• Timba

Tips på höstdekoration önskas!

Nästa höst tänkte vi slå till och nu funderar vi förståss vad det är som blommar och finns ute i naturen den här årstiden som man kan ha nytta av vid dekoration etc. Det vore ju bra att kunna prova sig fram redan detta året. Bl a har jag funderingar på rönnbär, om man kan göra något skojjigt av dem (trä dem på ett stort hjärta? Brudbåge?) Och hur är det med lönnlöven? Dessa kanske blir dekorativa på borden? Ska jag plocka redan nu i år och pressa dem eller ska jag plocka dem när det är dags nästa år och ha dem "färska"? Och hur är det med vinrankan, när blir den egentligen röd?

Jag vore så glad om andra höstbrudar eller blomsterkunniga ville dela med sig av sina erfarenheter! Jag vill ha så mycket "gratisnatur" som möjligt!

Tack på förhand!

Kanske ska tillägga att jag tänkte ha solrosor i brudbuketten.

• Svar på tråden Tips på höstdekoration önskas!
  • En till präst

Allt låter snyggt, men ett år gamla löv skulle bara bli smulor om ni försökte dekorera med dem. De blir för torra om man sparar dem.

Färska röda-gula lönnlöv är däremot en underbar höstdekoration.

• hgav

Vi var ute och "pallade" lite sädesslag som vi tänkte lägga ut på borden. Sedan har vi sått prydnadspumpor - plantorna har vi delat ut till släkt och vänner för odling och nu börjar det bli dax att skörda dem. Jättefina i olika former och färger.
    Lite beroende hur rönnbären ser ut när det är dax kommer vi nog plocka dem i klasar och lägga på borden, annars får det nog räcka med vete/havre och pumpor tillsammans med mycket levande ljus.
    Vackra höstäpplen kan ju oxå vara en idé. Har funderat i de banorna oxå.

Det finns ju massor av vackert i naturen, så lycka till!

• jessielundh

min mamma älskar att duka i säsongsfärger , hon har köpt ljushållare som ser ut som löv, sen plockar hon färska lönn löv , du kan ju också plocka nypon det är vackert.

Ett tips är att googla på vinranka så ser du när den är som rödast i beskrvningen.

Lycka till ...

• JBM

Jag går också ute nu o spanar för fullt och har tänkt prova lite olika saker. Här är lite som jag tänkt på:
    Kastanjer både hela med taggar och själva nöten, ekollon kanske, lönnlöv, fina stenar, svamp, höstfrukter, kottar, mossa, ormbunkar.

• Linum

Kastanjer, ljung, prydnadspumpor, höstaster, vass, rönnbär, nypon, löv, stenar, mossa, trollhassel och andra kvistar använde vi i vår dekoration i oktober förra året. Blev kanon!

• socker86

Då kan jag fortsätta så som JBM gjorde här:
    Lingonris, blåbärsris, pärlrönn, järnek, tallkvist, grankvist, alkottar, olika grönsaker som prydnadspumpa tex, björkbark, m.m. Tänk på att det kan bli väldigt vackert att blanda mellan vackra snittblommor och naturens egan resurser.

Lycka till!

• Linum

Hösten är ju allra bästa tiden att sno vackra dekorationer från naturens eget förråd. Det blir ganska billigt och väldigt vackert!

• Timba

Mmmm, vilka fina tips! Tack snälla!

Någon som har en idé om vad som kan passa tillsammans med solrosorna förresten?

• Linum

Jag tycker att det är jättevackert med bara solrosor. Lite rågax kanske, bundet med grovt hampasnöre.

• Timba
    Linum skrev 2008-09-12 20:51:35 följande:
    Jag tycker att det är jättevackert med bara solrosor. Lite rågax kanske, bundet med grovt hampasnöre.
    Jag funderade på att bara ha tre stora gula solrosor, möjligtvis åt röd-oranga hållet, men när jag läser om brudbuketter så verkar det som att alla rekommenderar "utfyllnad". Egentligen tycker jag att de är snyggast som de är, de är ju så pampiga och talar för sig själva liksom!

Hampa är juste till!!
Svar på tråden Tips på höstdekoration önskas!