• anbiel68

mysterium eller deckargåta

Vi ska ha en enkel möhippa för en kompis, och försöker komma på en röd tråd som ska gå genom hela dagens aktiviteter. (Vi ska börja vid lunch med kidnappning, göra nåt aktivt under em, typ rida eller boxning, sen ska vi äta hemma då vi har lite frågesport etc, och så slutar vi ute på bar eller nattklubb).

MEN. Tjejen som vi hippar har en barnslig förtjusning i mysterier och deckargåtor. Så vi tänkte vi skulle försöka fixa ihop en deckargåta att lösa, där hon får söka ledtrådar och fiska efter information under dagen. För att sedan försöka presentera lösningen (mördaren, eller vad det nu kan vara) under middagen.

Jag vet att det finns företag som fixar sådant, men vi är så få så vi kan inte använda oss av dem.

Någon som gjort nåt liknande?

Ge oss gärna lite tips och idéer hur man kan lägga upp det!

• Svar på tråden mysterium eller deckargåta
  • Sebastiána

Jag kommer inte på något just nu, men jag tror att det finns små, lite kortare mysterier/deckarberättelser som man man använda som mall (går säkert att hitta på nätet). Skriv sedan ner berättelsen på olika lappar, med extra ledtrådar - tex om hon öppnar en viss låda hittar hon mordvapnet.

Eller gör en live-variant av Cluedo

• Boomtown

Men gud va häftigt. Denna tråd går under favoriter

• anbiel68

Cluedo ska jag kolla på när jag är hemma hos syrran nästa vecka! Tack för tipset

Boomtown: Ja, vi tänkte det skulle kunna vara en skoj och lite annorlunda idé. Jag får beskriva hur det blev sen!

• Boomtown
    anbiel68 skrev 2008-09-16 12:39:49 följande:
    Cluedo ska jag kolla på när jag är hemma hos syrran nästa vecka! Tack för tipset Boomtown: Ja, vi tänkte det skulle kunna vara en skoj och lite annorlunda idé. Jag får beskriva hur det blev sen!
    Ja det vill jag höra! Det passar ju på kalas och allt möjligt
  • MrsRoos

Wow jag älskar också deckargåtor, vilken superbra idé!

• Boomtown

Nu snor jag tråden lite om det är ok.

Skulle inte det här vara häftigt även på en bröllopsfest? Då skulle den inte bli tråkig. Servitrisen kan ramla ihop någonstans, vem kan vara mördaren typ?

Ska ni ha det som en teater eller bara med en historia som läses upp? Jag ska kolla runt lite om jag hittar nåt. Den kan väl inte vara helt omöjligt. Annars kan man väl komma på något befintligt som någon tidigare sa här. Poirot är lite invecklad att köra, men något liknande kanske?

Svar på tråden mysterium eller deckargåta