Har ni tagit lån för att ha råd med Bröllopet? Ringarna?
Har ni fått hjälp av era föräldrar med pengar och isåfall hur mkt?
Hur mkt räknar ni med att det kommer att gå på??
Har ni fått hjälp av era föräldrar med pengar och isåfall hur mkt?
Hur mkt räknar ni med att det kommer att gå på??
Ja, vi lånade 30.000 kr av min mamma för att få ihop det på så kort tid (9 mån från det vi började planera). Av dessa fick vi 10.000 kr i gåva av henne så då återstår 20.000 kr att betala tillbaka.
Till saken hör att jag har aktier som skulle använts men pga rådande turbulens på aktiemarknaden så valde jag att låna av mamma istället för att sälja aktierna nu.
Glömde säga att hela bröllopsbudgeten (exkl resa) landar på ca 145.000 kr för 80 st gäster (8 gäster föll ifrån sista veckan pga akut sjukdom).
vi har inte lånat ett enda öre, men vi köpte bröllopsresan på avbetalning på 6 månader. Vi önskade oss pengar i present till resan, så vi kunde betala av den direkt.
vi sparade själva 10 tusen
fick 10 tusen av hans föräldrar och 10 tusen av mina.
Bröllopsbudgeten var oxå på ca 30 tusen med 65 gäster. Vi köpte säkert lite grejer utöver det, men det tog vi våra egna pengar till
Kanske bör nämna att resten av pengarna har vi sparat ihop till, blev mycket blodpudding och havregrynsgröt sista veckorna
Vårt bröllop gick på 55.000:- och då är allt inkluderat (vigselring osv.) Det enda vi inte betalt är fotografen hon inte gjort vårt album än. Det kommer gå på ca 4000, kanske lite mer eftersom vi vill göra ett par förstoringar med.
Hela bröllopsresan gick på 56.500:- (allt inkluderat, även fickpengar och bilparkering på landvetter).
Så sammantaget blev bröllopet 115.500:- och vi hade en budget på 100.000, så vi spräckte den lite. Fast det var resan som skenade iväg (vi hade tänkt mellan 40 och 50 tusen).
Av mina svärföräldrar fick vi 10.000, av min pappa 3.500 till fotografen och min mamma stod för tårtan. Men inget av det var nåt vi räknade med när vi la vår budget och det var allt bara en extra bonus! Som ju dock kom till användning :D
Just ja, vi sparade ihop allt under ett år och hade 42 gäster.
Sparade pengar.
Vi ska inte ha ett mastodont bröllop och ingen bröllopsresa.
Budget på 20-25.000:-, räcker gott och väl för oss!
För det har vå både lokal, mat och alkohol, klänning etc. :)
Vi får ingen ekonomisk hjälp, hoppas dock på lite pengar i bröllopspresent, som kommer bli fickpengar till bröllopsresan som vi ska på fyra dagar efter bröllopet. Vi blir cirka 50 pers o allt kommer gå på 60 000 o resan kommer kosta 30 000. Vi sparar 8000 i månaden. så klarar vi de :)
Vi håller för fullt på att spara ihop, allt inklusive bröllopsresa en vecka kommer att gå på 25.000 kr. Vi blir ca 10 stycken på bröllopet, det håller nere budgeten lite !
Vår plan var att spara ihop allt men vi inser nu att det kommer bli svårt. Budgeten för 100 gäster ligger på 85.000. Har fått 13.000 av mina föräldrar inga från blivande makens. Hitils har vi sparat ihop 70.000 och bröllopet är i januari. Oväntade utgifter (såklart!!) gör att vi nog måste låna några lappar av banken, men vi känner oss nöjda ändå. Dock ligger bröllopsresa utanför denna budget, vi önskar oss pengar i bröllopspresent så att vi kan resa.