• MissMilo

vilken ålder?

Jag är 17 och min sambo 23.
    Jag vill gifta mig med honom inom kort är jag för ung?

• Svar på tråden vilken ålder?
  • Reodor Fälgen

Man måste ha fyllt 18.

• foaLoKe

Det tror jag i alla fall... varför så brottom?

• didis

Jag träffade min blivande man när jag var 17, han var 22, nu har vi varit tillsammans i 20 år och har två tonåringar ihop. Det behöver alltså inte vara en nackdel att ha träffats unga!

Men varför så bråttom med just giftemål? Flytta ihop först och njut av det något år, sedan kan ni förlova er och njuta av det en tid. Ni har all tid i världen att gifta er!

Det är alltid bra att fundera över VARFÖR man vill göra något och fråga dig varför du vill gifta dig redan nu och vad det skulle göra för skillnad att bara leva som sambos.

• Miisen

För ung är du inte (utom att du måste fylla 18 först, men planering tar ju ett tag)utan det handlar mer om hur det känns. Hur länge har ni varit tillsammans och sambos? Känner du att ni efter denna tid känner varandra så bra att ni vet att ni kan leva ett helt liv ihop? Det gäller både känslomässigt och rent praktiskt. Vill din sambo gifta sig? En bra idé är ju om allt känns rätt att ni förlovar er, och njuter av att vara förlovade ett tag innan ni gifter er. Ni har ju inte bråttom, och ert förhållande tar inte skada av att vänta ett tag.

• MulleNuh

Mjo jag tycker nog du är lite ung..
    Visst händer det att människor träffas när dom är så unga som ni är och att det håller ibland.. Men i 98% av fallen så ändras man som person och därför tar det slut..
    Ni kan väl leva ihop?! Iaf ett bra tag innan ni gifter er??

• ElevenSeven

Nu vet jag ju inte hur ni har det i eran relation. men som person har jag ändrat mig väldigt mkt sen jag var 17. trodde inte jag skulle leva det liv jag lever idag om man säger så. mkt som händer i den åldern...

• didis
    ElevenSeven skrev 2008-09-14 20:30:40 följande:
    Nu vet jag ju inte hur ni har det i eran relation. men som person har jag ändrat mig väldigt mkt sen jag var 17. trodde inte jag skulle leva det liv jag lever idag om man säger så. mkt som händer i den åldern...
    Självklart ändrar man sig men fördelen är att man kan ändra sig tillsammans och faktiskt växa sig samman. Det händer inte alla men det var så för oss.

Maken är inte samma person som när jag träffade honom för 20 år sedan och tack o lov för det! Den 23-årige S hade jag inte stått ut med idag!
  • MulleNuh

Visst kand et bli så.. Jag skrev också ovan att vissa får det så.. Men i 98% av fallen kan jag tänka mig att det tar slut.
    JAG tycker det är dumt att gå o gifta sig.. Det kan man göra senare i livet om allt fortfarande är bra..

didis skrev 2008-09-14 21:17:40 följande:
    Självklart ändrar man sig men fördelen är att man kan ändra sig tillsammans och faktiskt växa sig samman. Det händer inte alla men det var så för oss.Maken är inte samma person som när jag träffade honom för 20 år sedan och tack o lov för det! Den 23-årige S hade jag inte stått ut med idag!
  • Sebastiána

Man kan få gifta sig även om man inte fyllt 18, men då måste man ansöka om det. Jag har en väninna som är djupt religiös och enligt hennes och hennes familjs värderingar har man inte sex före äktenskapet och bor inte heller ihop. Hon var jättekär i sin kille och han i henne och de kunde inte hålla sig. Hon hade väl 8 månader kvar till sin 18 års dag när de gifte sig, efter att de sökt och fått tillstånd (av Länsstyrelsen?). Man får inte tillstånd hur som helst. Jag tror att de vägde in hennes religion, att hon var gravid och att hon skulle fylla 18 om 8 månader.

• Marie88

Tycker absolut inte att åldern spelar någon större roll, frågan är hur mogna man är som personer och personkemi. Vi har varit tillsammas i 4 år, träffades när jag var 16 och ska nu gifta oss. Känns det rätt så är det rätt. Däremot skadar det inte att ta det lite lugnt, jag tycker att det är jätteviktigt att bo ihop ett bra tag och klara vardagen.
    Ni har tiden med er, jag lovar....

• ElinPierre

Vi har varit tillsammans i 7 år och jag skulle precis fylla 17 när vi träffades... Han är mycket äldre (då nästan 30) men vi har ju klarat det så här långt..
    Sen borde det ju inte spela någon roll om man har en extra ring på fingret tycker jag, även om det gör det...

Svårt det där med ålder...

Miss milo: hur länge har ni varit tillsammans?

• Vill nu

Varför så bråttom? Ifrågasätter inte er kärlek, men om ni ändå tänker tillbringa livet tillsammans, varför inte vänta några år?

• MissMilo

vi har då igår varigt tsm 7månader och förlovade en.
    Dock har vi bott ihop i 8månader :)

• Vill nu
    MissMilo skrev 2008-09-20 20:24:52 följande:
    vi har då igår varigt tsm 7månader och förlovade en.Dock har vi bott ihop i 8månader :)
    Då skulle jag definitivt vänta med giftemål! Lär er handskas med den "tråkiga" vardagen som kommer så småningom, och njut av den! Om ni tar det stora steget redan nu, så har ni ju inte så mycket kvar att satsa mot i ert förhållande! Som sagtm ha inte så bråttom!
  • solhatten

jag var 18 och min sambo 19 när vi träffades. Nästa sommar gifter vi soos. Då har vi varit till sammans 8 år (är då 26 och 27) och vår dotter är då tre år.
    Men jag hade ändå ingen tanke på att gift mig då när vi träffades. Vi har varit på väg isär ordentligt en gång för några år sen. Så jag hade nog väntat.

• Brud28

Det låter lite tidigt tycker jag!
    Jag träffade min man när jag var 19 han 22 och vi förlovade oss efter 8 månader.
    Men gifte oss först 4,5 år senare!
    Prova att vara förlovade och bo ihop ett tag till!

Lycka till

• ElinPierre

Oj, då är ju allt jättenytt och ni fortfarande är i det underbara stadiet av nyförälskelse...
    Mitt råd är ganska simpelt.. Vänta! Inte pga er ålder utan pga att ni borde känna på vardagen.. Lära er hur ni funkar, ha de stora bråken.. De stora samtalen (framtiden, pengar, barn, hus osv)..
    Lycka till och ha ett långt underbart liv tillsammans!

MissMilo skrev 2008-09-20 20:24:52 följande:
    vi har då igår varigt tsm 7månader och förlovade en.Dock har vi bott ihop i 8månader :)
  • sanan

Vi var båda 19 år när vi träffades och vi förlovade oss när vi var 20 nu är vi 23 och fifte oss i somras. Ungt tycker vissa men jag visste att han var den jag skulle gifta mig med. Vi ahr bott ihop sedan vi var 20..så om det känns rätt så planera ett bröllop..det kan utsätta er för stressreaktioner och då mognar förhållandet också..

Svar på tråden vilken ålder?