• br2be

Byta in guld.

Hur fungerar det när man byter in guld? Jag vill ha en vigselring i vitguld med en sten i. Funkar det att byta in rödgul mot vit???

Tack för iformation!

• Svar på tråden Byta in guld.
  • Mrs Mommy

De flästa guldsmeder köper in guldet mot skrotpris, jag fick 110kr/gr för 18k som sedan drogs av på det totala priset.

• Lillsnufflan

Jag bytte också in guld när jag köpte min ring. Min guldsmed ger 110kr/gr om man samtidigt köper något annat. Detta oavsett vad man köper: rödguld, vitguld, silver, pärlor etc.

• Melvin Philip

japp det funkar jag bytte in 45 g bland guld å fick min å killens ring för bara 3500kr i arbetskostnader.
    det va på nordstansguldoch silver.

• sandybee

Det negativa är om man har smycken med stenar ex, för dem för man inget för. Har ett antal fina ringar som jag vill byta in, men känns inge kul att byta in en ring som kostade 6.000 kr för ett par år sedan och nu endast få dryga tusenlappen för den.

• Mrs Mommy

Självklart får man betalt för stenar om de är värda något
    Att man inte får samma pengar tillbaks som man betalat är en annan sak, det betalar bara för materialet ingen arbetskostnad osv.

sandybee skrev 2008-09-13 14:45:00 följande:
    Det negativa är om man har smycken med stenar ex, för dem för man inget för. Har ett antal fina ringar som jag vill byta in, men känns inge kul att byta in en ring som kostade 6.000 kr för ett par år sedan och nu endast få dryga tusenlappen för den.
  • sandybee

Jag har varit runt hos 11 st olika smedjor runtom i huvudstaden och ingen av dem har tagit emot stenar. De har rekommenderat att istället sälja hela ringen på auktion.

Mrs Mommy skrev 2008-09-13 18:23:33 följande:

Självklart får man betalt för stenar om de är värda något Att man inte får samma pengar tillbaks som man betalat är en annan sak, det betalar bara för materialet ingen arbetskostnad osv.
  • Mrs Mommy

Vad är det för stenar?
    Kan vara så att guldsmederna du vartit hos inte är så kunniga och därför inte velat köpa dem.
    Färgade stenar kan ofta vara svårare att värdera än diamanter
    Jag kan rekomendera min guldsmed Artinian`s Juveler på sibyllegatan, prata med Philip han är mycke kunnig om stenar
    www.juvelsalongen.se
    I annat fall kan du alltid be dem tar ur stenarna så du kan behålla dem och bara lämna in guldet.

sandybee skrev 2008-09-13 18:31:20 följande:
    Jag har varit runt hos 11 st olika smedjor runtom i huvudstaden och ingen av dem har tagit emot stenar. De har rekommenderat att istället sälja hela ringen på auktion.Mrs Mommy skrev 2008-09-13 18:23:33 följande:
  • sandybee

Det är fina diamanter, har kvar intygen på dem. Så inga konstigheter där. Men enligt dessa smeder (mycket namnkunniga sådana) så är det rätt ovanligt att sälja stenar till smederna, mycket få som köper in dem.

• Mrs Mommy

Då ska du absolut gå till min guldsmed för han köper in diamanter

sandybee skrev 2008-09-13 19:43:46 följande:
    Det är fina diamanter, har kvar intygen på dem. Så inga konstigheter där. Men enligt dessa smeder (mycket namnkunniga sådana) så är det rätt ovanligt att sälja stenar till smederna, mycket få som köper in dem.
Svar på tråden Byta in guld.