyckte jag verkade sunt och ekonomiskt! :)

Svar på tråden Hur finansierar ni?