Inlägg från: LyckligBrud2010 |Visa alla inlägg
  • LyckligBrud2010

Betala sin del av bröllopet med att sälja en del av sina fonder?

Jag har ett dilemma. Vi planerar bröllop ev nästa år. Vi har budgeterat vårt bröllop till ca 45-50000kr. Min sambo har olåsta besparingar på sparkonto för att kunna betala sin halva av kostnaderna. Jag har tillgångar också i fonder m.m. så det skulle täcka för min del av kostnaden. Mitt dilemma är att alla de pengarna jag har fonder i har jag fått av mina föräldrar sedan jag var liten.

Nu vet inte hur jag ska göra som... Har inte råd att spara ihop till ett bröllop på 1 år då jag är mammaledig och väntar nr2 dessutom. Så enda chansen till att kunna gifta mig är att sälja en del av mina fonder. Men vet inte hur mina föräldrar säger om det.

Tänkte ringa och fråga vad de tycker men det kommer låta så dumt. Grejen är att sambon inte vill fria förrän vi har ekonomin för bröllop. Kan/får jag sälja mina fonder så kommer han fria rätt snart tror jag :D

Vet inte hur jag ska fråga mina föräldrar så det inte låter dumt...

"Hej vi ska gifta oss, kan jag sälja mina fonder för att ha råd med bröllop? om inte har jag inte råd"

"Hej vi funderar på att gifta oss, men för att ha råd så måste jag sälja en del av mina fonder, är det okej?"

Nån som har förslag på hur man ska säga som?

Eller andra ideér?

Helt rådlös nu:/

• Svar på tråden Betala sin del av bröllopet med att sälja en del av sina fonder?
  • LyckligBrud2010
    didis skrev 2008-09-15 18:36:53 följande:
    Jag har inga råd att ge dig om fonder eller hur du skall framföra budskapet till dina föräldrar.Men du vet väl om att kostnaden för att vigas är 6kr porto i stort sett?Jag menar att om det är viktigt med den juridiska biten (vilket det är när man har barn) kan ni viga er snabbt men vänta med den påkostade festen tills ni har råd, tex på 1-årsdgen.Med små barn tänker jag att det kanske finns viktigare saker att lägga pengarna på än bröllop?
    Hur menar du? kr i porto att vigas?

Festen blir samma dag
  • LyckligBrud2010

Peggy sue skrev 2008-09-15 18:40:01 följande:

Man kan väl visst sälja fonder för att gifta sig, men är du säker på att nu är rätt tid?Jag vet ju inte vilka fonder du har, men generellt så är det väl snarare köpar tider än säljar tidern nu?Du kan ju förlora massor med pengar om du säljer dem "fel" tid... Det är ju ett liv efter bröllopet också..
    Jo men behöver ju inte sälja dem nu direkt utan har ju tid på mig att isf kolla läget på kurserna
  • LyckligBrud2010

Förstår tanken att bara fixa den juridiska delen först och fest sen, men känns ju helt fel för våran del iaf.

Och ja, jag är myndig. Men eftersom pengarna är gåva från mina föräldrar så känns det inte bra att bränna så mycket av mina besparingar utan att prata med dem så de tycker det är okej. Är mer en fin gest mot mina föräldrar som är tanken. Självklart bestämmer jag ju själv i slutändan.

• LyckligBrud2010
    27juni2009 skrev 2008-09-15 18:56:35 följande:
    Bara en tanke, men är det inte så att om man gifter sig så har man inte lika mycket mina o dina pengar, så kanske kan ni deala du o blivande maken. Om han har olåsta pengar kanske ni kan nyttja dem t bröllopet för o ah dina som en säkerhet/buffert vid ev kommande husköp eller andra stor ainvesteringar o då kanske man kan ha koll på fonderna o placera om dem när det är fördelaktigt läge att sälja istälelt för att riskera att gå - bara för att man behöve rplocka ut dem. Ja de var bara min tanke.
    Nä men då tappar han ju räntan på sina pengar oxå, ändock 4 %
  • LyckligBrud2010
    KLQ skrev 2008-09-17 19:47:56 följande:
    Men hallå! Du är väl en vuxen människa?! Oavsett om du har fått fonderna av dina föräldrar eller inte så är det dina pengar. Och dina pengar kan du spendera bäst du vill. Det verkar snarare som om du inte riktigt tycker att det är en bra idé och vill hitta en anledning till att inte sälja.Du får nog fundera vad du faktiskt vill använda dina fonder till. Är det något speciellt du sparar till? Annars är väl ett bröllop en alldeles ypperlig sak att lägga sparade pengar på.
    Sådan dumt svar kunde jag klara mig utan. Jag har respekt för mina föräldrar som gett mig dessa pengar i fonder. Vill inte bränna dem på bröllopet om de inte anser att jag ska göra det, spelar ingen roll om jag är myndig eller ej!

Jag har alltid haft de fonderna som backup så självklart kommer det bli ovant att inte ha dem kvar om det blir så att jag säljer dem för att ha bröllopet, men det är absolut ingen orsak att inte sälja dem!
  • LyckligBrud2010
    nni skrev 2008-09-22 13:02:00 följande:
    Hej Lyckligbrud2010; Det e upp till dig! Men prata med dina föräldrar om du vill det. Jag själv har en del fonder, som ska gå till körkort främst. O det vet min mamma om. Det e helt ok. Vet att hon skulle tycka det om jag skulle lägga det på bröllop ist. E dina pengar nu. O ett bröllop - ett minne för livet - e ngt som jag anser e BRA att lägga dessa pengar på.Det du har skrivit låter okej att framföra det på.Typ att ni ska spara så gott det går men annars tar du en del från fonderna. Som en Backup-plan.Lycka till!
    Tack nni, du förstår mig precis. Nu har det aldrig varit läge att prata om att sälja fonderna tidigare för fick mitt körkort av min föräldrar iaf. Och haft ett annat sparkapital som jag använde för att operera min närsynthet för snart 10 år sen och det var okej. Jag tror inte mina föräldrar skulle tycka jag är dum som säljer fonderna för att få mitt drömbröllop men som du förstog så är det mer en sak man vill prata med dem om istället bara för att bara bränna dem.
  • LyckligBrud2010

Tror inte många av er har förstått min/vår situation riktigt.

Vi är sambo, är förlovade, har hus, ett barn och ett till på väg. Är i samband med nästa barndop vi tänkte passa på att gifta oss. Vill inte bara gå till rådhuset och gifta mig utan vill ha mitt sagobröllop, men vill inte betala hur mycket som helst då det trots allt handlar om en enda dag i ens liv, kärleken består ju hur det än är.

Min sambo har cash sparat så han skulle kunna gifta sig imorron, jag har däremot bara mina fonder.

Vi har inte gemensam ekonomi idag men funderar på detta, är i diskussionsfasen om detta då det är inte världens lättaste grej att lösa då jag tjänar 1/3 av vad han gör just nu som mammaledig.

Min M2B har inte friat än, pga av att om vi inte har ekonomin för att gifta oss som vi vill ha det så tycker han det känns dumt att fria nu och sen vänta några år, + att vi dessutom vill gifta oss till sommaren i samband med dopet.

Vi är inte alls oromantiska som vissa säger här i tråden, utan vi planerar först så vi vet att det inte blir problem senare, antingen med ekonomi eller något annat. Det funkar bra för oss och om vi tycker det är okej så ska ingen annan komma och säga annat! Finns ju sagofantasier också där mannen frias och allt är så gulligt rosa, allt planeras inför bröllopet men de tänker inte på den vardag som kommer sen, allt ska betalas, vardagsekonomin kommer som ett brev på posten m.m. m..m m.m. Vi vill inte ligga på rosa moln och leva en fantasivärld utan vi vill stå med båda fötterna på jorden och ha koll på läget! Tror det blir mer romantiskt i längden om jag får säga mitt

Jag vet att om jag får lös pengar så VET jag att min M2B kommer fria på ett mycket personligt och romantiskt sätt, som säkert är mycket mer romantiskt än något annat nått om jag får säga så bara för att vara tvärt emot.

Och jag vet fortfarande att jag är myndig, fantastiskt va? Har varit det i 12 år redan.. tror jag fattat det vid det här laget! Är inte det som är grejen. Jag har FÅTT dessa pengar/fonder av mina mycket generösa föräldrar. Jag vill inte sprätta dem på vad som helst. Tror säkert det inte är några problem men vill iaf prata med dem om detta, handlar mer om hur bra kontakt man faktiskt kan ha till sin familj, andra kanske inte har så!!!

Tack för mig, denna tråd är inte rolig att läsa längre, blir bara mer och mer förgiftad för min smak:/ trist

Svar på tråden Betala sin del av bröllopet med att sälja en del av sina fonder?