Byta till helt nytt namn?
Hej!
Vi funderar på att byta till ett helt nytt efternamn...någon som gjort det eller vet hur de går till..kanske är dubbelt så mycket arbete? Har även en son som har mitt efternamn.
Hej!
Vi funderar på att byta till ett helt nytt efternamn...någon som gjort det eller vet hur de går till..kanske är dubbelt så mycket arbete? Har även en son som har mitt efternamn.
Det enda jag vet om detta ämne är att du måste fylla i en extra blankett för din son om han ska ha ett "påhittat" efternamn, för han får inte automatiskt det namn som föräldrarna byter till...
Jag vet att det iallafall förr fanns katalogiserade lediga namn (vi har valt ett sådant) man kunde välja bland om man ville byta. Vet inte hur det är nu men det kan ju vara bra att kanske välja ett så att ni får samma initialer som nu tex. Annars kan man ju hitta på ett själv under förutsättning att det inte finns någon familj som redan heter det eller att det är patenterat på annat sätt (av företag etc).
Man kan även ta ett gammalt släktnamn, tror att man kan gå 100 år tillbaks i tiden. Kolla med skattemyndigheten- de har koll på sånt! Det var inte krångligt att byta namn (gjorde det iofs för 20 år sedan men ändå...) eftersom det sköttes digitalt. Det kostade lite men det var ingen jättesumma, då iallafall!
Hej
Vi ska byta till ett helt eget-påhittat namn nu när vi gifter oss.
Det svar jag fick av PRV var att man skickar in en blankett till PRV med upp till tre förslag på namn, antingen helt påhittat eller nåt av de färdiga förslag som finns. Man kan söka för hela familjen på en gång, och det kostar 1500:- för hela familjen.
Om inte namnet ni vill ta går igenom får ni komma in med nya förslag, men ni behöver endast betala en gång.
Gå in på prv.se, det finns mycket bra info där.
Lycka till!
Mvh
MrsPuff